وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به وزیر دفاع ژاپن گفت: اتهاماتی که برخی در مورد حادثه آرامکو به جمهوری اسلامی ایران وارد کرده‌اند، پایه و اساسی نداشته و هیچ سندی مبنی بر دخالت ایران در این موضوع وجود ندارد و کسانی که ایران را متهم می‌کنند یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند توانایی‌های نظامی ملت یمن را باور کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت دفاع ، سرتیپ امیر حاتمی در گفت وگوی تلفنی با «تارو کونو»، وزیر دفاع ژاپن، با تشریح شرایط محیط پیرامونی ایران و عوامل تأثیرگذار در آن اظهار داشت: هیچ کشوری نمی‌تواند امنیت خود در منطقه را در سایه بی‌ثباتی کشور دیگر به دست آورد؛ امنیت در جهان و از جمله در منطقه خلیج‌ فارس به‌ صورت جزیره‌ای قابل دسترسی نیست. امروز تروریسم فاقد عنصر زمان و مکان است؛ لذا معتقدیم مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم نیازمند عزم جهانی و به‌ویژه پیوستگی امنیتی میان دو منطقه شرق و غرب آسیا است. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تأکید کرد: ایران به دنبال ایجاد ثبات و امنیت در منطقه به کمک سایر کشورها است و از صلح و امنیت حمایت می‌کند.

حاتمی با بیان اینکه دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ژاپن همواره تاکنون روابط خوبی در همه زمینه‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با یکدیگر داشته‌اند، اظهار داشت: سفر آبه شینزو به تهران و ملاقات مهم وی با رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین دیدار مجدد با روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بیانگر روابط دوستانه مابین دو کشور است. وی اضافه کرد: ایران شریک و دوست خوبی برای همکاری‌های دفاعی است و تمایل دارد روابط خود را با کشور ژاپن توسعه دهد. «تارو کونو»، وزیر دفاع ژاپن نیز در این گفت‌وگو دیدگاه‌های خود را در مورد تحولات منطقه بیان و مواضع کشور خود را تشریح و از ایفای نقش جمهوری اسلامی ایران در امنیت منطقه استقبال کرد.  وزیر دفاع ژاپن در پایان این مذاکره از امیر سرتیپ حاتمی برای سفر به ژاپن دعوت کرد و دو طرف در مورد تداوم رایزنی‌ها توافق کردند.