شمخانی:

سرنخ‌های حمله به نفتکش ایران پیدا شده است

دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: با بررسی تصاویر ویدیویی موجود و شواهد اطلاعاتی جمع‌آوری شده، سرنخ‌های اصلی ماجراجویی خطرناک حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ به دست آمده است. وی گفت: کمیته ویژه بررسی موضوع حمله به شناورسابیتی که در نزدیکی سواحل عربستان سعودی در دریای سرخ هدف دو موشک قرار گرفت تشکیل شده و گزارش آن به زودی برای اخذ تصمیم به مراجع مسئول ارایه می‌شود. 

    

واکنش وزیر خارجه ترکیه به لغو سفر لاریجانی به استانبول:

از انزوا نمی‌ترسیم

مولود چاووش اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک در پاسخ به سوالی درباره تصمیم علی لاریجانی رئیس مجلس ایران برای لغو سفر خود به استانبول پس از آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه گفت: من نمی‌خواهم درباره تصمیم رئیس پارلمان یکی از کشورهای شرکت کننده اظهار نظر کنم. او احتمالا دلایل خود را دارد اما از اینکه رئیس دومای روسیه در این کنفرانس حضور می‌یابد، خرسند هستیم. وی همچنین درباره اعتراض ایران، روسیه، اروپا و کشورهای عربی به حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه و اینکه آیا آنکارا از انزوا نمی‌ترسد، اظهار داشت: چرا ترکیه باید از انزوا هراس داشته باشد. ما با تروریسم مبارزه می‌کنیم و تروریسم دشمن مشترک ماست. من فکر نمی‌کنم که روسیه مخالفتی با این عملیات داشته باشد.

    

وقتی کیهان «دشمن» می‌شود

حجت الاسلام محمدرضا زائری به یکی از تیترهای روزنامه کیهان واکنش نشان داد. او در صفحه توئیتری خود، با انتشار بیانات رهبر معظم انقلاب که گفته بودند «دشمن به دنبال ایجاد دوقطبی در جامعه است؛ همه مراقب باشند»، به تیتر روزنامه کیهان که دختران حاضر در استادیوم آزادی را «قربانیان آزادی» و دختران راهی پیاده‌روی اربعین را «راهیان آزادگی» خوانده، انتقاد کرد و نوشت: «دشمن را پیدا کنید!»

    

پمپئو:

ایران یا عادی باشد، یا شاهد فروپاشی اقتصادش

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی توییتری نوشت که آمریکا نیروها و تجهیزات نظامی اضافی به عربستان سعودی اعزام می‌کند تا توان دفاعی آن را بهبود بخشیده و ممانعت از آن‌چه خصومت ایران می خواند را دوباره برقرار کند. وی همچنین در پیام توییتری دیگری گفت: حکومت ایران یا باید اساسا رفتارش را تغییر داده و مانند کشوری عادی رفتار کند یا این که شاهد فروریختن اقتصادش باشد.

    

نفتکش «سابیتی» ۱۰ روز دیگر به ایران می‌رسد

نصرالله سردشتی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش در تشریح آخرین وضع نفتکش سابیتی (SABITI) به شانا گفت: این نفتکش ظرف کمتر از ۲۴ ساعت آینده به تنگه باب‌المندب و ۹ تا ۱۰ روز آینده به آب‌های ایران می‌رسد. وی افزود: کارکنان این نفتکش در شرایط ایمن و سلامت هستند. محموله این نفتکش نیز نفت ‌خام بوده که نشت آن از دو مخزن آسیب‌دیده این نفتکش به‌ طور کامل مهار شده است. نفتکش SABITI متعلق به شرکت ملی نفتکش (NITC) صبح جمعه، ۱۹ مهرماه در دو انفجار جداگانه، در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شد.

    

وضعیت پرونده پوریا عالمی از زبان وکیلش

کاوه رضوانی‌راد، وکیل پوریا عالمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره پرونده موکلش در این باره اظهار کرد: مجموعه‌ای از اتهامات علیه موکلم مطرح شده بود که ایشان از عمده اتهامات تبرئه شده است. اما حکم در خصوص اتهام تبلیغ علیه نظام صادر شد. او در ابتدا از سوی  شعبه 26 دادگاه انقلاب - شعبه بدوی- به 5 سال حبس تعلیقی و دو سال ممنوع الخروجی محکوم شد ولی شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر، حکم 5 سال حبس تعلیقی او را تبدیل به یک سال حبس تعزیری و دو سال ممنوع الخروجی کرده است. پرونده به اجرای احکام ارجاع و قطعی شده است.