کدخدایی در پاسخ به این سوال که اگر فردی رهبری را مورد نقد قرار دهد تایید صلاحیت می‌شود یا خیر، گفت: مقام معظم رهبری همیشه از انتقاد استقبال کردند از این رو بحث انتقاد در روند بررسی صلاحیت‌ها ملاک نیست، اما توهین و افترا روند دیگری است ومدنظر ما قرار دارد.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری دیروز خود همچنین درباره اظهارنظر یکی از مقامات نظامی درباره بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان گفت: کشور آزادی داریم و هر کسی له یا علیه شورای نگهبان صحبت می‌کند؛ ولی ملاک شورا در بررسی صلاحیت‌ها و انتخابات فقط قانون است و ما تلاش داریم اجرای صحیح قانون را داشته باشیم.

وی در بحث ثبت نام افراد در انتخابات نیز از مجلس گلایه کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی می‌توانست با تصویب قانون از گستردگی ثبت نام‌ها جلوگیری کند.

سخنگوی شورای نگهبان توضیح داد: در دور گذشته بیش از ۱۲ هزار نفر ثبت نام کننده داشتیم و نزدیک به ۹ هزار نفر ثبت نام اولی داشتیم و این دور ۱۱ هزار نفر داریم و به مفهوم این است که ۱۱ هزار نفر جدید هستند که برای یک دور ثبت نام و از صحنه خارج می‌شوند. قانونگذار می توانست آن را تنظیم کند و فرصت داشت و در سیاست کلی ابلاغ شده بود که جلوی ثبت نام بی‌رویه را بگیرند تا هزین‌ای بار نشود و با این حال حق همه افراد را رعایت می‌کنیم. وی یادآور شد: تا آخر دی ماه نتایج بررسی هیأت مرکزی اعلام می‌شود و دهه دوم بهمن نتیجه نهایی اعلام می‌شود.

شورای نگهبان در مسیر چانه‌زنی قرار نمی‌گیرد

کدخدایی درباره دیدار عارف و انصاری و صادق خرازی برای رایزنی با شورای نگهبان در مورد انتخابات و اینکه آیا این دیدار در راستای تایید صلاحیت هاست؟ گفت: در همه جلسات سوالات و ابهاماتی دارند که مطرح می کنند و گزارش غیررسمی آن را یکی از همکاران ما ارائه داد.‌ موارد قانونی بطور مفصل توضیح دادند و آقای عارف تایید می کردند که مراحل قانونی، مراحلی است که شورا باید انجام دهد.

وی افزود: دوستان سوالاتی دارند و طرح می‌کنند اما اینکه اگر حضور آنها به منظور چانه زنی است و شما آن را مطرح می‌کنید، خیر، چنین چیزی نیست و شورای نگهبان در این مسیر قرار نمی‌گیرد. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه گفته شده گزارش‌های مردمی هم مرجع بررسی صلاحیت است، گفت: تشخیص صلاحیت بر عهده هیأت‌های اجرایی و نظارت و شورای نگهبان است بنابراین مراجع گزارش‌دهنده در حکم کارشناس هستند و می‌توانند گزارش‌های خود را ارسال کنند و ما هم محدودیتی برای اخذ گزارش از نهادهای مختلف نداریم و ماده ۵٠ قانون انتخابات هم می‌گوید با استفاده از نتایج به دست آمده از بررسی‌های انجام شده و اخذ گزارش وزارت کشور و قانونگذار محدودیتی در این رابطه اعلام نکرده است.

در خصوص روند بررسی صلاحیت‌ها هم جدول زمانی اعلام شده و وزارت کشور مورد تائید ما است.