سخنگوی شورای نگهبان گفت: پیش‌بینی ما این است در انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت ۵۰ درصدی داشته باشیم.

عباسعلی کدخدایی، در نشست خبری دیروز خود در هتل لاله تهران در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر شرایط اقتصادی کشور بر انتخابات افزود: این سوال خیلی در حوزه بنده و شورای نگهبان نیست و باید مسئولان اجرایی توضیح دهند اما آنچه مهم است عوامل مختلفی در مشارکت در همه جوامع موثر است و مشکلات و مباحث و عوامل اقتصادی هم در مشارکت تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است مشارکت خوبی در انتخابات پیش رو داشته باشم و میانگین مشارکت معمولا کمتر از ۵۰ درصد نبوده و در این انتخابات هم شاهد مشارکت ۵۰ درصدی خواهیم بود.

کدخدایی در پاسخ به اینکه آیا امکان رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در صورت محرز شدن تخلف انتخاباتی وجود دارد، گفت: در صورتی که تخلف یک نامزد در ایام انتخابات محرز شود امکان رد صلاحیت وی وجود دارد

شورای نگهبان نگاه سیاسی ندارد

کدخدایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شورای نگهبان از چه ابزار قانونی برای تایید صلاحیت کاندیداها استفاده می‌کند و آیا ادعای اصلاح‌طلبان درباره رد صلاحیت گسترده نامزدهای آنها از سوی این شورا  صحت دارد یا نه، گفت: در شکل‌گیری مجالس و دولت در دوره‌های گذشته مشخص است که شورای نگهبان هیچ گاه نگاه سیاسی نداشته و قانون را مدنظر داشته و این بار هم همین بود. نسبت به جناح‌های سیاسی با چشمان بسته قضاوت می کند و آنچه محل قضاوت است، مستندات پرونده و رعایت موارد مندرج در قانون مجلس شورای اسلامی است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره تبلیغات نامتعارف برخی نامزدهای انتخابات و نظارت شورا بر این تبلیغات گفت: قانون درباره تبلیغات حداقلی است؛ البته براساس دستورالعمل‌های اجرایی و آیین نامه‌ها، نهادهای دیگر مانند وزارت کشور و ناجا مسئولیت دارند تا متخلف را به قوه قضاییه معرفی کنند.

 وی تصریح کرد: شورای نگهبان هم اگر تبلیغات غیرواقعی و موثر بر انتخابات باشد در بررسی صحت حوزه انتخابیه حتما این مسئله را مورد بررسی قرار می‌دهد.

درباره امنیت انتخابات نگرانی نداریم

سخنگوی شورای نگهبان درباره تمهیدات پیش‌بینی شده برای تامین امنیت انتخابات گفت: اگر مقصود امنیت فیزیکی در پای صندوق‌های رأی است به طور طبیعی این وظیفه دستگاه‌های انتظامی و امنیتی است که هماهنگی لازم را دارند؛ همان طور که در طول بررسی صلاحیت‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دادند در روز برگزاری هم دستگاه‌های انتظامی و امنیتی مستقر هستند و بر اساس دستورالعمل‌های وزارت کشور مسئولیت اصلی امنیت انتخابات را برعهده دارند.

کدخدایی افزود: از این رو ما نگرانی نداریم؛ همچنان که در ادوار گذشته هم انتخابات در ایران در کمال امنیت برگزار شده و مشکلی پیش‌بینی نمی‌کنیم.

تخلف مهمی صورت گیرد، آرا ابطال می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره هزینه‌های نامتعارف در انتخابات بیان کرد: اگر گزارشی به دست ما برسد که هزینه‌های نامتعارف در تبلیغات انتخابات هزینه شده است یا تخلفات دیگری در تبلیغات صورت گرفته باشد قطعاً شورای نگهبان در این مرحله می‌تواند ورود کند و نسبت به صحت انتخابات نظرش را اعلام کند.

وی در مورد ابطال آرا گفت: ابطال آرا زمانی است که تخلف مهمی صورت گرفته باشد و موثر در سرنوشت انتخابات باشد اگر چنین اتفاقی افتاده باشد طبیعتاً نظر شورای نگهبان به ابطال آراست.

نمی‌توان دلایل رد صلاحیت را برای عموم منتشر کرد

کدخدایی در پاسخ به این پرسش که چرا شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت‌ها را بیان نمی‌کند، گفت: قانون انتخابات مقرر کرده است تایید یا رد صلاحیت را به صورت محرمانه برای خود داوطلب اعلام کنیم و چون این ممنوعیت قانونی است شورای نگهبان نمی‌تواند آن را برای عموم مردم منتشر کند.

وی درباره اعتراض مطهری به رد صلاحیت‌ها و سیاسی دانستن آن گفت: ما دلایل عدم تایید صلاحیت افراد را به خصوص نمایندگان را به خود آنان اعلام کردیم؛ آقای مطهری علیرغم اینکه مستندات نداشت در شورای نگهبان حضور پیدا کرد و دلایل رد صلاحیت را به او اعلام کردیم و دوستان ما با او صحبت کردند.

کدخدایی تصریح کرد: ما طبق قانون نمی‌توانیم دلایل رد صلاحیت افراد را اعلام کنیم ولی خودشان می‌توانند اعلام کنند .

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نظارت کامل شورای نگهبان گفت: بحث تبلیغات از بخش‌هایی است که در قانون انتخابات خیلی به آن پرداخته نشده است و شیوه‌ها و روش‌های نوع تبلیغات مشخص نیست.

در صورت تخلف، امکان رد صلاحیت وجود دارد

سخنگوی شورای نگهبان افزود: تکالیف دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت کشور و شورای نگهبان هم خیلی در آن روشن نیست، اما ما در قانون انتخابات بحث شایستگی‌ها را در قانون به نوعی لحاظ می‌کنیم.

وی ادامه داد: تا زمانی که انتخابات برگزار می‌شود به استناد قانون انتخابات اگر تخلفی از سوی نامزد انتخاباتی مشاهده شود و این تخلفات در سرنوشت انتخابات تأثیرگذار باشد، قطعا شورای نگهبان ورود پیدا می‌کند. در غیر این صورت اگر تخلف باشد اما در سرنوشت تاثیرگذار نباشد از سوی قوه قضائیه قابل پیگرد است و گزارش‌ها ارسال خواهد شد.

کدخدایی در پاسخ به اینکه آیا امکان رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در صورت محرز شدن تخلف انتخاباتی وجود دارد، گفت: در صورتی که تخلف یک نامزد در ایام انتخابات محرز شود امکان رد صلاحیت وی وجود دارد.

ابطال آرا زمانی است که تخلف مهمی صورت گرفته باشد و موثر در سرنوشت انتخابات باشد اگر چنین اتفاقی بیافتد طبیعتاً نظر شورای نگهبان به ابطال آراست

نمایندگان در هر حوزه انتخابیه به ۲۰ درصد آرا نیاز دارند

سخنگوی شورای در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه حد نصاب چند درصد است، گفت: برای برنده شدن نمایندگان در حوزه انتخابیه ما ۲۰ درصد آرا لازم داریم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه از نمایندگان فعلی مجلس چه تعداد کاندید شده و چه تعداد رد صلاحیت شدند؟ بیان کرد: ۲۴۸ نفر از نمایندگان ثبت‌نام کردند و ۷۵ نفر تایید صلاحیت نشدند.