رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور آمریکا در زمان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد دو بار صریحا اعلام کرد که به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه ایران هستند، اظهار داشت: بنده به اروپایی‌ها گفتم که بالاخره حرف شما را قبول کنیم که می‌گویید آمریکا آماده مذاکره است یا حرف رئیس‌جمهور آمریکا را قبول کنیم که طی ۲۴ ساعت، دو بار به صراحت اعلام کرد که می‌خواهد تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند؛ اروپایی‌ها هم پاسخ روشنی در این باره نداشتند و می‌گفتند که رئیس‌جمهور آمریکا در دنیای سیاست یک مطلبی را گفته است اما آماده هستند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، حسن روحانی در جلسه هیأت دولت درباره امتناع از مذاکره با آمریکا در جریان سفر به نیویورک توضیح داد و افزود: خیلی‌ها تلاش کردند که مذاکراتی در سطح سران ۱+۵ در سازمان ملل تشکیل شود و ظاهرش این بود که بگویند ما مخالفیم و شرکت نمی‌کنیم تا همه تقصیرها به گردن ملت ایران بیفتد. اینگونه وانمود می‌کردند که آمریکا حاضر است، پس بنشینید و مذاکره کنید. یکی از رهبران اروپا می‌گفت همه ما در نیویورک جمع هستیم، این بهترین فرصت تاریخی است.

کلیات طرح فرانسه را قبول داریم 

رئیس‌جمهور درباره طرح فرانسه در این باره اظهار کرد: طرحی را فرانسه آماده کرده بود و کلیات آن طرح به یک معنا می‌توانست مورد قبول باشد. کلیت این طرح می‌گفت که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نباشد، که ما همیشه آن را قبول کردیم. ایران به صلح آبراه‌های منطقه کمک کند که ماهمیشه این کار را کردیم. آمریکا تحریم را کنار بگذارد و فروش نفت بلافاصله آغاز شود. 

روحانی ادامه داد: رئیس‌جمهور فرانسه برای بار دوم ظرف ۲۴ ساعت با من ملاقات کرد و این طرح را به من ارائه کرد. من گفتم کلیت این طرح از نظر ما مورد قبول است اما عبارت‌های آن را قبول ندارم چون عبارت‌هایش نادرست است.

وی گفت: رئیس‌جمهور فرانسه گفت وزرای خارجه با هم بنشینند و به نتیجه برسند و آن عبارت به عنوان مبنای مذاکره ما باشد.

روحانی گفت: همه حرف این بود که این طرح مورد قبول است، به فرض اصلاحات ایران را نیز مدنظر قرار دهند اما‌جمهوری اسلامی به چه اطمینانی وارد این جلسه شود؟ یک وقت یک کسی می‌گوید من ۱+۵ و برجام را قبول دارم و اشتباه کرده‌ام یا می‌گوید که من راه قبلی را ادامه نمی‌دهم و فهمیده‌ام که اشتباه بوده است، در آن صورت قابل بحث است.

آمریکا مقصر شکست طرح فرانسه بود

وی گفت: نمایندگان ملت ایران و بنده به عنوان خادم ملت ایران هیچ دریغی برای اینکه حقوق ملت را به کرسی بنشانیم نکردیم و اگر بنده حداقل اعتماد را پیدا می‌کردم، چراکه حداکثر اعتماد با این جماعتی که امروز در کاخ سفید هستند ناممکن است، که این مذاکرات نتیجه‌اش به نفع ملت ایران است و عزت، حکمت و مصلحت مردم ایران حفظ می‌شود، حتما این کار را می‌کردیم.

فرانسه، ژاپن و برخی کشورها تلاش کردند که کاری صورت دهند ولی آن که مقصر شکست بود آمریکایی‌ها بودند که در جلسات خصوصی به اروپایی‌ها از آمادگی خود می‌گفتند؛ ولی در سخنرانی‌ها اعلام می‌کردند که می‌خواهند تحریم‌ها را بیشتر کنند

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: من از رئیس‌جمهور فرانسه به دلیل تلاش‌هایی که در حاشیه مجمع عمومی کرد، تشکر می‌کنم. امانوئل مکرون بسیار تلاش کرد کاری صورت دهد و ما نیز با او همراهی و همکاری کردیم ولی آن کسی که مانع به نتیجه نرسیدن شد کاخ سفید بود.

