تمدید مهلت راه‌اندازی سازوکار ماشه ازسوی اتحادیه اروپا 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توافق سه کشور اروپایی بر سر نیاز به مهلت بیشتر برای بحث درباره راه‌های حفظ توافق هسته‌ای با ایران - برجام - خبر داده است. به گزارش رویترز، جوزپ بورل، در بیانیه‌ای گفته است: «همه در این مورد که به دلیل پیچیدگی مسائل، به وقت بیشتری نیاز است، اتفاق نظر داریم. به همین دلیل جدول زمانی اقدامات تمدید شده است.»

    

هشدار مرکل نسبت به فروپاشی برجام

صدراعظم آلمان نسبت به شکست زودهنگام توافق هسته‌ای با ایران هشدار داد. به گزارش رویترز، «آنگلا مرکل»، گفت که اشتباه است که توافقی «ناقص» را کنار گذاشته، اما چیزی بهتر جایگزینش نکنیم.

    

نمایندگان ردصلاحیت‌شده مقابل شورای نگهبان موضع نگیرند

امام جمعه سمنان در خطبه‌های نماز جمعه دیروز این شهر، گفت: عده‌ای از کاندیداها که احراز صلاحیت نشده یا رد صلاحیت شده‌اند؛ پس از تأیید نهایی عدم احراز صلاحیت، نباید برابر شورای نگهبان موضع‌گیری کنند. آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی ضمن تقدیر از شورای نگهبان به‌ منظور ادای وظیفه خطیر در رد و تأیید کاندیداها که پس از بررسی‌های دقیق عملکردها صورت گرفته است، افزود: وظیفه شورای نگهبان این است که نمایندگان سالم، انقلابی و مردمی را برای انتخاب اصلح به مردم معرفی کند.

    

کویت سفیر ایران را احضار کرد

وزارت خارجه کویت دیروز سفیر ایران در این کشور را در ارتباط با عدم مشارکت هر گونه پایگاه کویتی در حمله به کاروان حامل قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران احضار کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی کویت، وزارت خارجه این کشور «محمد ایرانی»، سفیر ایران را به دنبال سخنان فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر مشارکت پایگاه هوایی «علی السالم» در حمله تروریستی فرودگاه بین‌المللی بغداد، احضار کرد. «خالد الجارالله»، معاون وزیر خارجه کویت در دیدار با سفیر ایران نسبت به سخنان فرمانده سپاه ابراز ناراحتی کرده و مجددا مشارکت هر نوع هواپیمایی از پایگاه مذکور در حمله تروریستی بغداد را تکذیب کرده است. 

    

این هفته در مجلس صورت می‌گیرد

 شفاف‌سازی منابع تأمین مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی 

رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح دوفوریتی شفاف‌سازی منابع تأمین مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی در دستور کار این هفته مجلس شورای اسلامی قرار دارد. به گزارش ایلنا،  اصلاح برخی مواد قانون انتخابات مجلس نیز طی این هفته صورت می‌گیرد.

    

شورای نگهبان به مسئولان و رسانه‌ها تاکید کرد؛

خودداری از انتساب مطالب دروغ درباره نتایج بررسی صلاحیت‌ها 

روابط عمومی شورای نگهبان اعلام کرد: از مسئولان، فعالان سیاسی و رسانه‌ها می‌خواهیم درباره نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان از گمانه‌زنی‌های غیر مستند خودداری کنند. به گزارش ایلنا، صدور این اطلاعیه در پی انتشار برخی اخبار کذب درباره دلایل رد صلاحیت داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.

    

مرزبانان آمریکایی ملزم به بازجویی از ایرانیان شدند

مرزبانان آمریکایی که در مرز میان آمریکا و کانادا مشغول به کار هستند، در اوایل ماه ژانویه موظف شده بودند که مسافران متولد ایران را بازداشت و بازجویی کنند. به گزارش ایسنا، یک مرزبان آمریکایی در ایمیلی که به دست رسانه کانادایی سی‌بی‌سی رسانده مدعی شده که در اوایل ماه ژانویه، چندین مرزبان آمریکایی در مرز آمریکا-کانادا موظف شده بودند تا هرگونه مسافر متولد ایران را بازداشت کنند و مورد بازجویی قرار دهند. این مرزبان آمریکا همچنین مدعی شده است که آن‌ها مجبور بودند از ایرانیان سوالاتی در خصوص مبارزه با تروریسم بپرسند. طبق گفته‌های این مامور، به محض اینکه مسئله بازداشت مسافران ایرانی به رسانه‌ها رسید، مرزبانان موظف شدند تا عملیات بازجویی‌شان را تعلیق کنند.