رئیس‌جمهوری با اشاره به انتخابات دوم اسفند، گفت: ممکن است در این انتخابات گله و انتقاد داشته باشیم، اشکالی ندارد انتقاد آزاد است؛ انتقاد باشد، منتقد باشد اما انفعال نباشد. منفعل نشوید، با صندوق رأی قهر نکنید، انتخابات و صندوق رأی منجی ماست.

حسن روحانی در سخنرانی مراسم جشن 22 بهمن، افزود: اگر رژیم گذشته، مردم را آزاد می‌گذاشت تا نوع حکومت را انتخاب کنند و قانون اساسی مورد نظر خود را انتخاب کنند و بین استقلال و وابستگی، استقلال را انتخاب کنند و اگر رژیم گذشته به یک انتخابات سالمِ آزاد ملی تن می‌داد، انقلاب نمی‌شد.

روحانی ادامه داد: انقلاب بر این مبنا بود که درِ انتخابات بسته شده بود، انسداد درب انتخابات و مسیر انتخابات، مردم را هدایت کرد تا از مسیر یک انقلاب بزرگ، این زنجیر را پاره کنند و راه را برای انتخابات باز کنند.

به گزارش «مهر»، رئیس‌جمهوری در این مراسم اظهار کرد: بهمن ۵۷ در ۴۱ سال پیش به ما نشان داد که چگونه قدرت خداوند در اراده یک ملت بزرگ تجلی می‌یابد. علی‌رغم اینکه تبلیغ می‌کردند دوران دین و معنویت سپری شده است و علی‌رغم اینکه جهان آن روز را به دو قطب شرق و غرب تقسیم کرده بودند، ملت بزرگ ایران با انگیزه دینی و مذهبی و بدون اتکا به هیچ قدرت و ابر قدرتی با دست خالی و دلی مطمئن، در برابر رژیم تا دندان مسلح و اربابانش ایستادند و انقلاب شکوهمند اسلامی را به پیروزی رساندند.

«انتخاب» بالاترین ثمره انقلاب است

وی با بیان اینکه تمام انقلاب ما درواقع یک انتخاب بود، گفت: من می‌خواهم به این سؤالی که در ذهن برخی از نسل سوم و چهارم انقلاب ممکن است به وجود آمده باشد، پاسخ دهم. چرا ملت ایران در ۴۱ سال پیش انقلاب را انتخاب کردند و چرا رژیم گذشته را سرنگون کردند؟

روحانی تصریح کرد: درواقع انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر یک انتخاب بود؛ مردم بین یک رژیم فاسد وابسته به آمریکا و یک نظام مردمسالار دینی، بین یک فاسدی مثل شاه ملعون و انسانی با ایمان و دانش و سیاست همچون امام خمینی (ره)، امام را انتخاب کردند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: انقلاب اسلامی مبتنی بر انتخاب بود و بالاترین ثمره انقلاب نیز انتخاب است. انقلاب از انتخاب است و انتخاب از انقلاب است یعنی مردم ما بین اسلام و کفر، بین حق و باطل، بین نظام مردمی و دیکتاتوری، مسیر حق و عدل را انتخاب کردند.

رئیس‌جمهور گفت: انقلاب ما بر مبنای انتخاب بزرگ یک ملت در چهل و یک سال پیش و در انتخاب‌های بعدی به وجود آمد و تکامل پیدا کرد.

موشک‌باران عین‌الاسد  خواست مردم بود

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه هرچه مردم از ما می‌خواهند باید به آن عمل کنیم، گفت: من در اینجا از نیروهای مسلح و سپاه پاسداران، بسیج و همه نیروها تشکر و سپاسگزاری می‌کنم. آن روز که در بدرقه شهید بزرگوار سردار حاج قاسم سلیمانی مردم به خیابان‌ها آمدند و از نیروهای مسلح و دولت انتقام خون شهید قاسم سلیمانی را خواستند نیروهای مسلح ما موشکباران پایگاه نظامی عین الاسد آمریکا در عراق را در راستای خواسته مردم انجام دادند. مردم انتقام را خواستند و نیروهای مسلح سخن مردم را به کرسی نشاندند.

روحانی اظهار کرد: آن روز که هواپیما در کنار فرودگاه سقوط کرد و قلب ما و رهبری را سوزاند، مردم از ما عذرخواهی خواستند و نیروهای مسلح ما عمل کردند و سریعاً از مردم عذرخواهی کردند و اعلام کردند که دقت خواهند کرد چنین اشتباهی هیچگاه تکرار نشود.

وی ادامه داد: نیروهای مسلح با مردم است و به خواست مردم عمل می‌کند و در کنار مردم است. این راهی است که انقلاب اسلامی تعیین کرده است.

