دیپلمات ارشد چین در ایران گفت که آینده پروژه بازطراحی راکتور اراک نه تنها به تلاش‌ چین، بلکه به عملکرد و واکنش‌ سایر کشورها در جامعه بین‌الملل بستگی دارد.

چانگ هوا، سفیر چین در ایران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: چین یکی از حامیان جدی برجام است و خروج یک طرفه آمریکا از برجام وضعیت بحرانی را در برجام ایجاد کرد. در حال حاضر چین و انگلیس مسئول پروژه بازطراحی اراک هستند و تا جایی که می‌دانم این پروژه طبق برنامه به خوبی جلو می‌رود.

وی با بیان اینکه «چین تمامی تعهداتش در این پروژه را اجرا کرده است»، افزود: البته آینده این پروژه نه تنها به تلاش‌های چین بلکه به واکنش و عملکرد سایر کشورها در این پروژه و در جامعه جهانی مرتبط است.

این دیپلمات چینی با اشاره به حمایت و تایید همکاری چین در این پروژه از سوی سازمان انرژی اتمی ایران و نهادهای درگیر در این پروژه ابراز امیدواری کرد با ادامه برجام پروژه بازطراحی راکتور اراک را بتوانیم به خوبی دنبال کرده و به پایان برسانیم.

نقش کشورهای اروپایی در بازطراحی رآکتور اراک

هوا در پاسخ به این پرسش که لغو معافیت‌های هسته‌ای از سوی آمریکا بر همکاری‌ چین در این پروژه تاثیر می‌گذارد، گفت: به نظر ما این نوع لغو معافیت‌های تحریمی هسته‌ای معنا ندارد چراکه آمریکا از برجام خارج شده است. البته اگر آمریکا معافیت‌های هسته‌ای را لغو کند شاید بر آن یکی دو کشور درگیر در این پروژه تاثیر بگذارد چون این پروژه تنها نیاز به چین ندارد، بلکه انگلیس هم نقش مهمی ایفا می‌کند و برخی تجهیزات باید از کشورهای اروپایی خریداری شود. در عین حال امیدواریم با حمایت جامعه جهانی بتوانیم پروژه بازطراحی راکتور اراک را به سرانجام برسانیم.

به گزارش ایسنا، روند بازطراحی رآکتور اراک با همکاری ایران و چین و مشارکت دیگر اعضای برجام از جمله آمریکا آغاز شد، اما این موضوع بعد از خروج آمریکا از برجام دستخوش تحولاتی شد و تاخیراتی در روند اجرا ایجاد شد. در حال حاضر چین و انگلیس از سوی ۱+۴ مسئول اجرای این پروژه هستند. بر اساس برجام بازطراحی راکتور اراک باید پنج ساله انجام شود.