در حالی که دیروز در نوبت صبح استیضاح وزیر کشور توسط جمعی از نمایندگان فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی  به علت آنچه عدم مدیریت درست حوادث پس از اصلاح قیمت بنزین خوانده شد، کلید خورد؛  در نوبت عصر نیز صحن علنی مجلس شاهد جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر نفت بود.   این در حالی است که روز سه‌شنبه نیز حجتی دیگر وزیر کابینه روحانی قرار است استیضاح شود، گرچه طبق اعلام سخنگوی هیئت رئیسه مجلس حجتی پیش از حضور در جلسه روز سه‌شنبه استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور کرده است، درخواستی که مورد موافقت روحانی قرار نگرفت.

استیضاح وزیر کشور در اعتراض به نحوه مدیریت ناآرامی‌های اخیر

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روزهای آغازین ناآرامی‌ها در کشور به نحوه مدیریت و برخورد با این حوادث از سوی وزارت کشور و همچنین قطع اینترنت انتقاد کرده‌اند.

حجت‌الاسلام احمد مازنی، عضو فراکسیون امید مجلس دیروز از طرح سوال از وزیر کشور در مورد علت عدم پیش‌بینی‌های اجتماعی و امنیتی لازم با اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین خبر داد و گفت که در همین رابطه طرح استیضاح وزیر کشورکلید خورده است.

جلیل میرزایی، نماینده مردم ایلام هم درباره جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر کشور، گفت: مگر می‌شود در این شرایط که هفته دیگر ثبت نام انتخابات مجلس وزیر را استیضاح کرد، نمی‌دانم نمایندگان با چه رویکردی آن را  امضاء کرده‌اند؟

وی افزود: استیضاح مسیر خودش را دارد، اول باید وزیر را دعوت کنیم از او بپرسیم که در حوادث اخیر چه اتفاقی افتاده است؟ قصور، لغزش و کوتاهی این وزارتخانه کجا بوده اگر قانع نشدیم به او کارت زرد بدهیم نه این که در شرایط فعلی که وی مجری انتخابات استیضاحش کنند؟ در همین ارتباط عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا گفت: وزیر کشور  باید پاسخگوی عدم ایجاد مکان‌هایی برای برگزاری تجمعات باشد. اگر محل تجمع‌ها مشخص بود، کسی به اسم مردم آتش به پا نمی‌کرد.  شهاب‌الدین بیمقدار افزود: قطعا در کمیسیون شوراها و امور داخلی موضوع ایجاد محل‌هایی برای برگزاری تجمعات را پیگیری خواهیم کرد و از وزیر کشور می‌خواهیم در این خصوص پاسخگو باشد. وی ادامه داد: درباره وجود مکان‌هایی برای برگزاری تجمعات مسالمت آمیز و بیان نقدها، گفت: قرار بود چنین مکان‌های در سراسر کشور از سوی وزارت کشور مشخص شود ما هم در کمیسیون شوراها پیگیر آن بودیم. به گفته بیمقدار بنا بود طبق لایحه‌ای که وزارت کشور داده بود در شهرهای مختلف مکان‌هایی ایجاد شود تا مردم طبق اصل بیست و هفتم تجمعات آرامی شکل دهند که متاسفانه این اقدام عملی نشد. وی تاکید کرد: دولت وظایفی دارد و باید به وظیفه قانونی‌اش در این خصوص عمل کند و مجلس هم باید آن را مورد پیگیری قرار دهد. وی تصریح کرد: قطعا در کمیسیون شوراها و امور داخلی موضوع ایجاد محل‌هایی برای برگزاری تجمعات را پیگیری خواهیم کرد و از وزیر کشور می‌خواهیم پاسخگو باشد.

حذف کارت سوخت و راه‌اندازی مجدد آن، افزایش قاچاق سوخت، ارائه اطلاعات غلط برای افزایش قیمت بنزین، عدم صداقت در بیان مطالب به مردم درباره گران شدن قیمت بنزین، ناکارآمدی در انعقاد قراردادهای میادین مشترک گازی و نفتی و ... از محورهای استیضاح وزیر نفت اعلام شد

مسئولیت حوادث بنزینی با رحمانی فضلی است

سهیلا جلودارزاده نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره استیضاح عبدالرضا رحمانی‌فضلی تصریح کرد: ‌مسئولیت پیامدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین با رحمانی فضلی است و نباید از بار مسئولیت شانه خالی کنیم.

