ظریف:

گام سوم کاهش تعهدات در چارچوب برجام خواهد بود

به گزارش خانه ملت، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان گفت: گام سوم کاهش تعهدات برجامی در شرایط فعلی اجرا خواهد شد. وی با اشاره به خواست برخی کشورهای 1+4 برای لغو اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی، تصریح کرد: این در اختیار جمهوری اسلامی است که در این باره تصمیم بگیرد و حتما اگر تعهدات طرف‌های خارجی برجام اجرا نشود این گام در امتداد اقدامات قبلی برداشته خواهد شد. ظریف تاکید کرد: اگر برجام توسط دیگران به شکل کامل اجرا نشود ما هم به همان شکل ناقص آن را اجرا می‌کنیم و البته همه اقدامات ما در چارچوب برجام بوده است.

    

گزارش نیویورک تایمز از ادامه خرید نفت ایران

نیویورک تایمز نوشت: «کشورهای مختلفی در جهان بر خلاف تحریم‌های آمریکا که با هدف قطع منابع درآمدی ایران وضع شده است در حال واردات نفت از نفتکش‌های ایرانی بیشتری در مقایسه با گذشته هستند.» این روزنامه گزارش خود را پس از بررسی 70 نفتکش متعلق به ایران از تاریخ دوم مه، زمانی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به‌طور کامل اجرایی شد، نوشته و در آن به ارائه جزئیاتی درباره نام و تعداد این نفتکش‌ها پرداخته است که در این بازه زمانی به چین یا شرق مدیترانه نفت صادر کرده‌اند.

    

گناه ظریف این است که خادم است نه خائن

آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری در واکنش به تحریم ظریف گفت: وقتی یک وزیر امور خارجه شب و روز تلاش می‌کند و رهبر معظم انقلاب و دیگران نیز همگی از او تعریف می‌کنند؛ چنین انسانی که مورد هجمه دشمن قرار گرفته و تحریم شده، نشان می‌دهد که دشمن از او ترسیده و به نفع ایران و منافع ملی فعالیت می‌کند. در نتیجه گناهش این بوده که خادم است نه خائن، وابسته نیست بلکه دشمن آنهاست. از این رو، دوستان داخلی نباید چنین فردی را اذیت کرده و به او تهمت بزنند. اینکه به ظریف انگ خیانت زده شود اوج مظلومیت او را نشان می‌دهد. 

    

تاکید مجدد چین بر حفظ و اجرای برجام

به گزارش خبرگزاری شینهوا، وزارت خارجه چین بار دیگر بر تلاش‌های این کشور برای حفظ و اجرای برجام تایید کرد. «هوا چونیینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین، در نشست خبری هفتگی خود گفت: «برجام توافقی چندجانبه است که شورای امنیت سازمان ملل بر آن مهر تایید می‌زند. این توافق باید کاملا اعمال شود، چراکه برای صلح و ثبات در خاورمیانه و جهان اهمیت بسیار دارد.» وی همچنین افزود: مقدمات مربوط به پروژه‌های هسته‌ای در برجام نشانگر تعادل و تعهد ایران در قبال عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و نشان‌دهنده حق این کشور برای بهره‌مندی از حقش برای استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است.

    

رئیس‌جمهور از هیچ نماینده‌ای شکایت نکرده است

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری درباره شکایت شورای عالی امنیت ملی از الیاس حضرتی و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه به دلیل اظهار نظر درباره مذاکره ایران و آمریکا، توضیح داد: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی یک هویت حقوقی مستقل دارد و متفاوت از شورای عالی امنیت ملی است و حسب آن چیزی که دو نماینده محترم بیان کردند دبیرخانه شورای امنیت از آن‌ها شکایت کرده نه خود شورا. وی تاکید کرد: آقای رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت کشور از هیچ نماینده‌ای شکایت نکردند. 

    

انتقال 11 محکوم ایرانی از تایلند

محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل و رئیس کمیته انتقال محکومان وزارت دادگستری گفت: ۱۱ نفر از محکومان ایرانی از تایلند تحویل مقامات کشورمان شدند. اتهام اکثر این افراد قاچاق مواد مخدر است و یک نفر از این افراد در حال انتقال ساک امانی دوستان خود که در آن مواد مخدر جاسازی شده بود دستگیر شده است.