استاد دانشگاه آیووای آمریکا سیاست ترامپ را نامفهوم دانست و گفت: بسیاری از اروپایی‌ها بی‌عدالتی اقدامات آمریکا در قبال ایران را درک می‌کنند، اما فواید مقابله با اقدامات آمریکا برای آن‌ها بسیار کم است و ارزش دردسر را ندارد.

برایان واربی «Brian Warby» استاد علوم سیاسی دانشگاه آیووای آمریکاست. وی دارای دکترای تخصصی در علوم سیاسی است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را درباره تنش میان ایران و آمریکا بیان کرد.

برایان واربی در ابتدا در مورد خروج نیروهای آمریکایی از منطقه گفت: من فکر می‌کنم تا اندازه‌ای ایالات متحده برخی از سربازانش را از منطقه خارج کرده است، اما هنوز هم هزاران سرباز آمریکایی در سراسر منطقه پراکنده هستند.

سیاست خارجی ترامپ نامفهوم و نامشخص است

وی در ادامه در مورد سیاست خارجی ترامپ گفت: من فکر می‌کنم ترامپ متوجه شده است که سیاست خارجی و حمایت از منافع ملی ایالات متحده در سراسر جهان پیچیده‌تر از آن است که فکر می‌کرده است. سیاست خارجی وی معمولاً تقریباً نامفهوم و نامشخص به نظر می‌رسد.

تاریخ حضور آمریکا در منطقه با بی‌ثباتی‌های زیادی مرتبط شده است

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد نقش آمریکا در بی‌ثباتی منطقه گفت: تاریخ حضور آمریکا در منطقه با بی‌ثباتی‌های زیادی مرتبط است.

مداخله ایالات متحده در عراق به وضوح ثبات در آن کشور و همسایگانش را تضعیف کرد.

واربی در ادامه در مورد ترور سردار سلیمانی گفت: من فکر می‌کنم ترامپ می‌خواست اقدام اوباما در مورد بن لادن را تکرار کند اوباما در آن زمان ستایش عمومی را جلب کرد و ترامپ نیز با ترور سلیمانی می‌خواست اعتباری با برای خود کسب کند اما این دو با هم قابل مقایسه نیست.

برجام می‌تواند احیا شود

وی هم چنین در مورد سرنوشت برجام و ترامپ گفت: من فکر می‌کنم اگر یک نامزد دموکراتیک در انتخابات ماه نوامبر برنده انتخابات ایالات متحده شود، برجام قابلیت احیا شدن را دارد.

بسیاری از اروپایی‌ها بی‌عدالتی اقدامات آمریکا در قبال ایران را درک می‌کنند، اما فواید مقابله با اقدامات آمریکا برای آن‌ها بسیار کم است و ارزش دردسر را ندارد.

ترامپ بازنده انتخابات خواهد بود

واربی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم ترامپ احتمالاً در ماه نوامبر، انتخابات را از دست خواهد داد و از مقام خود برکنار خواهد شد. با این حال اما نمی‌شود با اطمینان چیزی گفت جنگ بسیار پرهزینه است. جنگ بین ایالات متحده و ایران بسیار پرهزینه و بسیار بعید به نظر می‌رسد.