عبدالله ناصری در ارزیابی اظهارات اخیر آیت‌الله مصباح می‌گوید، از همان ابتدای دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، او تلاش داشت که شاگردان خود را برای تحصیلات تکمیلی به کشورهای خارجی بفرستد. علاوه بر این بسیاری از اعضای هیات علمی موسسه آیت‌الله مصباح کسانی هستند که تحصیلات خود را در کشورهای اروپا، کانادا و آمریکا سپری کرده‌اند.

این فعال سیاسی و تحلیلگر در ارزیابی اظهارات اخیر آیت‌الله مصباح که برخی افراد تحصیل کرده خارج کشور را به داشتن ارتباطات پنهانی با آمریکا و انگلیس و نیز هم پیاله بودن آن‌ها خطاب کرده بود، به «انتخاب» گفت: نوع نگاه و رویکرد آیت‌الله مصباح را از دو منظر می‌توان مورد تحلیل قرار داد. در سطح اول، نگاه او را می‌توان ناشی از تئوری توهم توطئه ارزیابی کرد. بر اساس این تئوری با نگاهی منفی همه دستاوردها و رویکردهای غرب مخرب و بد محسوب می‌شوند و همه داشته‌ها داخلی مثبت و خوب ارزیابی می‌شوند.

وی افزود: واقعیت این است که جامعه غرب علاوه بر توسعه چشم‌گیر در زمینه علوم طبیعی و تجربی، طی سده‌های گذشته در زمینه علوم انسانی و روش‌مند کردن نگاه به این حوزه نیز پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته اند. در این میان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های قابل توجه در حوزه علوم انسانی که در غرب نگاهی ویژه به آن دارند را می‌توان در حوزه مدل توسعه و پیشرفت جوامع ارزیابی کرد. بنابراین، اینکه مقام سیاسی کشورمان یا هر شخص دیگری در این کشورها تحصیل کرده باشند نمی‌تواند محل خطا و انتقاد جدی باشد.

ناصری در ادامه تصریح کرد: وجه دوم در تحلیل اظهارات آیت‌الله مصباح که اتفاقا بسیار محل تعجب و تردید بوده در این ارتباط است که موسسه ایشان تحت عنوان موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) شاگردان خود را برای تحصیلات تکمیلی به کشورهای خارجی بفرستد. علاوه بر این بسیاری از اعضای هیات علمی موسسه آیت‌الله مصباح کسانی هستند که تحصیلات خود را در کشورهای اروپا، کانادا و آمریکا سپری کرده‌اند.

این فعال سیاسی در بخش دیگری از گفته‌های خود تاکید کرد: حتی بیشتر از این موسسه آیت‌الله مصباح اساتید تمام وقت اروپایی و آمریکایی نیز داشته و دارند. بنابراین این گفته از او اندکی با اظهارات و گفته‌های او در تضاد است. آیت‌الله مصباح از یک سو، همواره تاکید داشتند که همواره شاگردان و اعضای هیات علمی او برای فرصت‌های مطالعاتی و سمینارهای خارجی بروند و مهم‌تر از همه اصرار داشتند شاگردان‌شان در دانشگاههای غربی فارغ التحصیل شوند. طبیعتا اظهارات اخیر ایشان در انتقاد از حسن روحانی و ظریف، پذیرفتنی نیست و مورد اقبال نیز قرار نمی‌گیرد.