هنوز دقایقی از سخنرانی رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا نگذشته بود که رهبران بیش از یکصد کشوری که در سازمان ملل گرد هم آمده بودند به اظهارات وی خندیدند و در حالی‌که او اصلا توقع چنین برخوردی را نداشت! در بزرگترین گردهمایی سیاسی درعرصه روابط بین‌الملل که بیش از یکصد رهبر از کشورهای مختلف جهان به همراه زبده ترین دیپلمات‌های برجسته و وزرا و هیات‌های همراهشان حضور داشتند و در مقابل صدها دوربین که این نشست را به ده‌ها زبان مختلف برای تقریبا تمام مردم دنیا به طور زنده پخش می‌کردند و در برابر چشمان‌ صدها تن از سفرای برجسته جهانی، دونالد ترامپ به گونه‌ای سخن را آغاز کرد که تمام جهان را به خنده واداشت. البته خود او چنین انتظاری نداشت و از خنده حضار متعجب هم شد و گفت: «اصلا توقع چنین برخوردی را نداشتم، اما مهم نیست!».....

هنوز دقایقی از سخنرانی رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا نگذشته بود که رهبران بیش از یکصد کشوری که در سازمان ملل گرد هم آمده بودند به اظهارات وی خندیدند و در حالی‌که او اصلا توقع چنین برخوردی را نداشت!

در بزرگترین گردهمایی سیاسی درعرصه روابط بین‌الملل که بیش از یکصد رهبر از کشورهای مختلف جهان به همراه زبده ترین دیپلمات‌های برجسته و وزرا و هیات‌های همراهشان حضور داشتند و در مقابل صدها دوربین که این نشست را به ده‌ها زبان مختلف برای تقریبا تمام مردم دنیا به طور زنده پخش می‌کردند و در برابر چشمان‌ صدها تن از سفرای برجسته جهانی، دونالد ترامپ به گونه‌ای سخن را آغاز کرد که تمام جهان را به خنده واداشت. البته خود او چنین انتظاری نداشت و از خنده حضار متعجب هم شد و گفت: «اصلا توقع چنین برخوردی را نداشتم، اما مهم نیست!»

سخنرانان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل اغلب سخنرانی خود را از روی متن می‌خوانند و در آن لحظات سایر حضار که عموما روسای‌جمهور کشورهای دیگر، نخست‌وزیران و وزرای برجسته باسابقه هستند سکوت محض را رعایت می‌کنند چه برسد به اینکه بخواهند به قدرتمندترین مرد جهان بخندند.

اما هنوز ترامپ گرم سخن نشده بود که سران جهان نتوانستند جلوی خنده‌های خود را بگیرند. ترامپ دچار اختلال خوانش‌پریشی است، او نمی‌تواند متنی را از رو بخواند برای همین اصلا اهل مطالعه نیست، کتاب نمی‌خواند، نه حوصله‌اش را دارد و نه توانش را. از همین روست که دائم در توییتر به سر می‌برد و بیشتر تیترهای روزنامه‌ها را می‌خواند و اهل تلویزیون است. به همین دلیل است که در اتاق خواب خود در کاخ سفید دستور داده است دو صفحه بزرگ تلویزیونی نصب کنند (به نقل از مایکل ولف در کتاب آتش و خشم). متن‌های بزرگتر از 140 کلمه که همان حجم پیام‌های توییتری است برای او دردسرساز است. اما در عوض تا دلتان بخواهد  سخنرانی می‌کند و می‌تواند ساعت‌ها از هر دری سخنی بگوید و از این جهت بسیار شبیه به آدولف هیتلر است. سخنرانی ترامپ در هفتادوسومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز دقیقا از همین جنس بود. او برای همه بلوف می‌زند حتی برای سردمداران پیشین آمریکا که دست بر قضا خودشان این‌کاره‌ بوده‌اند. پیش غازی و معلق‌بازی!

وقتی او در مقابل چشم تمام جهانیان اعلام کرد دستاوردهایی که طی دو سال در کاخ سفید داشته است از مجموع تمام دولت‌های آمریکا بیشتر بوده است همه را به خنده واداشت. چون شنوندگان که با تاریخ جهان و تاریخ آمریکا آشنا هستند به خوبی می‌دانستند این‌گونه نیست و او مهمل می‌بافد. اما دیگر گریزی از آن نبود و ترامپ همگان را به خنده واداشت، کار از کار گذشته بود.

او در این سخنرانی به ایران تاخت، بدون اینکه توجهی به فسادهای اخلاقی و مالی خود، شخص خود و خانواده‌اش، داشته باشد از مبارزه با فساد گفت و از تراژدی انسانی در ونزوئلا سخن گفت بی‌آنکه بگوید تحریم‌های آمریکا این تراژدی را به وجود آورده است، به آلمان تشر زد که چرا بیش از اندازه به انرژی روسیه وابسته است و هیات دیپلمات‌های آلمانی را به خنده واداشت. همه می‌خندیدند اما دونالد ترامپ در مواجهه با این قبیل آبروریزی‌ها خم به ابرو نمی‌آورد چون رودارتر از این حرف‌هاست. به هر تقدیر خود او باور دارد پس از این همه دستاوردی که داشته است، دستاوردی که از تمام دولت‌های تاریخ سیاسی آمریکا بیشتر بوده است، کمی خنده هم اشکالی ندارد!

اگر چنین است باید اعتراف کرد که دونالد ترامپ تغییر رویه داده است زیرا او در تمام دورانی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری تبلیغات می‌کرد مدام به باراک اوباما می‌تاخت که با آبروریزی‌هایش کاری کرده است که جهان به آمریکا و هیات حاکمه آن می‌خندند. او وعده داد جلو این خندیدن‌ها را خواهد گرفت.

وی سال 2014 در توییتی به‌تندی به باراک اوباما حمله کرد و نوشت: «ما رئیس‌جمهوری می‌خواهیم که مضحکه عالم و آدم نباشد!» پیش از انتخابات 2016 ترامپ از این مساله انتقاد می‌کرد که «مکزیک به قوانین احمقانه مهاجرتی آمریکا می‌خندد» یا «ولادیمیر پوتین به سیاست‌های باراک اوباما درخصوص اسناد طبقه‌بندی شده ناسا می‌خندد» یا اینکه «جهانیان به سیاست‌های تجاری و بازرگانی ما می‌خندند.» اینها همه توییت‌های دونالد ترامپ تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 است.

به نظر می‌رسید زمانی که ترامپ سکان ریاست‌جمهوری را به دست بگیرد خنده را بر لب‌ها بخشکاند. همین ماه اخیر او در حاشیه دیداری در داکوتای شمالی و در مصاحبه با تلویزیون محلی گفت: «حالا جهان به آمریکا احترام می‌گذارد. عملکرد من خیلی بهتر از باراک اوباما بوده است. در دوران باراک اوباما او به گونه‌ای آمریکا را اداره می‌کرد که همه به ما می‌خندیدند.» اما ترامپ دیروز با سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل نشان داد جهان همچنان به آمریکا می‌خندند. البته این بار بیش از گذشته و عمیق‌تر از همیشه یا خنده‌هایی از ته دل!