با رأی دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور شعبه مستقر در استان خراسان رضوی، متهمان پرونده پدیده به مجازات‌هایی از جمله حبس ابد، استرداد کلیه اموال و مجموع بیش از ۱۵۰ سال حبس محکوم شدند.

بر اساس اطلاعیه دادگستری استان خراسان رضوی، متعاقب روند صعودی تخلفات صورت گرفته توسط مدیران وقت شرکت پدیده شاندیز و به‌رغم تلاش‌ها برای اصلاح مناسبات غیرقانونی حاکم بر این شرکت و عدم توجه مدیران شرکت به تذکرات مقامات مسئول از جمله اقدامات گسترده حوزه پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد و عدم تمکین متهم ردیف اول در جهت اصلاح امور شرکت؛ و عدم استفاده از مهلت‌های اعطایی جهت جبران مافات و با توجه به دغدغه‌های موجود در این زمینه، نهایتاً در دی ماه ۱۳۹۳ دادستان عمومی و انقلاب مشهد ضمن اعلام ممنوعیت فروش و عرضه سهام؛ پرونده کیفری تشکیل داده و مدیران شرکت را تحت تعقیب قرار می‌دهد. 

این اطلاعیه می‌افزاید: بر این اساس و پس از طی کلیه تشریفات و الزامات قانونی و تشکیل ۱۶ جلسه دادگاه علنی با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات، جمعی از شکات و نمایندگان آنها، وکلای جمعی از سهامداران، متهمان و وکلای آن‌ها و سایر عوامل؛ دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلال گران در نظام اقتصادی کشور شعبه مستقر در استان خراسان رضوی با توجه به جمیع جهات و مستندات پرونده از جمله شکایت شکات و وکلای آن‌ها، گزارش سازمان بازرسی، فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، وزارت راه و شهرسازی، سازمان امور اراضی کشور، سازمان امور مالیاتی کشور و ... مبادرت به صدور رأی و اعلان مجازات متهمان پرونده پدیده شاندیز نمود. 

محسن پهلوان مقدم، بنیانگذار و رئیس «پدیده شاندیز»، به تحمل حبس ابد، استرداد کلیه اموال منقول و غیرمنقول و سهام شرکت پدیده به ذی نفعان، جزای نقدی معادل مجموع آن به نفع دولت جمهوری اسلامی ایران و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی محکوم شده است

150 سال حبس  برای 18 متهم دیگر

بر اساس آرای صادره محسن پهلوان مقدم، بنیانگذار و رئیس «پدیده شاندیز»، به تحمل حبس ابد (از مجازات تعزیری درجه یک)، مضافاً استرداد کلیه اموال منقول و غیرمنقول و سهام شرکت پدیده که من غیر حق توسط وی تصاحب یا تصرف یا منتقل گردیده است به اشخاص (ذی نفعان) و جزای نقدی معادل مجموع آن به نفع دولت جمهوری اسلامی ایران و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی (استخدام در مشاغل دولتی) محکوم شده است. 18 متهم دیگر این پرونده نیز جمعا به 150 سال زندان محکوم شده‌اند. سه متهم ردیف آخر این پرونده نیز با عنایت به تحقیقات صورت گرفته و دفاعیات متهمین و تسویه حساب آن‌ها با شرکت پدیده و عدم احراز ارکان بزه و توجهاً به استرداد وجوه دریافتی که حکایت از فقدان سوء نیت متهمان بابت وجوه دریافتی دارد، تبرئه شدند. 

رفع توقیف از کلیه اموال شرکت

همچنین در اطلاعیه دادگستری استان خراسان رضوی آمده است: دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی با هماهنگی و همکاری ستاد تدبیر و مسئولین (اعم از محلی، استانی و کشوری) در جهت اجرای حکم، اقدامات مقتضی را براساس محورهای ذیل به انجام خواهد رساند:

الف- تعیین تکلیف سهام، سود و موضوعات مالی اشخاص در گروه شرکت‌های پدیده

ب- تعیین تکلیف وضعیت طلبکاران و سهامداران گروه شرکت‌های پدیده

ج- تعیین تکلیف اموال و املاک و دارایی‌های شرکت پدیده شاندیز، رفع توقیف از کلیه اموال شرکت پدیده شاندیز اعم از منقول و غیر منقول تحت هر عنوان که در توقیف و ترهین قرار گرفته است پس از اعمال بند (ب)

د- رفع توقیف از کلیه اموال شرکت پدیده شاندیز اعم از منقول و غیرمنقول و قراردادن این اموال در اختیار شرکت پدیده

ز- به جهت محدودیت منابع مالی و سرمایه شرکت و تعدد و تکثر طلبکاران، تعهدات ایجاد شده برای تعدادی از سهامداران از شرکت سلب مسئولیت شده و ذینفعان می‌توانند، در این قسمت از شخص فرد تعهد دهنده برابر مقررات مطالبه نمایند را معمول خواهد داشت.

همچنین دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی مکلف است نسبت به قسمت مفتوح پرونده جهت رسیدگی به اتهامات سایر دلالان و مسئولین دخیل در موضوع، اهتمام جدی داشته و پیگیری و تعقیب قانونی لازم را معمول دارند.

سهامداران خاطرشان جمع باشد

به گفته دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی، برای سایر متهمان نیز مجازات حبس برای مدت دو سال به بالا تعیین شده است. 

قاضی صادقی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌رضوی با بیان اینکه اکنون طلبکاران به سهام‌دار تبدیل شده‌اند، گفت: 80 درصد سهام شرکت با اختیار قانونی از پهلوان سلب و در سبد شرکت گذاشته شد و از این محل مطالبه تمام طلبکاران تسویه خواهد شد

قاضی صادقی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌رضوی دیروز در جلسه اعلام رأی دادگاه پدیده اظهار کرد: قبل از جلسه، دادگاه به دنبال تعقیب متهمان و حفظ اموال بود، تعدادی با قرار زندان رفتند و اموال را حفظ کردیم، امروز خاطرمان جمع است چون اموال را حفظ کردیم و سهامداران هم خاطرشان جمع باشد.

وی با بیان اینکه تعیین سرمایه شرکت که وظیفه دادگاه بود نیز انجام شده است، افزود: طلبکاران به سهام‌دار تبدیل شده‌اند و اموال شرکت مال همه است و همه در یک صف هستند و شریک یکدیگرند.

قاضی صادقی تصریح کرد: 80درصد سهام شرکت با اختیار قانونی از پهلوان سلب شد و در سبد شرکت گذاشته شد و از این محل مطالبه تمام طلبکاران تسویه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، ۱۴ اردیبهشت ماه سال جاری، رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی از از برگزاری دادگاه پرونده موسوم به پدیده در آینده نزدیک خبر داد و گفت: طبق کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد متهمان این پرونده متهم به اخلال در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری از طریق فروش اوراق موسوم به سهام پدیده و همچنین تعدادی از متهمان به مشارکت در کلاهبرداری از طریق خرید و فروش اوراق موسوم به سهام پدیده شاندیز و تحصیل مال نامشروع متهم هستند.

رسیدگی به این پرونده طی ۱۵جلسه به ریاست قاضی منصوری و در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور در مشهد انجام شد، این پرونده دارای ۲۲ متهم و ۱۰۰ جلد بوده است.