هم‌زمان با تشدید بحران نفتکش‌ها، شرکای باقیمانده ایران در مذاکرات هسته‌ای گرد هم می‌آیند. دستور نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیر خارجه، «شرایط جدید» و انتظارات تهران برای پایبندی به برجام خواهد بود.    

به گزارش دویچه وله،‌ پایتخت اتریش روز یکشنبه ۲۸ ژوئیه میزبان اعضای کمیسیون مشترک برجام خواهد بود. نشست با حضور معاونان وزیر خارجه کشورهای چهار بعلاوه یک تشکیل می‌شود و هدف آن، آماده سازی نشست وزیران خارجه برای نجات برجام عنوان شده است. به تاکید سخنگوی وزارت خارجه ایران، این دیدار ربطی به نشست آتی در سطح وزیران خارجه ندارد و بیشتر قرار است فرصتی برای آماده سازی آن دیدار ملاقات باشد. عباس موسوی پیش‌تر گفته بود که سیاست جمهوری اسلامی در عدم اجرای برخی تعهدات برجامی‌اش، نتایج عملی و عینی داشته است. نشست اضطراری وین به درخواست شرکای اروپایی ایران در برجام و برای بحث پیرامون «وضعیت جدید» برگزار می‌شود؛ وضعیتی که ناشی از اعلام عدم پایبندی ایران به تعهدات برجامی‌ است. ایران انتظار دارد که اروپا پیشنهادهای معقولی برای ادامه پایبندی به برجام ارائه دهد. ایران در ماه مه اعلام کرد که بخشی از تعهدات برجامی خود را در پاسخ به فشارهای آمریکا زیرپا می‌گذارد. تهران از سایر شرکای برجام، به ویژه از آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز گله‌مند است که از بیم واشنگتن، به وظایف خود در این توافق عمل نمی‌کنند. در نخستین هفته ماه ژوئن، تهران خبر داد که غلظت مجاز ۶۷/ ۳درصدی در غنی‌سازی اورانیوم را زیر پا گذاشته است.

ایران کوشید با این گام شرکای اروپایی خود در توافق اتمی را برای مطالبات اقتصادی‌اش زیر فشار بگذارد و آنها را به تامین خواست‌های این کشور در حوزه نفتی و بانکی وادارد. سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «اگر کشورهای باقی مانده به ویژه اروپایی‌ها به تعهدات‌شان عمل نکنند و به گفتاردرمانی و حرف ادامه دهند، گام بعدی را ظرف ۶۰ روز بر خواهیم داشت.»

منظور ایران از گام‌های بعدی، می‌تواند برگرداندن نیروگاه آب سنگین اراک به وضعیت سابق باشد. مطابق برجام، این نیروگاه باید به شکلی تغییر باید که قادر به تولید پلوتونیوم نباشد.