معاون اول رییس جمهور با اشاره به ارایه لایحه شفافیت از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی و تاکید به ضرورت ایجاد اتاق شیشه‌ای برای تصمیم‌‌گیران کشور،‌ گفت: خوب است مردم در جریان همه امور از جمله مذاکرات درون دولت،‌ مجلس،‌ شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرند و مطلع شوند. با توجه به تصویب لوایح FATF و CFT در جلسه سران سه قوه و تایید مقام معظم رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام هر چه سریعتر این لوایح را تصویب کند.

اسحاق جهانگیری، دیروز در جلسه هم‌اندیشی با علما و روحانیون که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، ادامه داد: نمی‌توان دست و پای فردی را بست و از او خواست تا در دریا شنا کند. اما آنها می‌دانند که مدیران کشور با وجود تگناها این کار ناممکن را شدنی می‌کنند زیرا یکی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی تربیت مدیرانی در بخش‌های مختلف است که دل در گرو کشور دارند مدیرانی که اگر می‌خواستند می توانستند با چندین برابر حقوق و دستمزد در کشورهای اروپایی و آمریکا فعالیت کنند.

تصمیم درباره ارز 4200 تومانی مورد تایید همه بود

معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به انتقادهای گسترده به ارز 4200 تومانی برای برخی اقلام و کالاهای ضروری خاطرنشان کرد: تصمیمی که در این خصوص اتخاذ شد مورد تایید همه ارکان نظام بود اما عده‌ای که به دنبال جعل خبر و ناامید کردن مردم هستند بارها در رسانه‌ها تیتر زدند که 18 میلیارد دلار از منابع کشور با این تصمیم به باد رفت و یک بار هم توضیح ندادند که استدلالشان چیست؟

وی تصریح کرد: 18 میلیارد دلاری که از آن سخن می گویند صرف واردات کالاهای اساسی، ماشین آلات، مواد اولیه تولید و مواردی از این دست شده است. 

البته ممکن است که عده ای در این میان ارز دولتی دریافت کرده اما کالا وارد کشور نکرده باشند که این کار حتما خیانت است و باید با فرد خائن به خصوص در شرایط جنگی با اشد مجازات برخورد شود.

جهانگیری تصریح کرد: کسانی که ارز 4200 تومانی را زیر سوال می‌برند و می‌گویند که دولت منابع کشور را به باد داده همان کسانی هستند که در مقطعی 22 میلیارد دلار منابع کشور را به استانبول و دبی بردند تا به گفته خودشان قیمت ارز را در کشور کاهش دهند در حالی که نه قیمت دلار کاهش پیدا کرد و نه مشخص شد که 22 میلیارد دلار چه شد؟

تصمیم درباره بنزین محرمانه بود

وی با اشاره به یکی از تصمیمات دولت در ماه‌های اخیر در خصوص تغییر در نحوه توزیع بنزین، گفت: این تصمیم به صورت سری و محرمانه در یکی از جلسات مورد بررسی قرار گرفت که متاسفانه نه یک رسانه بیگانه بلکه یکی از رسانه‌های کشور که اتفاقاً متعلق به یک نهاد حکومتی است، این موضوع را منتشر کرد که ظرف دو سه روز آینده دولت قصد دارد درباره بنزین تصمیم‌گیری کند. وی افزود: اگر توانمندی وزارت نفت، ‌قدرت مدیریت دولت و حلم، صبر و بزرگواری مردم نبود، همین موضوع می‌توانست به یکی از بزرگترین بحران‌های کشور تبدیل شود. معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید اعتماد مردم بازسازی شود، خاطر نشان کرد: نباید اعتماد مردم به کارآمدی نظام و دولت از بین برود چرا که بزرگترین سرمایه جمهوری اسلامی ایران، اعتماد مردم است.