دستور ترامپ برای «افزایش قابل‌ملاحظه» تحریم‌ها علیه ایران

دونالد ترامپ دیروز در توئیتی یک خطی نوشت: «به وزارت خزانه‌داری دستور داده‌ام که به شکل قابل‌ملاحظه‌ای تحریم‌ها علیه کشور ایران را افزایش دهد!» ترامپ دلیلی درباره دستور تازه‌اش برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران ارائه نکرده است.

    

احتمال لغو سفر رئیس‌جمهور و ظریف به نیویورک 

دولت آمریکا بر اساس یک تصمیم غیرمنتظره و به دور عرف دیپلماتیک کشورها تاکنون ویزایی برای رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه برای شرکت در نشست سالانه سازمان ملل صادر نکرده است. به گزارش ایلنا شنیده‌ها حاکی از این است که ایالات متحده آمریکا در ادامه سیاست‌های خصمانه و مواضع متناقض خود در رابطه با تمایل برای کاهش تنش با جمهوری اسلامی ایران تاکنون در صدور روادید برای حسن روحانی رئیس‌جمهور و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه امتناع کرده و رئیس‌جمهور احتمالا با صدور بیانیه‌ای نسبت به لغو سفر خود به آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سالیانه ملل واکنش نشان خواهد داد.

    

شمخانی: 

 به شرارت‌های احتمالی پاسخ قاطع و همه‌جانبه می‌دهیم 

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: بدون رفع ریشه‌های بحران در منطقه نمی‌توان به کاهش تنش‌های موجود امیدوار بود.  به گزارش ایلنا، دریابان شمخانی گفت: سیاست راهبردی ایران، کاهش تنش، اجتناب از هرگونه درگیری و رفع بحران‌های منطقه‌ای از طریق گفت‌وگو است، اما با آمادگی کامل به شدیدترین وجه که می‌تواند موجب شگفتی متجاوزان باشد به شرارت‌های احتمالی پاسخ قاطع و همه‌جانبه خواهد داد.

    

تشکیل جلسه شورای امنیت در خصوص حمله به آرامکو 

شورای امنیت سازمان ملل در پی درخواست عربستان و ایالات متحده در خصوص حمله به تاسیسات آرامکو دیروز تشکیل جلسه داد.  براساس گزارش‌ها ایالات متحده و عربستان در این موضوع که ایران پشت این حمله است شکی نداشته و درصدد تشکیل یک هیات بررسی خواهند بود.

    

در یادداشتی رسمی به سفارت سوئیس؛

تهران به واشنگتن هشدار داد

ایران در یاداشتی رسمی به سفارت سوئیس که حفاظت منافع آمریکا در ایران را برعهده دارد، نسبت به ادعاهای مقامات آمریکا درباره نقش ایران در آرامکو هشدار داد. به گزارش ایرنا، در این یادداشت که به طور رسمی به سفیر سوئیس ارسال شده، تاکید شده است که این حمله کار ایران نبوده و ادعاهای مایک پمپئو و دونالد ترامپ، وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهوری آمریکا تکذیب و محکوم شده است.

    

رد دخالت ایران در حمله به آرامکو از سوی وزیر دفاع

امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دخالت ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان را رد کرد و گفت: موضوع بسیار روشن است یک درگیری بین دو کشور اتفاق افتاده است. وی ادامه داد: یک طرف درگیری یمنی‌ها هستند که به صراحت اعلام کردند این کار را انجام داده‌اند.

    

عربستان به ائتلاف دریایی بین‌المللی می‌‌پیوندد 

یک مقام مسئول وزارت دفاع عربستان از تصمیم این کشور برای پیوستن به ائتلاف بین‌المللی امنیت و حمایت از ناوبری دریایی و تضمین امنیت خطوط دریایی خبر داد.

    

حضور ظریف در نشست سفرای کشورهای عضو اتحادیه آ. سه. آن 

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست سفرای کشورهای عضو اتحادیه همکاری‌های جنوب شرق آسیا حضور یافت. محمدجواد ظریف در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت. با حضور ظریف در این اجلاس، جمهوری اسلامی ایران، به صورت رسمی به پیمان مودت و همکاری آ. سه. آن ملحق شد.