محبوبه ولی

 

«منتظر لیست انتخاباتی حاج منصور ارضی باشید»؛ این تیتر دیروز خبرگزاری‌ها بود. یعنی تفریق میان اصولگرایان، گذشته از پایداری‌ها و قالیباف و شورای ائتلاف، به حاج منصور ارضی هم رسیده است!

این مداح معروف دیروز بیانیه‌ای داده که در آن نوشته است: «با توجه به مراجعات مکرر در چندماه اخیر و از آنجا که لیست‌های ارائه شده مدنظر طیف وسیعی از دلسوزان انقلاب اسلامی نیست، در فرصت باقی‌مانده لیستی از عناصرانقلابی و کارآمد با حمایت هیأت‌های مذهبی و عزیزان حزب‌اللهی و دردمند نظام ارائه خواهد شد و ان‌شاءالله تا 48 ساعت آینده لیست مردمی و انقلابی مقبول معرفی می‌گردد.»

او اولین اصولگرایی نیست که این روزها لیست دوستان اصولگرای خود را طرد و پرچم خودمختاری بلند کرده است. هفته گذشته جبهه پایداری برای خودش یک لیست 60 نفره اعلام کرد. چند روز پیش نیز شورای ائتلاف یک لیست 30 نفره برای تهران معرفی کرد که مثل بنزینی بود روی آتش اختلافات.

لیستی که یاران «مهندس خلبان» به توپ بستند

قالیباف و یاران رسانه‌ای او، آن لیست 30 نفره را در توئیتر به توپ بستند. خود قالیباف در توئیتی نوشت: «من به شما وعده داده بودم که دغدغه مجلس آینده همان دغدغه مردم یعنی اقتصاد است. لیستی که به نام بنده اعلام شده است مورد تایید نیست.»

محمدصالح مفتاح، مدیر سایت فردانیوز و چهره رسانه‌ای نزدیک به او اظهار کرد که «این لیست توسط گروه‌های و لابی‌های سیاسی بسته شده است.» او همچنین شکل‌گیری لیستی با محوریت قالیباف را مطرح کرد.

سید محمود رضوی، دیگر چهره نزدیک به قالیباف نیز در توئیتر خود نوشت: «آقایان محترم شورای ائتلاف، اگر آخرت برایتان معنا دارد، وجدان دارید و هنوز انقلابی هستید فقط به برخی از این اسامی بیرون مانده نگاه کنید: وحید یامین‌پور، احسان خاندوزی، سیدامیر سیاح، ابوالفضل عموئی، فرشاد مهدی‌پور، مصطفی زمانیان؛ جوابی برای شب اول قبر خود دارید؟»

حجت‌الاسلام جلیل محبی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم در توئیتی نوشت: «این لیستی که برای جریان انقلاب زحمت کشیدید تهیه کردید به شدت نیازمند نهی از منکر است.»

از جناح مقابل اما این اختلافات اصولگرایان بر سر لیستی در انتخاباتی که رقیبی ندارند، مایه طعن و کنایه‌های بسیار بود؛ آنچنانکه یکی در توئیتر نوشت: «در جنگ با دشمن فرضی سه بر هیچ عقب افتادند.»

رویایی که خیالی بیش نبود

این جنگ و جدل‌ها ادامه داشت، تا اینکه ساعاتی بعد، لیستی موسوم به «یاران قالیباف» منتشر شد. در این لیست، اسامی محدودی چون پیرهادی، نبویان، نادران، سید رضا تقوی، سوده نجفی و آقامیری با لیست ۳۰ نفره شورای ائتلاف مشترک بود و چهره‌های دیگری چون محسن مهدیان، مجتبی توانگر، محمدسعید احدیان و سعید آجرلو و برخی وزرا و مدیران دولت احمدی‎نژاد چون محمدحسینی و رضا تقی‌پور و سیدمهدی هاشمی به آنها اضافه شده بودند.

مرتضی طلایی: برای نیروهای انقلابی و ارزشی این پرسش مهم مطرح است که چرا نیروهایی که ادعای ولایت‌مداری دارند بعد از این همه گفت‌وگو و جلسه به هیچ توافق ارزنده‌ای نرسیدند؛ درحالی‌که اصلاح‌طلبان بدون این قیل‌وقال‌ها ظاهرا به یک جمع‌بندی همه‌جانبه رسیده‌اند

تا اینجای کار شورای ائتلاف لیست داده است، قالیباف لیست داده است، جبهه پایداری لیست داده است، مداحان وعده لیست داده‌اند و حتی برخی مدیران دولت احمدی‌نژاد نیز خبر از لیست مستقل خود می‌دهند. محمود میرلوحی، عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان، اخیرا گفته بود: «اصولگرایان آنقدر کاندیدای تایید صلاحیت شده دارند که می‌توانند به خارج هم صادر کنند.»

حال به نظر می‌رسد اصولگرایان از شدت کثرت به بن‌بست وحدت رسیده‌اند. نکته جالب در این لیست‌های متعدد این است که برخی اسامی در چندین لیست تکرار شده‌اند. مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا دیروز در این باره گفته است: «مردم با ارائه چندین لیست از سوی اصولگرایان سردرگم می‌شوند در چنین وضعیتی اصلا معنای لیست منتفی می‌شود و آرا به افراد و نه لیست‌ها داده می‌شود؛ بنابراین ارائه یک لیست واحد برای نیروهای اصولگرا خیالی بیش نبود.»

