سفیر اتریش در ایران علم را یکی از کلیدهای حل بن بست در دیپلماسی دانست و گفت: حفظ برجام، تاکید بر تحقق حقوق ایران و رفع تحریم، رشد اقتصادی و حرکت به سمت جامعه مولد صنعت محور از تلاش های دولت وین است.

اشتفان شولتز (Stefan Scholz) دیروز در نشست رؤسای دانشگاه‌های متولی کارگروه همکاری‌های علمی بین‌المللی و سفرای کشورهای هدف که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، افزود: تلاش برای حفظ توافق ایران و اروپا در زمینه برجام، تاکید بر تحقق حقوق ایران و رفع تحریم، رشد اقتصادی برای حرکت به سمت جامعه مولد صنعت محور از سیاست‌های دولت اتریش است. وی تاکید کرد: اتریش این اقدام را از طریق ایجاد یک شبکه همکاری دو جانبه با هدف جلب منافع واقعی از برنامه جامع اقدام مشترک برای ایران انجام می‌ دهد. سفیر اتریش در تهران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تمرکز روی رشته‌های ریاضیات، علوم، شیمی، کامپیوتر و فناوری ایران را به یکی از اقتصادهای دانش محور در جهان تبدیل می کند و مستلزم تغییر واردات دانش به صادرات دانش است. شولتز تاکید کرد: نوآوری در آینده سهم بیشتری در ایران دارد و از این رو اتریش آماده افزایش همکاری‌های دانشگاهی با ایران است.

وی ادامه داد: اتریش سال گذشته ۸.۹ میلیون یورو برای ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی در اتریش هزینه کرد.

مشکل ویزای دانشجویان و استادان ایرانی

لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران نیز در این نشست به برخی مشکلات در صدور روادید برای استادان و دانشجویان ایرانی اشاره کرد و قول مساعد برای رفع آن توسط سفارت روسیه در ایران داد.

وی ضمن ابراز خوشحالی از دیدار با روسای دانشگاه های ایرانی  بر تقویت همکاری های علمی بین المللی تاکید کرد. سفیر روسیه در ایران اعلام کرد که دور دوم این نشست سال ۲۰۲۰ در روسیه برگزار می شود.

جاگاریان همچنین گفت: تعدادی از دانشجویان روسی در ایران مشغول تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی هستند.