رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه این دولت هرگز فرصت مذاکره را از دست نداده و نخواهد داد، گفت: تا زمانی که مسئولیت اجرایی کشور را برعهده دارم، برای انجام مذاکره عادلانه، قانونی و عزتمندانه کاملاً آمادگی داریم، تا مشکلات را حل و فصل کنیم، اما در عین حال حاضر نیستیم به اسم مذاکره کنار میز تسلیم بنشینیم. به گزارش ایلنا، حسن روحانی دیروز در جلسه هیأت دولت با اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته شاهد تحرکات دیپلماتیک هم در کشورمان و هم در اروپا و سایر مناطق جهان بودیم، گفت: یکی از تلاش‌هایی که دولت یازدهم از ابتدا پیگیری می‌کند، این بوده که در عرصه سیاسی و توافقات احتمالی بن‌بست شکسته شود.

روحانی افزود: همچنان که بارها تأکید کرده‌ایم کاهش تعهدات کشورمان موقتی است. با کشورهای اروپایی و سایر کشورهای جهان مکاتبه و تماس داریم اما تا امروز به نقطه مطلوب نرسیدیم چرا که پیشنهادهایی که داشتند، متعادل نبوده است، اما همچنان روند فعالیت‌های سیاسی را ادامه خواهیم داد و چنانچه به نتیجه نرسیم و فرصت ۶۰ روزه دوم هم به پایان برسد، حتماً گام سوم را نیز برمی‌داریم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: تنگه هرمز از موقعیت بسیار مهمی برخوردار است و نه جای شوخی است و نه جای اینکه کشوری بخواهد مقررات بین‌المللی را در آن نادیده گرفته و برخلاف جهت و بی‌توجه به هشدارهای سپاه پاسداران که مسئولیت امنیت تنگه هرمز را برعهده دارد، وارد این تنگه شود. روحانی اضافه کرد: مسئولیت اصلی حفاظت از تنگه هرمز و خلیج فارس، عمدتاً بر عهده ایران و کشورهای همجوار است و ارتباطی به دیگران ندارد و ملت ایران همواره حافظ خلیج فارس بوده است. روحانی تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم کسی در خلیج فارس و تنگه هرمز بی‌نظمی کند، ما در عین حال به دنبال تنش و برخورد نظامی نیستیم و اقداماتی که تاکنون انجام داده‌ایم متناسب با تخلفات طرف مقابل بوده است، همچنان که در سرنگونی پهپاد متجاوز نیز واکنش انجام شده دقیق و حرفه‌ای بود و چنانچه باز هم تجاوزی به حریم کشورمان انجام شود، دو مرتبه همان پاسخ را در شرایط لازم خواهیم داد. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه‌جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال تنش و درگیری نبوده است، تصریح کرد: به دنبال ادامه تنش با برخی از کشورهای اروپایی نیستیم و چنانچه به چارچوب‌های بین‌المللی متعهد باشند و از اقدامات خلاف خود از جمله آنچه در جبل الطارق انجام دادند دست بردارند، پاسخ متناسبی نیز از ایران دریافت خواهند کرد. رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اقدامات دولت برای ساماندهی اوضاع اقتصادی و بازار، گفت: در این زمینه به این نتیجه رسیده‌ایم که برخی از اختیاراتی که در زمینه بازرگانی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بود، به وزارت صنعت، معدن و تجارت، برگردد؛ در این زمینه در شورای عالی اقتصادی به جمع‌بندی رسیده و مصوبه آن را خدمت مقام معظم رهبری ارسال کردیم و در این زمینه موافقت گردید که تمام فعالیت‌های بازرگانی در یک جا متمرکز شود و قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی همه اختیارات را در این زمینه برعهده دارد.