وزیر امور خارجه ایران بامداد روز شنبه، با بیان اینکه دولت ترامپ باعث افزایش تنش با تهران شده‌ است، گفت: ایران و امریکا در جریان تنش‌های اخیر و به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی نامه‌های تندی را رد و بدل کردند. محمد جواد ظریف در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی ادامه داد که روابط میان آمریکا و ایران پس از شهادت سردار شهید سلیمانی همچنان با تنش همراه است. وی افزود: جای تاسف است که آمریکا بر اساس اطلاعات غلط مبتنی بر جهل و غرور در مسیری قدم بر می‌دارد که منطقه را بسیار نزدیک به حاشیه کرده است.

وزیر امور خارجه ایران، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا را به خاطر پیگیری سیاستی اشتباه در قبال ایران مقصر دانست و تصریح کرد: رییس جمهوری امریکا مقصر اصلی بحران و تنش بین تهران و واشنگتن است.

نامه‌ای نامناسب به ایران

وی همچنین تاکید کرد که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در اوج بحران در ژانویه «نامه‌ای نامناسب به ایران» نوشته و تهران نیز پاسخ مناسب به او داده‌ است. ظریف در ادامه بدون اشاره به سخنان بی‌ادبانه پمپئو در نامه گفت: نامه وی حاوی تهدیدات بود. ظریف گفت که پاسخ وزارت امور خارجه ایران به نامه پمپئو محکم و مناسب بوده اما بی‌ادبانه نبوده است. وی در حاشیه کنفرانس امنیتی سالانه در مونیخ تأیید کرد که لحن ارتباط بین دو دولت‌های ایران و آمریکا رو به بدتر شدن است.

من هنوز همان وزیر خارجه‌ام

ظریف با استناد به مذاکرات ایران در دوران دولت باراک اوباما که در آن اغلب با جان کری وزیر اسبق امور خارجه آمریکا وقت انجام می شد، گفت: رویه قبلاً چنین نبوده است.

وی تاکید کرد که من هنوز همان وزیر امور خارجه‌ای هستم که با جان کری به روشی قابل احترام رفتار کردم. ظریف تاکید کرد: بازگشت به رویه سابق بر عهده ترامپ است.

ایران جعبه سیاه را به هیچ دولت خارجی نخواهد داد

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع حادثه برای هواپیمای مسافربری اوکراینی در تهران پرداخت و گفت که ایران نمی‌تواند اطلاعات جعبه سیاه این هواپیما را استخراج کند اما جعبه سیاه را نیز به هیچ دولت خارجی تحویل نخواهد داد. به نوشته اِن.بی.سی نیوز، وزیر خارجه ایران ضمن دفاع از تصمیم تحویل ندادن جعبه سیاه هواپیما به کشورهای خارجی، خاطرنشان کرد که ایران، طبق قوانین بین‌المللی هوانوردی، حق دارد تحقیقات را درباره این هواپیما هدایت کند. ظریف با بیان اینکه ایران برای استخراج اطلاعات از جعبه سیاه به نرم‌افزار، کابل‌ها و تجهیزات تخصصی از آمریکا یا دیگر کشورهای غربی نیاز دارد، افزود: «ما از آنها کمک خواسته‌ایم، چرا آمریکا کمکی به ما نکرد؟ این یک مسئله انسانی است. چرا آنها نرم‌افزار را به ما ندادند؟ چرا تخصص آن را به ما ندادند؟» وی ضمن اشاره به باقی ماندن سوالات بسیاری درباره حادثه هواپیما، گفت: «به همین دلیل است که ما بیش از هر کسی می‌خواهیم بدانیم چه چیزی داخل جعبه سیاه است، تا بفهمیم واقعا چه اتفاقی رخ داده است. فعلا که [جعبه سیاه] همینطوری آنجا است».