روحانی با اشاره به تلاش دیگر کشورها برای ارائه طرح کاهش تنش اضافه کرد: فرانسه، ژاپن و برخی کشورها تلاش کردند که کاری صورت دهند ولی آن که مقصر شکست بود آمریکایی‌ها بودند که در جلسات خصوصی به اروپایی‌ها از آمادگی خود می‌گفتند ولی در سخنرانی‌ها اعلام می‌کردند که می‌خواهند تحریم‌ها را بیشتر کنند.

برای هرگونه فداکاری آماده‌ام

روحانی با تأکید بر اینکه بنده به عنوان نماینده ملت ایران برای هرگونه فداکاری در صورتی که منجر به احقاق حق ملت و رفاه آنان شود، آماده‌ام، گفت: به نظر بنده آنچه در نیویورک انجام گرفت، حتی اگر به ظاهر ممکن است برخی فکر کنند که در نقطه حل مسائل بود اما با حل مسئله فاصله داشت و نمی‌شود که در مورد یک امر بسیار مهم در ظرف چند ساعت و مدت کوتاه و بدون در نظر گرفتن همه جوانب و نتایج آن و سوءاستفاده‌ای که آنان می‌خواستند در آن مقطع انجام دهند، تصمیم‌گیری کرد. رئیس‌جمهور افزود: البته برای آمریکایی‌ها مهم بود که این مسئله تبدیل به یک بمب خبری شود تا بلکه شرایط داخلی آمریکا برای آنان تا حدی تغییر کند اما برای ما هدف آنان مهم نیست و منافع ملی‌جمهوری اسلامی و ملت ایران مسئله اساسی مدنظر ماست.

هیچکس نمی‌توانست با طرح صلح هرمز مخالفت کند

وی تاکید کرد: آنچه ما در پایان همان مدتی که در نیویورک بودیم و احساس می‌کردیم، این بود که آن فضایی که دشمن ساخته بود شکسته شد و یک شرایط دیگری پیش آمد مخصوصا که ما منادی صلح بودیم و بحث «صلح هرمز» را مطرح کردیم. هیچکس نمی‌توانست با این طرح مخالفت کند ولو اینکه بعضی‌ها دلشان نمی‌خواست به صراحت اعلام کنند که ما پشتیبان این طرح هستیم.

رئیس‌جمهور گفت:  در ۷۲ ساعت در نیویورک حدود ۱۵ ملاقات با سران کشورها داشتم. در این مدت کوتاه با بسیاری سران ۱+۵ ملاقات کردم.

وی ادامه داد: در آنکارا، ارمنستان و نیویورک توطئه آمریکا را شکست دادیم و اعلام کردیم که ایران آماده است و  ایران از مذاکره فرار نمی‌کند.

اگر مردم مقاومت نمی‌کردند، کسی سراغ ما نمی‌آمد

رئیس‌جمهوری ادامه داد: اگر کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری برای ملاقات با نمایندگان ملت ایران آمده‌اند، به دلیل مقاومت ملت ایران است و ما هر چه وقت در آن هفتاد و چند ساعت داشتیم در اختیار گذاشتیم اما باز هم ۶-۵ ملاقات با آنان باقی ماند و ما فرصت این ملاقات‌ها را نداشتیم که این مسئله صرفا به علت مقاومت ملت ایران است و اگر مردم ما مقاومت نمی‌کردند، کسی سراغ ما نمی‌آمد و کسی اصرار نمی‌کرد که یک راه حل پیدا کنیم.

اگر کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری برای ملاقات با نمایندگان ملت ایران آمده‌اند، به دلیل مقاومت ملت ایران است؛ اگر مردم ما مقاومت نمی‌کردند، کسی سراغ ما نمی‌آمد و کسی اصرار نمی‌کرد که یک راه‌حل پیدا کنیم

وی تأکید کرد: همچنین اگر نشان دادن اقتدار ملی ما توسط نیروهای مسلح برای دفاع از کشور نبود و همچنین اگر پهپاد به فضای ما تجاوز می‌کرد و ما سکوت می‌کردیم، امروز این جایگاه را نداشتیم.

وی با بیان اینکه ثبات اقتصادی و روحیه مردم ما از یک سال پیش به مراتب بهتر شده است، تصریح کرد: این مسئله باعث شده دنیا سراغ ما بیاید و در برابر محل اقامت نمایندگان ملت ایران در نیویورک صف بسته شود. با این قدرت بود که همه سراغ ما آمدند تا مسئله حل شود و ما هم قبول داریم که این مسئله باید حل و فصل شود.

وی بیان داشت: آنچه آمریکایی‌ها می‌خواستند یک بن‌بست بود و ما راهی را می‌خواهیم که موفقیت باشد. ما راه را ادامه می‌دهیم و به نظر من مسیر باز است.