روز گذشته در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اخباری مبنی بر جعلی بودن مدرک تحصیلی سینا کمالخانی منتخب مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس یازدهم شورای اسلامی منتشر شد. به گزارش تسنیم، آن طور که در این اخبار آمده بود، گفته شد که آقای کمالخانی مدرک کارشناسی‌ ارشدش جعلی است و وی اصلاً این مدرک تحصیلی را اخذ نکرده است. از سوی دیگر شرط لازم برای نمایندگی مجلس و نامزدی در انتخابات مجلس، طبق قانون انتخابات مجلس، داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد و یا معادل آن است که قانون ضوابط خاص آن را مشخص کرده است. البته منتخب مردم تفرش در مجلس یازدهم در گفت‌وگویی درباره انتشار اخبار مبنی بر جعلی بودن مدرک تحصیلی‌اش گفته که جعلی بودن مدرک تحصیلی من صحت ندارد، هیئت نظارت استان مرکزی ابهاماتی را وارد کرده، اما معاون سیاسی استان این ابهامات را رد کرده است. کمالخانی تصریح کرد: مشکلی به مدرک تحصیلی‌ام وارد نیست، حتی خودم هم نمی‌دانم علت این ابهام چیست، درحال نامه‌نگاری با شورای نگهبان هستم، اما تا جایی که مطلعم شورای نگهبان هم این ادعا را تأیید نکرده است.

اظهارات دبیر ستاد انتخابات کشور

از طرف دیگر اسماعیل موسوی، دبیر ستاد انتخابات کشور نیز درباره وضعیت مدرک تحصیلی منتخب تفرش و اینکه او(کمالخانی) ادعای جعلی بودن مدرک تحصیلی‌اش را رد کرده، به ایسنا گفت: تا این لحظه هیچ گزارشی در این زمینه به ما ارسال نشده است. البته شورای نگهبان صحت انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را تایید کرده و وزارت کشور نیز اعتبارنامه منتخبین را صادر کرده است؛ بنابراین هر موضوعی درباره منتخبین باید در مجلس یازدهم بررسی شود. اینچنین مسائلی که شما اشاره کردید توسط خود نمایندگان مجلس یازدهم در زمان رای به اعتبارنامه آنها بررسی می‌شود. وی ادامه داد: وزارت کشور تاکنون اعتبارنامه ۲۷۹ منتخب را صادر و امضا کرده و به ‌زودی این اعتبارنامه‌ها را برای معاونت قوانین مجلس ارسال خواهیم کرد. یک نسخه را نیز به شورای نگهبان می‌فرستیم.

قانون چه می‌گوید؟

در عین حال، سؤالی که مطرح می‌شود این است که مرجع رسیدگی‌کننده به وضعیت منتخب تفرش کدام نهاد است که قانون به خوبی تکلیف را روشن کرده است. براساس این گزارش، از آنجا که طبق قانون اساسی، شورای نگهبان بر انتخابات‌ها نظارت استصوابی دارد، بنابراین این شورا می‌بایست به پرونده منتخب تفرش رسیدگی کرده و نتیجه را، حتی پس از تشکیل مجلس یازدهم اعلام کند. بر همین اساس، طبق اطلاعی که از شورای نگهبان کسب کرده ایم، سینا کمالخانی در پی شکایاتی که نسبت به جعلی بودن مدرک تحصیلی وی به شورای نگهبان و هیئت نظارت استان مرکزی واصل شده؛ مستندات رد ادعاها مبنی بر جعلی بودن مدرک تحصیلی‌اش را به شورای نگهبان ارسال کرده و طبق آخرین اخبار کسب شده، شورای نگهبان نیز ظرف ۲، ۳ روز آینده نتیجه بررسی‌ها را اعلام خواهد کرد.