محبوبه ولی

 

پس از اعلام دو لیست انتخاباتی از سوی اصولگرایان، نوبت به اصلاح‌طلبان رسید و هشت حزب اصلاح‌طلب دیروز لیست انتخاباتی مشترک خود که حاصل ائتلافشان بود را ارائه کردند.

البته حزب کارگزاران سازندگی دو روز قبل‌تر، یعنی 25 بهمن، بدون هیچگونه ائتلافی با دیگر احزاب اصلاح‌طلب، لیست جداگانه‌ای با سرلیستی «مجید انصاری» منتشر کرد که البته در همین دو روز با حواشی بسیار رو به رو بوده است.

کارگزاران از اعتبار هاشمی، هزینه می‌کند

روزنامه سازندگی که تریبون حزب کارگزاران محسوب می‌شود، پس از انتشار این لیست، از آن به عنوان «یاران هاشمی» یاد کرد. این نامگذاری حساسیت‌برانگیز شد. صادق زیباکلام در این باره به سایت «انتخاب» گفت: «در کم‌ترین حالت، اقدام حزب کارگزاران برای هزینه کردن نام اعتبار مرحوم آیت‌الله هاشمی را می‌توان نوعی عدم امانت‌داری مناسب ارزیابی کرد. رغبت دارم از سازندگی و کارگزاران این پرسش را مطرح کنم که آن‌ها این اطمینان را از کجا به دست آورده‌اند که تحت عنوان «یاران هاشمی» لیست ارائه می‌دهند و حتی فراتر از آن، خود را تحت حمایت او معرفی می‌کنند؟»

او ادامه داد: «عملکرد جریان‌های تندرو طی چند سال گذشته و به‌ویژه بعد از 29 اردیبهشت که حسن روحانی رئیس‌جمهور شد مشخص است؛ از طرفی ما شاهد بودیم به صورت مرتب طرفداران و بدنه اجتماعی جریان اصلاح‌طلب در حال ریزش بوده؛ در این شرایط مسئله این است که آیا همچنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مردم را به حضور فراگیر ترغیب می‌کردند یا خیر؟ من در باب این موضوع مطمئن نیستم که از این لیست حمایت می‌کردند.»

انصاری در صدر هر دو لیست اصلاح‌طلبان است

حاشیه دیگر در لیست کارگزاران این بود که گرچه چهره‌هایی از حزب اعتدال و توسعه، خانه کارگر، حزب ندا، مجمع روحانیون مبارز و برخی احزاب دیگر در این لیست دیده می‌شد، اما سه تن از نمایندگان سرشناس تایید صلاحیت شده تهران در مجلس، در لیست کارگزاران حضور نداشتند.

صادق زیباکلام: رغبت دارم از سازندگی و کارگزاران این پرسش را مطرح کنم که آن‌ها این اطمینان را از کجا به دست آورده‌اند که تحت‌عنوان «یاران هاشمی» لیست ارائه می‌دهند و حتی فراتر از آن، خود را تحت حمایت او معرفی می‌کنند؟

آن سه تن مصطفی کواکبیان، مهدی شیخ و محمدعلی وکیلی هستند که حزب کارگزاران آنها را در لیست خود جای نداد، اما نامشان در لیستی که دیروز تحت‌عنوان «ائتلاف برای ایران»، از سوی هشت حزب اصلاح‌طلب منتشر شد، به چشم می‌خورد. حزب اسلامی کار، خانه کارگر، حزب مردم‌سالاری، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، حزب آزادی، حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران، حزب وحدت و همکاری و انجمن اسلامی معلمان نیز آن هشت حزب اصلاح‌طلبی هستند که ائتلاف کرده و لیست مشترک داده‌اند.  