نماینده مردم تهران تأکید کرد: پیامدهایی در اثر افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین پیش آمد که از نظر ما مسئولیت آن با وزیر کشور بوده و باید در این خصوص پاسخگو باشد. وی گفت: استیضاح رحمانی فعلا کلید خورده و مجلس باید درباره آن فکر کند. ما همیشه باید برای اصلاح شرایط اقدام کنیم، در اتفاقاتی که در اثر افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین پیش آمد، مسئولیت با وزیر کشور بوده است. نماینده مردم تهران در  پاسخ به این پرسش که افزایش بها و سهمیه‌بندی سوخت، تصمیم مجموعه حاکمیت است، آیا می‌توان یک دستگاه یا شخص خاص را برای این منظور مسئول دانست، افزود: مسئولیت اجرا با این دستگاه بوده است، از همه مهم‌تر موضوع امنیت است که گفته می‌شود خرابکاران و کسانی از خارج کشور این ناامنی‌ها را انجام داده‌اند، اگر کسانی که از خارج می‌آیند این اندازه قدرت عمل و اجرا دارند، پس ما چه کار می‌کنیم. وی ادامه داد: ما که در بودجه دستگاه‌ها کم نگذاشته‌ایم از صندوق توسعه ملی نیز برای بودجه آنها اقدام شده است، اما این موضوع و ضرورت پاسخگویی مسئولان یک جا باید مطرح شود، حالا می‌تواند این موضوع علنی نباشد، اما این امر باعث نمی‌شود که از بار مسئولیت این امر شانه خالی کنیم.

این عضو کمیسیون اجتماعی تاکید کرد: طبق قانون موجود نمی‌توانیم مجموعه حاکمیت را مسئول این شرایط در نظر بگیریم، اما مسئول مشخص به مجلس می‌آید و توضیح می‌دهند، بالاخره باید به یک شکلی این مجلس که قرار بود راس امور باشد در جریان وضعیت و برنامه‌ها قرار گیرد، مجلس در وظایف خود کوتاهی نکرده است، در هر حوزه‌ای اعم از اقتصاد، امنیت و غیره قانون تصویب می‌کنیم، اجرا نمی‌شود، اگر این جریانات واکنش عصبی مردم بود، چرا باید عملکرد ما این واکنش‌ها را ایجاد کند، اگر هم واکنش مردم نبوده و دخالت بیگانگان است، چرا باید کشور را به محل عبور ومرور بیگانگان تبدیل کنیم.

جمع‌آوری ۵۰ امضا برای استیضاح وزیر نفت

دیروز همچنین یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از جمع‌آوری 50 امضا برای استیضاح وزیر نفت خبر داد. احمد امیرابادی فراهانی در جمع خبرنگاران در حاشیه مجلس شورای اسلامی در نوبت عصر از  تدوین طرحی برای استیضاح بیژن نامدار زنگنه خبر داد، گفت: تاکنون  ۵۰ امضا برای طرح استیضاح بیژن نامدار زنگنه جمع‌آوری و به هیأت رئیسه ارائه شده است. این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره محورهای این استیضاح بیان کرد: حذف کارت سوخت و راه‌اندازی مجدد آن، افزایش قاچاق سوخت، ارائه اطلاعات غلط برای افزایش قیمت بنزین، عدم صداقت در بیان مطالب به مردم درباره گران شدن قیمت بنزین، وجود دستگاه کارت‌خوان در دفتر وزارت نفت، ناکارآمدی در انعقاد قراردادهای میادین مشترک گازی و نفتی، اتخاذ برخی تصمیمات نادرست در واگذاری‌ها، عدم توجه به توسعه پالایشگاه و پتروشیمی‌ها و توسعه فرآوردهای نفتی از محورهای این استیضاح است.

اعلام استیضاح و استعفای همزمان حجتی

دیروز استیضاح وزرای نفت و کشور در حالی در مجلس کلید خورد که قرار است روز سه‌شنبه وزیر جهاد کشاورزی نیز در صحن علنی مجلس استیضاح شود.  دیروز در خبرهاآمده بود که حجتی قصد ندارد در جلسه استیضاح خود حاضر شود و به همین دلیل استعفا داده است.

نماینده دماوند با اشاره به اینکه استعفای وزیر جهاد کشاورزی صحت دارد، گفت: این استعفا مربوط به قبل است که تاکنون برای آن تعیین تکلیفی نشده است.

عدم پیش‌بینی‌های اجتماعی و امنیتی لازم برای اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین و اتفاقاتی که در اثر افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین پیش آمد، از دلایل کلید خوردن استیضاح وزیر کشور در مجلس بود

قاسم میرزایی نکو، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که تقاضای این استعفا چه موقع مطرح شده است؟ گفت: این استعفا قبل از زمانی که آقای خلیل آقایی را دستگیر کرده بودند مطرح شده بود و بیشتر در حد بیانیه بود.

میرزایی نکو ادامه داد: برای بحث استعفای حجتی تعیین تکلیف نشده بود و اکنون دوستان شایعه کردند که به خاطر تعیین تکلیف نشدن استعفای وزیر جهاد کشاورزی، می‌خواهد بر استعفای خود پابرجا بایستد. عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا وزیر جهاد کشاورزی به مجلس اعلام کرده است که در روز سه‌شنبه در جلسه استیضاحش حضور نخواهد یافت‌؟ گفت: نه، این را به مجلس اعلام نکرده است. دیروز همچنین شنیده شد که رئیس‌جمهوری با استعفای حجتی موافقت نکرده است.