ویروس «دو    دوازدهم»  در کمین بودجه

به دنبال تعطیلی مجلس، مشکل برگزار نشدن جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی کشاورزی با کسب اجازه از رهبری و موافقت ایشان با ادامه کار سرپرست وزارتخانه حل شد، اما مسئله لایحه بودجه، موضوعی نیست که به این سادگی قابل‌حل باشد. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفته که قرار است به صورت دو دوازدهم تصویب شود؛ شیوه‌ای که آسیبی تازه بر پیکر اقتصاد ایران خواهد بود.

محبوبه ولی

 

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری سه شنبه گذشته در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت که دشمن می‌خواهد با هراس‌افکنی زیاد در جامعه، کشور را به تعطیلی بکشاند.

او با بیان اینکه از شنبه کشور به روال عادی بازمی‌گردد، تاکید کرد که «مدارس، دبیرستان‌‌ها، دانشگاه‌ها و کارگاه‌ها همه باید دقت کنند، مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی را انجام بدهند اما همه باید کار و فعالیت کنیم.»

مجلس و شائبه عافیت‌طلبی

دیروز شنبه بود و آنچه رئیس‌جمهوری می‌خواست، نشد. هراس از کرونا به جایی رسید که نه تنها مدارس و دانشگاه‌ها، بلکه نهاد قانونگذاری کشور هم تعطیل شد!

اسدالله عباسی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس روز شنبه گفت که به دلیل شیوع کرونا ویروس در کشور با تصمیم هیأت رئیسه، جلسات مجلس تا اطلاع ثانوی برگزار نمی‌شود.

این خبر واکنش‌های منفی بسیاری را برانگیخت. روزنامه آفتاب یزد تیتر زد: «مردم بر سر کار؛ نمایندگان تعطیل!» خیلی‌ها اظهار شگفتی و تصریح کردند که تعطیلی مجلس آن هم در شرایطی که مشاغل دیگر همچنان برقرار هستند، نوعی عافیت‌طلبی است.

درخواست وزیر بهداشت از لاریجانی برای تعطیلی مجلس

به دنبال این انتقادها شنبه‌شب خبری منتشر شد مبنی بر اینکه سعید نمکی، وزیر بهداشت و رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا طی نامه‌ای از «علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار تعطیلی مجلس شده است.

در نامه منتشر شده آمده است: «با توجه به مثبت شدن آزمایش‌های تعدادی از نمایندگان محترم و احتمال سرایت و پراکندگی بیماری با قدرت بالا و آلودگی دیگران، ضروری است جلسات علنی و غیرعلنی تا اطلاع ثانوی تعطیل گردد.»

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت نیز دیروز به رسانه‌ها گفت که «تعطیلی مجلس درخواست وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا بوده است.»

شیوع کرونا در مجلس با هیچ یک از دستگاه‌ها قابل‌مقایسه نیست

اخبار نیز حاکی از پراکندگی کروناویروس در بهارستان دارد. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس دیروز خبر داد که تا روز سه شنبه گذشته، 100 نماینده در مجلس تست کرونا داده بودند که از میان آنها تست پنج نفر مثبت بوده است. ابتلای پنج نماینده از بین 100 نماینده، در حالی است که در همان اولین روز حضور نمایندگان در مجلس بعد از انتخابات، روبروی در مجلس تب و سایر علائم بیماری در آنها اندازه‌گیری می‌شد و ماسک و دستکش نیز در اختیار آنها بود. اما از سوی دیگر نمایندگان در روزهای انتخابات در حوزه‌های انتخابیه خود بودند و هیچ بعید نیست که در آنجا آلوده به این ویروس شده باشند؛ به ویژه که تست کرونای ذوالنوری نماینده قم، مثبت بود و در مورد منفی بودن تست امیرآبادی دیگر نماینده این شهر نیز تردید وجود دارد.  

روابط عمومی مجلس نیز با اشاره به همین حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود در روزهای انتخابات، طی اطلاعیه‌ای تصریح کرد: «ضریب  شیوع ویروس کرونا در محیط مجلس و سپس تسرّی آن به محیط بیرون به ‌دلیل حضور نمایندگانی از همه نقاط کشور از جمله استان‌های درگیر و مراجعات پرشمار و مستمر مردمی از اقصی نقاط با هیچ یک از دستگاه‌های حاکمیتی قابل‌مقایسه نیست، بنابراین چنانچه تمهیداتی برای مقابله با شیوع کرونا در مجلس اتخاذ شود، رویکرد و  گستره ملی داشته و مبتنی بر توصیه مؤکد ستاد ملی مقابله با کروناست که از پشتوانه شورای‌عالی امنیت ملی برخوردار است و نباید آن را به حفاظت بهداشتی از نمایندگان مجلس تقلیل داد.»

