رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه انتشار جزئیات پیشنهاد فرانسه پیش از دستیابی به توافق کار صحیحی نیست از سفر گروه اقتصادی از سوی جمهوری اسلامی ایران به فرانسه طی هفته آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمود واعظی در حاشیه جلسه هیأت  وزیران در جمع خبرنگاران افزود:‌ در حال حاضر ما و فرانسه هر کدام دیدگاه‌هایی داریم و ما در داخل و فرانسوی‌ها در اتحادیه اروپا در حال مشورت هستیم، بنابراین تا زمان نهایی شدن موضوع جزییاتی را اعلام نخواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ روند مذاکرات ایران و اروپا در برجام اظهار کرد: روند این مذاکرات از هفته گذشته تاکنون با پیشرفت نسبتا خوبی همراه بوده است.

مذاکرات پیشرفت نکند، گام سوم را اجرا می‌کنیم

واعظی در پاسخ به این پرسش که احتمال اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران چقدر است، توضیح داد: هفته آینده گروهی اقتصادی از ایران به فرانسه می‌روند تا راجع به جزییات پیشنهاد این کشور صحبت کنند، بعد از بازگشت این گروه بهتر می‌توانیم راجع به احتمال اجرا یا عدم اجرای گام سوم  کاهش تعهدات صحبت کنیم. وی درباره جزئیات گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای گفت: درباره جزئیات در همان زمان اجرا اعلام می‌شود ولی آنچه امروز می‌توان گفت این است که اگر پیشرفتی نداشته باشیم، گام سوم را قطعا اجرا خواهیم کرد.

آمریکایی‌ها سرگردان هستند

واعظی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره پیش‌شرط‌های آمریکا برای انجام گفت‌وگو با ایران گفت: من نمی‌دانم مسئله مطرح شده چیست اما ما در چند ماه گذشته مواضع مختلفی را از سوی آمریکایی‌ها شاهد بودیم؛ از ۱۲ شرطی که وزیر امور خارجه‌شان اعلام کرد تا عقب‌نشینی آنها و این که گفتند ما هیچ پیش‌شرطی نداریم و ترامپ نیز اعلام که فقط می‌خواهیم ایران سلاح هسته‌ای نسازد.

وی با بیان اینکه «ما نمی‌دانیم در آمریکا چه کسی صحبت می‌کند و حرف کدام را بپذیریم»، اظهار کرد: به نظر می‌رسد خود آمریکایی‌ها هم در ارتباط با ایران سرگردان هستند.

واکنش به ادعای ارزی عراقچی

رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات سید احمد عراقچی، معاون سابق بانک مرکزی مبنی بر اینکه مداخلات بانک مرکزی در بازار ارز به دستور ریاست‌جمهوری بوده است، اظهار کرد: رئیس‌جمهوری همواره در شش سال گذشته بر تقویت پول ملی کشور، مدیریت بازار ارز و ثبات آن تاکید داشته‌اند؛ در این مسئله تردیدی نیست؛ ایشان کتبی و شفاهی چنین اعتقادی داشته‌اند و هم در دوران سیف و هم در دوران همتی بر این مسئله تاکید کرده‌اند.

واعظی ادامه داد: بانک مرکزی به صورت ذاتی وظایفی دارد که ربطی به دوران ما ندارد؛ یعنی از دوران گذشته و مرحوم نوربخش تا به امروز، هر کسی که رئیس بانک مرکزی یا معاون ارزی آن بوده است، برای کنترل و مدیریت بازار ارز در داخل کشور تمهیداتی را انجام می‌داده است. اعتقاد ما بر این است آنچه بانک مرکزی هم در دوران سیف و هم امروز انجام می‌دهد، وظایف ذاتی‌اش است.