ممکن است افرادی فکر کنند باید‌جمهوریت را تضعیف کنیم تا اسلامیت تقویت شود. با کمال ادب و احترام به این دوستان عزیز می‌گویم که اشتباه می‌کنید، تضعیف‌جمهوریت تقویت اسلامیت نیست

انقلاب یعنی، اقدامی کنیم به نفع همه ملت

روحانی تصریح کرد: جوانان عزیز! مردم عزیز ایران! گاهی سخنانی در رسانه‌ها مطرح می‌شود که با راه انقلاب و امام در تضاد است. یادتان نرود که امام همواره تاکید کرد که «همه با هم»؛ این جمله استراتژی مهم انقلاب اسلامی بود. هر وقت همه با هم بودیم ۲۲ بهمن آفریده می‌شود، هر وقت همه با هم بودیم آمریکا شکست می‌خورد، هر وقت همه با هم بودیم شکوفایی ایجاد می‌شود. نگذارید بگویند این جناح یا آن جناح، همه با هم باید از این کشور دفاع کنیم و در برابر آمریکا بایستیم و از حقوق ملت ایران دفاع نماییم. این انقلاب برای همه است، برای فرد یا گروه خاصی نیست.

وی گفت: اگر کاری کنیم که همه ما احساس پیروزی کنیم کاری انقلابی است. انقلاب یعنی اقدامی کنیم به نفع همه ملت. هر وقت اقدامی به نفع همه ملت کردیم و ۸۳ میلیون نفر را خوشحال کردیم کار ما انقلابی است. هر وقت ۱۰ میلیون نفر را خوشحال و ۱۰ میلیون نفر نگران و بقیه را مردد کردیم باید فکر کنیم کجای کار ما ایراد دارد.

شهید سلیمانی یک دیپلمات ارشد در مذاکره بود

روحانی گفت: گاهی انتخاب بین این یا آن غلط است، مقاومت یا دیپلماسی غلط است، هر دو، هم مقاومت و هم دیپلماسی. شهید سلیمانی هم سردار میدان جنگ بود و هم یک دیپلمات ارشد در مذاکره بود. شهید سلیمانی در مسیر رفتن به جلسه گفتگو با نخست وزیر عراق شهید شد، شهید سلیمانی به سمت میدان جنگ نمی‌رفت به سمت میدان دیپلماسی می‌رفت که شهید شد. شهید سلیمانی در میدان جنگ سردار قوی و در میدان مذاکره دیپلماتی قدرتمند و عزتمند بود باید همه ابعاد شهید سلیمانی را مدنظر قرار دهیم.

وی تاکید کرد: شهید سلیمانی به دنبال جنگ و بی‌ثباتی در منطقه نبود، آمریکا و اسرائیل دروغ می‌گویند.

تضعیف‌جمهوریت تقویت اسلامیت نیست

وی تصریح کرد: ممکن است برخی فکر کنند یا‌جمهوریت یا اسلامیت؛ این سخن غلط است. ممکن است افرادی فکر کنند باید‌جمهوریت را تضعیف کنیم تا اسلامیت تقویت شود. با کمال ادب و احترام به این دوستان عزیز می‌گویم که اشتباه می‌کنید، تضعیف‌جمهوریت تقویت اسلامیت نیست.‌جمهوریت و اسلامیت در کنار هم هستند.

مردم! به خدا قسم این فشاری که بر ملت ما در دو سال اخیر وارد شده است، اگر یک دهم آن به کشورهای منطقه وارد می‌شد، در برابر آمریکا خضوع می‌کردند. اما امروز ما به حول و قوه الهی علیرغم همه فشارها روی پای خود ایستاده‌ایم

به‌رغم همه فشارها و تحریم‌ها روی پای خود ایستاده‌ایم

وی گفت: مردم! به خدا قسم این فشاری که بر ملت ما در دو سال اخیر وارد شده است، اگر یک دهم آن به کشورهای منطقه وارد می‌شد، در برابر آمریکا خضوع می‌کردند. اگر نفت کشورهای همسایه ما یک ماه تحریم شود، نمی‌توانند حقوق کارمندان خود را بپردازند، اما امروز ما به حول و قوه الهی علیرغم همه فشارها و تحریم‌های آمریکا روی پای خود ایستاده‌ایم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: طی چند سال اخیر ۱۴ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و ۲۰ میلیارد دلار برای کالاهای غیراساسی پرداخت کرده‌ایم و ۷۲ میلیارد دلار تجارت داشته‌ایم، ۳۶ میلیارد وارد و ۳۶ میلیارد صادر کرده‌ایم.

روحانی گفت: مردم ما روی پای خود ایستاده‌اند و بازوهای خود را قوی‌تر کرده‌اند و ارکان خود را مجهز کرده‌اند.