منتقدان تعطیلی مجلس به دو نکته مهم اشاره می‌کنند؛ اول اینکه این شرایط مختص به پارلمان نیست و در بسیاری دیگر از محیط‌های کاری نیز خطر پراکندگی کروناویروس وجود دارد و دوم تبعات سنگین اقتصادی که بلاتکلیفی بودجه 99 دارد

جلسه رأی اعتمادی که قرار بود فردا برگزار شود

اما منتقدان تعطیلی مجلس به دو نکته مهم اشاره می‌کنند؛ اول اینکه این شرایط مختص به پارلمان نیست و در بسیاری دیگر از محیط‌های کاری نیز خطر پراکندگی کروناویروس وجود دارد؛ اگر بنا به تعطیلی باشد، عدالت حکم می‌کند که آنها نیز تعطیل شوند.

نکته دوم حساسیت فعالیت مجلس است. مجلس شورای اسلامی در صدر موضوعاتی که در دستور کار دارد، باید تکلیف بودجه 99 و همین طور وزارت کشاورزی را روشن کند.

در مورد وزارت کشاورزی، پاستور و بهارستان موقتا مشکل را با کسب اجازه از رهبری حل کرده‌اند. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی دولت دیروز خبر داد که رئیس‌جمهوری موافقت مقام معظم رهبری برای ادامه سرپرستی عباس کشاورز تا زمان کسب رأی اعتماد وزیر جدید جهاد کشاورزی را کسب کرده‌ است.

او توضیح داد: «با توجه به اینکه نمایندگان محترم مجلس در حوزه‌های انتخابیه مشغول فعالیت‌های انتخاباتی بودند لذا قبل از انقضای مدت سرپرستی آقای کشاورز، رئیس‌جمهور با ملاحظه جدول کاری مجلس از مقام معظم رهبری درخواست کردند سرپرستی مهندس کشاورز بر وزارت جهاد کشاورزی تا رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیر جهاد کشاورزی تمدید شود که مورد موافقت مقام معظم رهبری قرار گفت بنابراین سرپرستی آقای کشاورز در وزارت جهاد کشاوری کاملاً قانونی است.»

قرار بود جلسه رأی اعتماد به خاوازی، وزیر پیشنهادی دولت فردا، 12 اسفند برگزار شود که در واقع با تعطیلی مجلس به دنبال شیوع ویروس کرونا، این جلسه لغو شد و این وزارتخانه همچنان با سرپرست اداره خواهد شد.

نگرانی از بودجه دو دوازدهم

درباره بودجه اما کار به این سادگی نخواهد بود. بر اساس ماده 216 آیین نامه داخلی مجلس، دولت تا 15 آذر هر سال مهلت دارد که لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس کند. چنانچه دولت نتواند تا این تاریخ، لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند، نمایندگان برای تسریع در انجام امور ممکن است بودجه دو یا سه دوازدهم را از دولت مطالبه کنند. مطابق همین قانون، حسن روحانی، آذر امسال با حضور در بهارستان، لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد. مجلس اما هفته گذشته در اقدامی کم‌سابقه کلیات بودجه را رد کرد و حالا با تعطیلی مجلس خبرها حاکی از این است که بودجه 99 قرار است به صورت دو یا سه دوازدهم بسته شود.  اسدالله عباسی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت که بودجه 99 را به صورت چند دوازدهم تصویب خواهیم کرد.

اکنون کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند که تصویب بودجه به این ترتیب، شرایط اقتصادی را دشوارتر از پیش خواهد کرد و علاوه بر سردرگمی دستگاه‌ها و مغفول ماندن بودجه بخش‌هایی مانند فعالیت‌های عمرانی، وضعیت افزایش حقوق کارمندان نیز یا بلاتکلیف خواهد ماند یا به صورت علی‌الحساب و مختصر محاسبه خواهد شد.  

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس دیروز خبر داد که تا روز سه شنبه گذشته، 100 نماینده در مجلس تست کرونا داده بودند که از میان آنها تست پنج نفر مثبت بوده است

از سوی دیگر مدت زیادی به عمر مجلس دهم نمانده است و به نظر نمی‌رسد این مجلس بتواند بودجه 99 را به سرانجام برساند. مجلس یازدهم از ابتدای خرداد کار خود را آغاز می‌کند و تصویب بودجه برای مجلسی نوپا دشواری‌های خاص خود را دارد.  

مجلس فعلا تعطیل است و درباره اینکه این تعطیلی تا کی ادامه پیدا می‌کند قرار است در هیأت رئیسه مجلس و کمیته ملی مقابله با کرونا، طی روزهای آینده تصمیم‌گیری شود اما باید دید که آیا مجلس برای بودجه 99 نیز می‌تواند تصمیمی بگیرد که منجر به افزایش فشارهای اقتصادی در این تنگنای تحریم و کرونا نشود یا نه!