احتمال تمدید معافیت‌های عراق برای واردات انرژی از ایران

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از «وال استریت ژورنال» مدعی شد که آمریکا قصد دارد معافیت تحریمی واردات انرژی عراق از ایران را دوباره تمدید کند. یک منبع به این نشریه اطلاع داده است: «ما می‌خواهیم فشار حداکثری بر ایران حفظ شود، اما اینکار نباید به ضرر ثبات اقتصادی همسایگان آن کشور انجام شود.» عراق برای تأمین نیاز خود به گاز طبیعی به ایران وابسته است و تا ۴۵ درصد از برق خود را نیز از جمهوری اسلامی خریداری می‌کند.

    

در نشست شورای امنیت سازمان ملل‎ مطرح شد

ایران؛ آماده کمک به حل اختلافات ترکیه و سوریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مجید تخت روانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت این سازمان با موضوع «اوضاع در ادلب سوریه»، گفت: ایران به عنوان یکی از کشورهای ضامن روند آستانه، آماده است از مساعی جمیله خود برای رفع اختلافات کنونی سوریه و ترکیه درباره وضع ادلب استفاده کند. وی خواستار اجرای موافقتنامه سوچی درباره ادلب شد و افزود: اجلاس سران روند آستانه که در آینده نزدیک در تهران برگزار می‌شود، فرصت حیاتی برای بررسی جامع اوضاع سوریه خواهد بود.

    

دو چهره شاخص اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شدند

به گزارش خبرآنلاین، صلاحیت محمدعلی افشانی، عضو حزب اعتماد ملی و محمد حسن مقیمی، استاندار سابق تهران از نامزدهای جبهه اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس توسط شورای نگهبان تایید شد. همچنین محمدجواد محمدی‌نوری، قائم مقام ستاد انتخابات جبهه پشرفت رفاه و عدالت در تهران از نهایی شدن لیست تشکل متبوعش برای انتخابات خبر داد و گفت: در لیست جبهه پیشرفت نیز همانطوری که از قبل معیارهایی تدوین شد، تقریبا از تمامی نسل‌ها چه جوانان و شخصیت‌ها و بانوان حضور جدی دارند. نام لیست این جبهه در انتخابات مجلس یازدهم «مجلس مردم» است.

    

ولایتی:

سردار سلیمانی ملاقات‌های متعدد با پوتین و اردوغان داشت

علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب اسلامی در گفتگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR درباره شخصیت سیاسی سردار قاسم سلیمانی در عرصه بین‌المللی گفت: سردار سلیمانی همواره نسبت به منطقه و عراق نگرانی و دغدغه‌های فراوانی داشت. آنها می‌خواستند کرکوک را جدا کنند تا یک اقلیم مستقل و یا خودمختار بشود. ایشان به سلیمانیه رفت و طرح توطئه‌ جدایی اقلیم را بدون شلیک گلوله‌ای شکست داد. ایشان همچنین با افراد مختلفی از جمله سیاست‌مداران بزرگ دنیا مثل آقای پوتین و آقای اردوغان ملاقات‌های متعدد داشت و کار طراحی مقاومت را به پیش می‌برد.

    

نیروی هوایی ارتش مانع ورود داعش به مرزها شد

امیر سرتیپ «مهدی هادیان»، معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش در مراسم گرامیداشت روز نیروی هوایی ارتش گفت: نیروی هوایی ارتش در دستگیری ریگی نقش مهمی داشته است؛ شاید اگر او تا امروز زنده بود در شرق کشور شاهد بروز گروه‌هایی همچون داعش بودیم. همچنین نیروی هوایی هنگامی که داعش به مرزهای کشور نزدیک شده بود با حضور به‌موقع، مواضع آن‌ها را در نزدیکی مرزها مورد هدف قرار داد و اجازه ورودشان را به میهن اسلامی نداد که البته به این موضوعات تاکنون کمتر پرداخته شده است.

    

سال ۲۰۴۵ قدرت از غرب به شرق منتقل خواهد شد

در نشست «تحول قدرت چین و پیامد‌های آن برای ایران» از مجموعه نشست‌های «سیاست خارجی و مسئله‌ ایران» اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کارشناسان مطرح کردند که در سال ۲۰۴۵، ۶۰ درصد قدرت جهانی در اختیار کشور‌های در حال توسعه خواهد بود. بدین ترتیب که در یک دوره‌ سی ساله سرعت رشد چین بر اساس GDP به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و با توجه به ویژگی‌های سنتی مانند جمعیت و پهناوری چین را به نقطه کانونی این تحول تبدیل خواهد کرد و عملا قدرت از غرب به شرق منتقل خواهد شد.