پیشنهاد 18.4 میلیارد دلاری برای حفظ برجام

رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ژاپن و فرانسه طرحی مشترک برای دادن وامی حدودا به ارزش ۱۸.۴ میلیارد دلار به ایران ارائه داده‌اند و شرط آن پایبندی کامل تهران به برجام است. طبق گزارش روزنامه ماینیچی، دولت ژاپن تصمیم داشت تا از اقدام فرانسه برای کمک‌رسانی به ایران با ایجاد خط اعتباری ۱۵میلیارد دلاری حمایت کرده و این مقدار را به ۱۸.۴۲ میلیارد دلار افزایش دهد. این نشریه گزارش داد که مقامات ژاپنی امیدوارند که از این طریق، نارضایتی به وجود آمده از برنامه توکیو برای اعزام دو کشتی نیروهای دفاعی ژاپن به تنگه هرمز را  تلطیف کنند. علاوه بر این، ، دولت ژاپن بر این باور است که حمایت مالی می‌تواند موجب آغاز مذاکرات میان ایران و آمریکا درباره مسئله هسته‌ای شود.

    

ادعای کریمی قدوسی درباره «آشنا» و آمدنیوز

جواد کریمی قدوسی، این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توئیتر نوشت: «دستگیری‌های صورت گرفته در حوزه نهاد ریاست جمهوری در ارتباط با آمدنیوز باید برای مردم روشن شود. نقش حسام الدین آشنا، مسئول اتاق عملیات روانی دولت در ماجرای آمدنیوز باید مورد توجه قرار گیرد.» حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری نیز در پاسخ نوشت: «چه بسا یکی هم بگوید نقش جواد کریمی قدوسی مامور اتاق عملیات روانی ضد دولت در ماجرای آمدنیوز باید مورد توجه واقع شود.»

    

آخرین فعالیت‌های انتخاباتی جمنا

زهره الهیان، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری جلسات شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به ایسنا گفت: این جلسات به صورت مرتب برگزار می‌شود و مسائل روز را در آن به بحث و گفت‌وگو می‌گذاریم. وی افزود: جلسات کمیته‌های اقشار جبهه مردمی نیروهای انقلاب نیز به صورت مرتب برگزار می‌شود، اما در روزهای اخیر با توجه به برگزاری راهپیمایی اربعین بخشی از اعضاء شورای مرکزی به این مراسم رفته‌اند و همین موضوع سبب شده که پیگیری مسائل انتخاباتی را به بعد از برگزاری این مراسم موکول کردیم.

    

تاکید قطر بر گفت‌وگوی سازنده میان ایران و اعراب

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه قطر نوشت: لولوه الخاطر، سخنگوی رسمی وزارت خارجه قطر در میزگردی در حاشیه کنفرانس بخارست تحت عنوان «خاورمیانه؛ آیا همچنان دنبال راه‌حل می‌گردیم؟» در رابطه با تنش‌های میان ایران و کشورهای عربی گفت: برخلاف باور بعضی طرف‌ها اختلاف میان ایران و کشورهای عربی فرقه‌ای نیست بلکه اختلاف بر سر نفوذ و تاثیرگذاری میان دو قطب مختلف در منطقه است. وی افزود: حل این اختلافات از طریق گفت‌وگوی سازنده و کانال‌های دیپلماسی امری ضروری است.

    

ذوالنور درباره طرح تازه مجلس:

انتخاب نوع زبان خارجی در مدارس اختیاری می‌شود

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح رفع انحصار زبان انگلیسی از مراکز آموزشی، به فارس گفت: طرح رفع انحصار از آموزش زبان انگلیسی که در مجلس تهیه شده، برای حذف آموزش زبان انگلیسی نیست اما در رسانه‌ها غلط تبلیغ کردند که زبان انگلیسی از مدارس حذف می‌شود. در طرح مذکور رفع انحصار از زبان انگلیسی مطرح است یعنی یک دانش آموز ممکن است عرب و یا ترک باشد یا یکی می‌خواهد فارسی، ژاپنی یا زبان‌های دیگر را بیاموزد؛ ما چرا باید انحصار ایجاد کنیم که فقط زبان انگلیسی آموزش داده شود؟

    

اطلاعات سپاه افراد مرتبط با «روح‌الله زم‌» را معرفی کند

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «زم یک فرد و سایت تنها نبود، سرشاخه شبکه نفوذ آمریکایی‌ها بود. قطعا روح الله زم با یک شبکه گسترده داخلی کشور کار می‌کرده و انتظار این است که سازمان اطلاعات سپاه همه سرشاخه‌ها و افراد مرتبط با این سایت را شناسایی کرده و معرفی کنند تا حوزه رسانه‌ای از امنیت لازم برخوردار باشد.»