محبوبه ولی

 

کمتر از سه هفته تا انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان باقی است. دوم اسفند این انتخابات برگزار می‌شود و با توجه به این نزدیکی کم‌کم باید بازار تبلیغات کاندیداها داغ شود، اما آنچه داغتر است تداوم «جنگ صلاحیت‌ها»ست و به نظر نمی‌رسد تنور گرمی برای تبلیغات انتخاباتی روشن شود؛ چراکه اساسا اغلب کاندیداها از یک جناح و یک گرایش سیاسی هستند و رقیبی از جناح مقابل در برابر خود ندارند که بخواهند با آن رقابت کنند.

روز جمعه اصولگرایان تحت‌عنوان شورای ائتلاف، لیست 90 نفره‌ای را که حاصل رأی‌گیری از اعضای مجمع عمومی هفت هزار نفره شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در تهران است، معرفی کرد. قرار است در نهایت لیست 30 نفره تهران از میان این 90 نفر مشخص شود.

محمدباقر قالیباف در صدر این لیست است؛ چهره‌ای که بعد از تایید صلاحیت و حالا هم قرار گرفتن نامش در صدر لیست 90 نفره اصولگرایان، باعث شده خیلی‌ها تخلفات شهرداری در دوره مدیریت او بر شهرداری تهران را یادآوری کنند.  

سیدمحمد حسینی، سیدمصطفی آقامیرسلیم، الیاس نادران، عبدالحسین روح‌الامینی نجف‌آبادی، سید شمس‌الدین حسینی، محمدحسن قدیری ابیانه، مسعود زریبافان، بیژن نوباوه‌وطن، محسن پیرهادی، وحید یامین‌پور، سیدنظام الدین موسوی، زهره الهیان، الهه راستگو، لاله افتخاری، فاطمه آلیا، فاطمه رهبر، الهام امین‌زاده نیز از دیگر چهره‌های آشنا در این لیست 90 نفره است.

حتی محمدصادق کوشکی، همان که همین چند روز پیش با اظهاراتش در یک برنامه شبکه افق درباره پوران درخشنده، دخترش و داعش، فضای مجازی را دوقبضه کرده بود نیز در این لیست حضور دارد.

هیأت انتخاب شورای ائتلاف اعلام شد

دیروز شورای ائتلاف اسامی هیأت انتخاب را نیز اعلام کرد. محسن پیرهادی، سخنگوی این شورا گفت که از میان گزینه‌های داوری، 10 چهره شاخص انقلابی به عنوان اعضای شورای انتخاب تعیین شده که این ده نفر با چهره‌های دیگری که از پیش توسط شورا انتخاب گردیده‌اند، هیأت انتخاب را تشکیل می‌دهند و نهایتا از میان 90 نفر، 30 نفر کاندیدای نهایی تهران را انتخاب می‌کند.

بر اساس رأی‌گیری مجمع این شورا، حجت‌الاسلام و المسلمین عالی، یاسر جبرائیلی، حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمیان، حجت‌الاسلام و المسلمین مصلحی، نادر طالب‌زاده، منوچهر متکی، حجت‌الاسلام و المسلمین بی‌آزار تهرانی، کامران دانشجو، معصومه آباد و رضا روستاآزاد، همان ده نفر هیأت انتخاب هستند که قرار است 30 نفر نهایی را انتخاب کنند.

دست باز اصولگرایان و دستان بسته اصلاح‌طلبان

بدین ترتیب اصولگرایان مرحله به مرحله در حال تهیه لیست نهایی خود در تهران هستند. در استان‌ها و شهرستان‌های دیگر نیز کثرت کاندیداهای تایید صلاحیت شده اصولگرایان به قدری است که با دست باز و طیب خاطر لیست‌های متعدد را خواهند بست.

در جبهه مقابل اما اصلاح‌طلبان همچنان اندر خم کوچه «صلاحیت» هستند و عنوان می‌کنند که دستشان برای بستن حتی یک لیست ده نفره نیز بسته است.

از زمان اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیداها در ماه گذشته، کشمکش بر سر این ماجرا میان اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان ادامه داد. نه تنها اصلاح طلبان بلکه شماری دیگر از چهره‌های سیاسی نیز از این حجم رد صلاحیت شوکه شدند. به عنوان یکی از آخرین نمونه‌ها می‌توان به نامه سه روز پیش احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به شورای نگهبان اشاره کرد که خواستار تجدیدنظر در رد صلاحیت فهرستی از اصلاح‌طلبان شده بود.

این پیش‌بینی همچنان هم از سوی اصلاح‌طلبان و هم از سوی اصولگرایان به قوت خود باقی است که  مجلس آتی، مجلسی یکدست و اصولگرا خواهد بود؛‌ رقابت انتخاباتی آتی نیز، رقابت اصولگرایان در میان خودشان است

تاوان همراهی با دولت

عرصه چنان بر جناح مقابل اصولگرایان تنگ شده که حتی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز طی یک سخنرانی در روز هفتم بهمن، از سه جریان، اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالگرا سخن گفت و سعی کرد تفهیم کند که اصلاح‌طلبان از دولت جدا هستند. اصلاح‌طلبان هم به‌رغم اینکه هرگز «اعتدالیون» را به رسمیت نشناخته‌اند، این بار از نطق روحانی دفاع کردند.

