سخنگوی قرارگاه مبارزه با کرونا گفت: اکنون سه آزمایشگاه در تهران کیت تشخیص کرونا را در اختیار دارد و چهار آزمایشگاه دیگر نیز به عنوان آزمایشگاه مرجع کووید ۱۹ به این تعداد اضافه می‌شود و اگر لازم باشد باز هم تعداد این مراکز را افزایش ‌‌می‌دهیم.

کیانوش جهانپور در پاسخ به پرسش ایرنا افزود: بر اساس نیاز از یک ماه قبل یک آزمایشگاه برای تشخیص کرونا در تهران به عنوان آزمایشگاه مرجع کشور ایجاد شده بود و بعد دو آزمایشگاه دیگر هم در تهران اضافه شد و اکنون سه آزمایشگاه مجهز به کیت تشخیص ویروس کرونای جدید در تهران داریم و به زودی چهار آزمایشگاه هم در شهرستانها به عنوان آزمایشگاه مرجع کووید ۱۹ ایجاد ‌‌می‌شود که همگی کیت تشخیصی را در اختیار دارند.

وی ادامه داد: اگر باز هم نیاز باشد تعداد این آزمایشگاهها افزایش ‌‌می‌یابد، کیت آزمایشگاه تشخیص ویروس کرونای جدید هفته‌هاست در کشور موجود است و برای دهها مریض استفاده شده است. برای بسیاری از این بیماران نیز جواب منفی بوده است.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: در مورد کیفیت این کیت‌ها هم به رغم شایعات، این کیت متعلق به جایی مثل چین نیست. این کیت تولید یک کشور اروپایی است و از طریق سازمان بهداشت جهانی به ایران تحویل داده شده است. دو هزار کیت تشخیصی دیگر هم جمعه -۳۰ بهمن- توسط نماینده سازمان بهداشت جهانی از انبار این سازمان در دوبی به انستیتو پاستور تحویل شد. باز هم رسما اعلام شده سازمان بهداشت جهانی بر حسب نیاز این کیت را به ایران تحویل ‌‌می‌دهد

وی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره علت بستن مرز برخی کشورها به روی ایران گفت: به هر حال وقتی که در استان هوبی چین اپید‌‌می‌کرونا شکل گرفت ما  هم به عنوان وزارت بهداشت درخواست لغو پروازهای مستقیم را دادیم و عملا ظرف مدت کوتاهی بر خلاف شایعات این اتقاق افتاد.

جهانپور گفت: در چنین شرایطی انتظار داریم کشورهای دیگری که سطح بهداشت و درمان آنها از ایران بسیار نازل تر است به شکل منطقی رفتار کنند برخی از این کشورها حتی سیستم بیماریابی و ثبت و تشخیص بیماران را ندارند و به عدد صفری که جلوی اسم کشورشان در آمار کرونا هست دلخوش نباشند و با اطمینان ‌‌می‌گوییم در بسیاری از این کشورها تعداد مبتلایان به ویروس کرونای جدید چهار رق‌‌می‌و تعداد قربانیانشان دو رق‌‌می‌است و خودشان ن‌‌می‌دانند، برخی هم که ‌‌می‌دانند ممکن است اطلاعات کتمان شود.

آمارها را بدون کتمان اعلام ‌‌می‌کنیم

وی افزود: برخی ادعاها هم در این کشورها کاربرد سیاسی دارد و نباید به آنها توجه کرد. بزرگترین هنر نظام سلامت ارائه شفاف بلافلاصله اطلاعات بود که در ایران انجام شد خیلی‌ها تعجب ‌‌می‌کنند که در ایران بر خلاف کشورها اعلام آمارها از فوتی‌ها شروع شد هر چه که بود صادقانه به مردم اعلام شد و روزانه این اطلاع رسانی ادامه ‌‌می‌یابد.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکید کرد: آمارهای جعلی برخی افراد ناشناس در توییتر و شبکه‌های مجازی و ماهواره ای که در خارج از کشور ‌‌می‌سازند به هیچ وجه درست نیست. انتظار بیشتری هم از آنها نداریم اما اینکه در داخل کشور یک فرد تقریبا مسئول که باید به مردم شهر خود انگیزه بدهد دست به توئیت بدهد و استرس و هراس ایحاد کند یک مساله لاینحل است.

تعداد مبتلایان بیشتر از موارد شناسایی شده است

جهانپور ادامه داد: البته آمار مبتلایان بیشتر از آماری است که ما داریم و تعداد مبتلایان بیشتر از آن است که ما ‌‌می‌شناسیم چرا که بسیاری با علایم خفیف اصلا مراجعه نکرده اند یا اگر مراجعه کرده اند به عنوان آنفلوانزای خفیف عبور کرده اند و حتی شاید تعدادی از آنها بهبود هم پیدا کرده و ما آنها را به عنوان افراد مبتلا نمی‌شناسیم.

وی گفت: دغدعه ما افرادی است که علایم شدیدتر و نیاز به مراقبت بیشتری دارند و طبعا در بین افرادی که علایم شدید دارند مرگ و میر بیشتر است هر اطلاعاتی که داریم را به مردم اعلام کرده ایم. نه دست به کتمان زده‌ایم و نه پردازش اطلاعات داشته ایم.

جهانپور درباره اطلاع‌رسانی به مردم نیز گفت: فعلا سامانه ۱۹۰ برای این کار فعال است که خیلی مراجعات به آن بالاست. این سامانه فعالیت کشوری خواهد داشت اما برای اطلاع رسانی بیشتر به مردم به زودی یک سامانه جدید اختصاصی برای اطلاع رسانی کرونا راه اندازی ‌‌می‌شود که تعداد اپراتورهای کافی خواهد داشت و قابلیت پاسخگویی همزمان به دهها نفر را خواهد داشت.