انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی رسما آغاز شد

وزیر کشور با صدور بخشنامه‌ای خطاب به استانداران و فرمانداران سراسر کشور، آغاز رسمی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ثبت‌نام از داوطلبان را اعلام کرد.

 به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی، مهلت ثبت‌نام داوطلبان هفت روز است و تا پایان وقت اداری شنبه ۱۶ آذرماه ادامه خواهد داشت. انتخابات نیز دوم اسفند برگزار می‌شود.

    

نام‌نویسی ۷۸۹ داوطلب در نخستین روز انتخابات

سخنگوی ستاد انتخابات کشور پس از پایان نخستین روز کاری ثبت نام داوطلبان نمایندگی، از نهایی شدن ثبت‌نام ۷۸۹ داوطلب نمایندگی در سراسر کشور خبر داد و گفت: ثبت‌نام ۱۶۷ نفر هم در حال بررسی است. سید اسماعیل موسوی افزود: از مجموع ۷۸۹ نفر تایید نهایی شده ۷۲۲ نفر مرد یعنی  ۹۲ درصد و ۶۳ نفر زن بوده‌اند. در این میان تهران با ۲۲۲ داوطلب بیشترین و کهگیلویه و بویراحمد با ۶ نفر کمترین داوطلب ثبت‌نامی را داشته است.

    

سخنگوی شورای نگهبان:

علت عدم احراز یا ردصلاحیت، به خود داوطلبان اعلام می‌شود

عباسعلی کدخدایی، قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان گفت: مستندات قانونی ردصلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت افراد به‌طور رسمی و طی یک نامه به فرد اعلام می‌شود، البته فرد می‌تواند به نتیجه‌ای که شورای نگهبان به آن دست یافته، اعتراض کند و اعتراضات هم به طور دقیق بررسی می‌شود.

    

آلمان در ائتلاف دریایی تنگه‌هرمز شرکت نمی‌کند

مقام‌های آلمانی از عدم تمایل خود برای حضور در ائتلاف دریایی تنگه هرمز به رهبری فرانسه خبر دادند.  به گزارش دویچه‌وله، مقام‌های آلمانی تاکید کردند از لحاظ سیاسی از طرح ابتکاری فرانسه در تنگه هرمز پشتیبانی می‌کنند، اما تنها در صورت درخواست اتحادیه اروپا، نیروهای آلمانی به تنگه هرمز اعزام خواهند شد.

     

ظریف امروز با همتای عمانی خود دیدار می‌کند

یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان برای دیدار و رایزنی با همتای ایرانی خود امروز در راس هیاتی به تهران سفر می‌کند. روزنامه کویتی الجریده پیش از این به نقل از یک منبع عنوان کرده بود که وزیر خارجه عمان قرار است برای ابلاغ موافقت کشورش با ابتکار صلح هرمز به تهران سفر کند

    

بازنگری در قانون اساسی منطقی‌ نیست

عضو حقوقدان شورای نگهبان با تبیین بخشی از ابعاد مترقی قانون اساسی به عنوان عالی‌ترین منشور و میثاق ملی گفت: بخش مهمی از ظرفیت‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مغفول مانده است و بنابراین بازنگری و تغییر آن با وجود ظرفیت‌های زیاد آن منطقی و عاقلانه به نظر نمی‌رسد.

به گزارش ایرنا، هادی طحان نظیف به مناسبت ۱۲ آذر سالروز همه‌پرسی قانون اساسی، افزود: تغییر و اصلاحات مکرر قانون اساسی نشانه نبود استحکام و ناپایداری چارچوب‌ها  و آرمان‌های شناخته شده هر ملتی تلقی می‌شود.

    

در دادگاه مطبوعات؛

مدیرمسئول «پایگاه خبری عصر امروز» مجرم شناخته شد

در دادگاه دیروز مطبوعات، به سه پرونده سایت رکنا، پایگاه خبری عصر امروز و سایت حامیان ولایت رسیدگی شد.

به گزارش ایلنا، مدیر مسئول «پایگاه خبری عصر امروز» به اتهام نشر مطالب خلاف واقع و افترا با اکثریت آرا مجرم شناخته و با اکثریت آرا مستحق تخفیف دانسته شد.

اتهام نشر اکاذیب مدیران مسئول سایت رکنا و حامیان ولایت نیز با اکثریت آرا

رد  شد.