 سرلیستی، فهرستی که آنها منتشر کرده‌اند نیز مانند لیست کارگزاران، متعلق به حجت‌الاسلام مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز است. علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر،  داوود محمدی دبیرکل انجمن اسلامی معلمان، محمدحسین مقیمی از مدیران باسابقه دوران اصلاحات، محمدرضا راه‌چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی،  علی داستانی، عضو شورای مرکزی حزب همبستگی،  سهیلا جلودارزاده عضو شورای مرکزی خانه کارگر،  امیر عسگری عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی،  افشین اعلا از فعلان فرهنگی اصلاح‎طلب،  پروانه مافی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران،  اعظم صمصامی عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، سعید باقری حقوق‌دان، محمدرضا بادامچی عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار، محمدهادی انتشاری از جوانان فعال اصلاح‌طلب،  فریده اولادقباد نماینده فعلی مجلس،  فخرالدین صابری از نمایندگان اصلاح‌طلب ادوار مجلس،  محمدرضا شریفی اقتصاددان و از اساتید دانشگاه تهران،  زهرا ساعی از اعضای خانه کارگر، سیدفرید موسوی عضو حزب اتحاد ملت،  محسن علیجانی پزشک و نماینده فعلی مجلس، محمدرضا نجفی نماینده فعلی مجلس،  محمدحسین شیخ‌محمدی معاون سیاسی حزب ندا،  وحید توتون‌چی عضو حزب ندا، حسن انصاری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب آزادی،  علی‌حسین رضائیان عضو شورای مرکزی انجمن مدرسین دانشگاه‌ها،  ابوالفضل سروش نماینده فعلی مجلس و  حبیب سهرابی پارسا از فعالان اصلاح‌طلب از دیگر اعضای این لیست 30 نفره هستند.

وقتی کاندیدایی نداریم، ائتلاف هم معنایی ندارد

بدین ترتیب اصلاح‌طلبان نیز تا اینجای کار مانند اصولگرایان با دو لیست پای در رقابت انتخابات گذاشته‌اند. همزمان اما زمزمه انتشار لیست‌های بیشتری به گوش می‌رسد تا جایی که خبر رسیده محمدرضا عارف، قصد دارد لیستی از نمایندگان فعلی مجلس در فراکسیون امید را ارائه کند.

در مقابل برخی احزاب دیگر عنوان می‌کنند که هیچ لیستی نخواهند داد. رئیس دفتر سیاسی حزب جمهوریت، گفت: طبق مصوبه آخرین جلسه شورای مرکزی حزب، در هیچ ائتلافی حضور نخواهیم داشت. رحمت‌الله بیگدلی، عضو شورای مرکزی و رئیس دفتر سیاسی حزب جمهوریت دیروز در این باره به ایلنا گفته است: «از مجموع ۶۱ نفر کاندیدای حزب جمهوریت، تقریبا همه‌ آن‌ها را ردصلاحیت شده‌اند و عملا حزب جمهوریت هیچ کاندیدایی در انتخابات ندارد، البته شاید در یک جایی کاندیدایی که ناشناس باشد، تایید شده باشد، اما قریب به اتفاق همه کاندیداهای ما ردصلاحیت شده‌اند و در حال حاضر ما هیچ کاندیدایی نداریم که از مردم بخواهیم به کاندیدای ما رأی بدهند.»

او در خصوص برخی گمانه‌زنی‌ها با موضوع احتمال ائتلاف ۱۲ حزب اصلاح‌طلب در روزهای آتی نیز اظهار کرده است: «ائتلاف در جایی معنا پیدا می‌کند که هر حزبی یک، دو یا چند کاندیدا داشته باشد و چند حزب با هم ائتلاف کنند، اما وقتی ما هیچ کاندیدایی نداریم ائتلاف معنایی ندارد، البته اگر در روزهای آینده افرادی از کاندیداهای ردصلاحیت شده حزب ما تایید و وارد انتخابات شوند و ما احساس کنیم که می‌توانیم تاثیرگذار باشیم، تجدیدنظر خواهیم کرد، ولی تا این‌جا هیچ کاندیدایی برای حضور در انتخابات نداریم، همچنین در جلسه اخیر شورای مرکزی حزب جمهوریت تصویب شد که با این وضعیت ما در هیچ ائتلافی حضور نداریم‌.»

رئیس دفتر سیاسی حزب جمهوریت درباره احتمال ائتلاف ۱۲ حزب اصلاح‌طلب در روزهای آتی گفت: ائتلاف جایی معنا پیدا می‌کند که هر حزبی یک، دو یا چند کاندیدا داشته باشد و چند حزب با هم ائتلاف کنند، اما وقتی ما هیچ کاندیدایی نداریم ائتلاف معنایی ندارد

این دلسردی برای ائتلاف و ارائه لیست در میان بسیاری دیگر از احزاب اصلاح‌طلب نیز وجود دارد. عبدالواحد موسوی لاری، عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز دیروز به ایسنا گفته است که در تهران شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان لیست نخواهد داد.

او اضافه کرده: البته تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب در حال رایزنی هستند و ممکن است تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب با هم لیست بدهند.

بدین ترتیب شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نقش محوری در ارائه لیست نخواهد داشت و در روزهای آتی شاهد لیست‌های پراکنده از ائتلاف‌های کوچک یا به صورت مستقل خواهیم بود.