این اشارات روحانی به جدایی اصلاح‌طلبان از دولت به دنبال این بود که برخی نمایندگان و چهره‌های ردصلاحیت شده در روزهای اخیر عنوان کردند که در شرح دلایل رد صلاحیت آنها، گفته شده که از «برجام» و «دولت» دفاع کرده‌اند، به همین دلیل صلاحیت آنها رد شده است. گذشته از تمام این دعواها مشکل اصلی اصلاح‌طلبان آنطور که خودشان تصریح می‌کنند این است که تعداد کاندیداهای رد صلاحیت شده آنها آنقدر زیاد است که عملا کسی باقی نمانده تا بتوانند با آنها لیست انتخاباتی ببندند.

طعنه‌های نیشدار در بن‌بست

هرچه به انتخابات نزدیکتر می‌شویم و دست اصلاح‌طلبان از داشتن یک لیست دلخواه کوتاهتر، انتقادات آنها نیز تندتر می‌شود. جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران به خبرگزاری ایلنا گفته است: «دلیل رد صلاحیت افراد جریان اصلاحات مواضع و نگاه سیاسی آنها بوده است، این نگاه سیاسی را امروز بر نمی‌تابند و چون آن را برنمی‌تابند قرار نیست در صحنه حضور داشته باشند و برای اینکه در صحنه حضور نداشته باشند، به هر حال باید اتهامات دیگری به آن‌ها زده شود.»

محسن آرمین، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفته است: «ردصلاحیت حدود دوسوم داوطلبان ازجمله تقریبا همه نامزدهای منتقد و اصلاح‌طلب و تضمین بیش از ۲۴۰ کرسی مجلس برای اصولگرایان به اندازه کافی گویای واقعیات انتخابات پیش‌رو هست.»

او به طعنه ادامه داده: «آقای قالیباف می‌توانند خوشحال باشند که به‌رغم ناکامی‌های مکرر در دوره‌های انتخاباتی گذشته بالاخره از این طریق و به نام انتخابات می‌توانند به پستی دست پیدا کنند. پیشاپیش به ایشان تبریک می‌گوییم.»

رقابت اصولگرا با اصولگرا

در سوی دیگر اما اصولگرایان تاکید دارند که اصلاح‌طلبان مظلوم‌نمایی می‌کنند.

حمیدرضا ترقی، نایب‌رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی دیروز در این باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «اصلاح‌طلبان بنا دارند نامزدهای این گرایش سیاسی را چراغ خاموش وارد مجلس کرده و بعد از رأی‌آوری اعلام کنند که این‌ها نامزدهای مورد حمایت آنان بوده‌اند. اینکه اصلاح‌طلبان می‌گویند نامزدی ندارند، جوسازی است. اصلاح‌طلبان در مقاطعی که دچار ریزش و ضعف سرمایه اجتماعی می‌شوند و احتمال رأی‌آوری خود را پایین می‌بینند، دست به گریه و زاری و مظلوم‌نمایی می‌زنند.» او ادامه داده: «آمار دقیق داریم که ۱۳۴ تن از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در سراسر کشور تأیید صلاحیت شده‌اند.»

پیشتر هم بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی همین موضوع را مطرح کرده و گفته بود که اصلاح طلبان در تهران بیش از 130 نامزد تایید صلاحیت شده دارند که افراد گمنامی نیستند و در میان آنها فرماندار، استاندار، معاون وزیر، وزیر و مقامات بلندپایه در دولت‌های گذشته وجود دارد.

علی‌باقری، رییس دفتر سیاسی حزب توسعه ملی هم در پاسخ به این ادعا به کنایه گفته بود: «از آنجا که حضرت استاد (بادامچیان) سیاستمدار اخلاق‌گرایی است، از وی درخواست می‌کنم از باب کمک به رقیب برای تهیه فهرست انتخاباتی، اسامی این ۱۳۰ نفر را منتشر کنند.»

ترقی: اصلاح‌طلبان بنا دارند نامزدهای این گرایش سیاسی را چراغ خاموش وارد مجلس کرده و بعد از رأی‌آوری اعلام کنند که این‌ها نامزدهای مورد حمایت آنان بوده‌اند

دیروز هم حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار و رئیس شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب در گفتگویی از قول حسین مرعشی به ایلنا گفته است اصلاح‌طلبان در ۱۵۸ حوزه هیچ کاندیدایی ندارند.

در میان این جدال‌ها و مناقشات عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان دیروز از تایید صلاحیت دو هزار نفر دیگر خبر داد و گفت که ممکن است باز هم کسان دیگری به آمار تایید صلاحیت‌شدگان اضافه شوند.

با این حال این پیش‌بینی همچنان هم از سوی اصلاح‌طلبان و هم از سوی اصولگرایان به قوت خود باقی است که  مجلس آتی، مجلسی یکدست و اصولگرا خواهد بود؛ رقابت انتخاباتی آتی نیز، رقابت اصولگرایان در میان خودشان است.