شورای ائتلاف فکری برای حذفی‌ها نکرد

خبرآنلاین نوشت: طلایی درباره وضعیت فعلی انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایی گفت: «برای نیروهای انقلابی و ارزشی این پرسش مهم مطرح است که چرا نیروهایی که ادعای ولایت‌مداری دارند بعد از این همه گفت‌وگو و جلسه به هیچ توافق ارزنده‌ای نرسیدند. چرا بعد از این همه نشست‌وبرخاست امکان ارائه یک لیست واحد مهیا نشد؟ در حالی که طرف مقابل یعنی اصلاح‌طلبان بدون این قیل‌وقال‌ها ظاهرا به یک جمع‌بندی همه‌جانبه رسیده‌اند. این قصه دردناکی است که باعث گلایه نیروهای انقلابی شده است. اکنون این نگرانی وجود دارد که لیست‌های متعددی منتسب به اصولگرایان و ولایت‌مداران منتشر شود و تاکنون برای مثال در اصفهان چندین لیست از سوی گروه‌های مدعی اصولگرایی عرضه شده است.»

او درباره چرایی ایجاد این تعدد لیست، توضیح داد: «شورای ائتلاف در فرآیندی ابتدا ۱۵۹ نفر را به ۹۰ نفر تقلیل داد و پس از این ۹۰ نفر به سمت تعیین لیست ۳۰نفره رفت در حالی که هیچ فکری برای افراد حذف‌شده از لیست نکرد. هیچ سازوکاری پیش‌بینی نشد که افرادی که حذف می‌شوند به نفع لیست نهایی از انتخابات کناره‌گیری کنند. در نتیجه آنها که حذف شدند به سمت ارائه لیست‌های مستقل رفتند زیرا هیچ برنامه اقناعی از سوی شورای ائتلاف طراحی نشد.»

چرا اصولگرایان به وحدت نمی‌رسند؟

در حالی که رجال سیاسی اصولگرایان با نگرانی این تفرقه در اردوگاه خودی را نظاره می‌کنند، گروه‌های سیاسی رقیب حاضر در انتخابات سعی می‌کنند بتوانند به وحدت برسند اما یک مشکل عمده بر سر راه این وحدت وجود دارد.

مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری دیروز درباره اختلافات پیش‌ آمده در بسته شدن لیست جریان انقلابی، به تسنیم گفته است: «جبهه پایداری دست خود را به سمت جریان‌های انقلابی دراز می‌کند تا با وحدت تمامی جریان‌های انقلابی لیست واحدی برای انتخابات پیش‌رو ارائه شود.»

اما جبهه پایداری دست خود را با چه کیفیتی به سوی جریان‌های انقلابی دراز می‌کند؟ پاسخ این پرسش را می‌توان در نامه روز یکشنبه حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی به آقاتهرانی پیدا کرد.

تا اینجای کار شورای ائتلاف لیست داده است، قالیباف لیست داده است، جبهه پایداری لیست داده است، مداحان وعده لیست داده‌اند و حتی برخی مدیران دولت احمدی‌نژاد نیز خبر از لیست مستقل خود می‌دهند

حداد عادل در این نامه به سهم‌خواهی پایداری‌ها اشاره کرد و نوشت: «در آخرین جلسه‌ای که نمایندگان شورای ائتلاف با جنابعالی(آقاتهرانی) و آقای محصولی و دو نفر دیگر از جبهه پایداری داشتند، از سوی جبهه پایداری پیشنهاد شد که برای رسیدن به حداکثر اشتراک در دو لیست تهران، لیست ۶۰ نفره تهیه شده توسط پایداری مبنا قرار گیرد و ۲۴ نفر مشترک این لیست با لیست ۹۰ نفره شورای ائتلاف یکجا در هر دو لیست نهایی ۳۰ نفره قرار گیرند. پایداری این پیشنهاد را تأمین‌کننده وحدت حداکثری می‌دانست، اما در همان جلسه توضیح داده شد که شما در فهرست ۶۰ نفره خود بنا داشته‌اید که هیچ فردی از بعضی احزاب و تشکل‌های حاضر در شورای ائتلاف را در آن فهرست قرار ندهید و قبول پیشنهاد شما عملا به معنی نفی فلسفه وجودی ائتلاف و فروپاشی آن و به معنی آن است که شورای ائتلاف اختیار تعیین ۲۴ نفر از لیست ۳۰ نفره انتخابات تهران را فقط به پایداری که در شورای ائتلاف شرکت ندارد تفویض کرده باشد و تنها در حد ۶ نفر امکان تصمیم‌گیری مستقل داشته باشد.»

ادعای سهم‌خواهی درباره قالیباف نیز وجود دارد. این سهم‌خواهی و طمع به سهم بیشتر در میان نیروهایی که خود را انقلابی می‌دانند، در واقع همان پاشنه آشیلی است که مانع تحقق رویای وحدت میان آنها شده است.