قاچاق مصنوعات چرمی

25هزار نفر را بیکار کرد

نماینده تبریز در مجلس می‌گوید: قاچاق مصنوعات چرمی مانند کت، کیف و کفش باعث تعطیلی ۵هزار واحد تولیدی در تبریز شده و اگر فرض بگیریم در هر واحد تولیدی ۵ نفر مشغول به کار هستند، حدود ۲۵هزار نفر بیکار شدند. محمداسماعیل سعیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: اگرچه تولید کیف و کفش چرم یکی از صنایع بومی در ایران به ویژه در شهرهای تبریز و خراسان رضوی است اما در سال‌های اخیر به دلیل واردات بی‌رویه محصولات چرمی تقلبی بخش عمده‌ای از کارخانجات چرم تبریز به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است. وی تاکید کرد: قاچاق و عدم توان رقابت محصولات ایرانی با کالاهای ارزان‌قیمت وارداتی از چین باعث ضرر و زیان تولیدکنندگان شده است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، برندسازی را یکی دیگر از مشکلات پیش روی صنعت چرم برشمرد و ادامه داد: به‌رغم اینکه محصولات چرمی تولید داخل توان رقابت با تولیدات ایتالیایی را دارند اما به دلیل ناموفق بودن در برندسازی سود چندانی برای تولیدکننده ایجاد نمی‌شود. کفش چرمی تولید ایران ۳۵۰هزار تومان فروخته می‌شود اما نمی‌توان محصول ایتالیایی را کمتر از 3 میلیون تومان در بازار خریداری کرد. در واقع ارزش افزوده محصولات ایرانی پایین است.

    

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد:

اصلاح قانون تامین اجتماعی برای رفع مشکل برخی مشاغل

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از الحاق یک ماده به قانون تامین اجتماعی برای رفع مشکل بیمه صیادان، ملوانان، معلمان حق‌التدریسی و منشی مطب‌های پزشکی خبر داد. جلیل مختار در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به مشکلاتی که ملوانان و صیادان در حوزه بهره‌مندی از خدمات بیمه تامین اجتماعی با آن مواجه بودند، گفت: در گذشته پوشش بیمه‌ای این قشر به این صورت بود که تنها 15 روز از یک ماه را بیمه بودند و 15 روزی که در خشکی حضور داشتند، شامل خدمات بیمه نمی‌شد. نماینده آبادان در مجلس ادامه داد: در این مورد نامه‌ای به رئیس اسبق تامین اجتماعی نوشته بودم که در آن درخواست شده بود قانون را به گونه‌ای اصلاح کنند که صیادان و ملوانان بتوانند از خدمات بیمه اختیاری برای تکمیل سنوات خود استفاده کنند. این نماینده مجلس تصریح کرد: هم‌اکنون قرار بر این شده که برای تحقق این مهم یک ماده به قانون تامین اجتماعی الحاق شود تا این قشر نیز با پرداخت حق بیمه از خدمات این بخش در حوزه فوت، بازنشستگی و ازکارافتادگی بهره‌مند شوند، ضمن اینکه این قانون شامل معلمان و مدرسان پاره‌وقت و منشی مطب‌ها نیز خواهد شد. سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: براساس بخشنامه صادره در این زمینه، بعد از این ملوانان شناورهای باری و صیادی، معلمان و مدرسان حق‌التدریس و پاره‌وقت و منشی‌های مطب پزشکی که تاکنون حق بیمه آنها به صورت روزانه یا ساعت کارکرد محاسبه می‌شد می‌توانند با عقد قرارداد در قالب بیمه‌های حرف و مشاغل آزاد به نسبت ایام، مابه‌التفاوت حق بیمه خود را نزد شعب مربوطه بیمه پرداخت کنند.

    

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

رشد شاخص فلاکت نشانگر افزایش فاصله طبقاتی است

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شاخص فلاکت عدد ٣٩ را نشان می‌دهد که این موضوع نشان‌دهنده افزایش فاصله طبقاتی و بی‌عدالتی است. احمد انارکی محمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه مردم با پوست و استخوان خود تورم و بیکاری را لمس می‌کنند، گفت: شاخص فلاکت برای سال ۹۷ عدد ۳۹ را نشان می‌دهد، اما برای درک فشارهای وارده بر مردم، حضور در بین مردم کافی است تا قبل از اینکه آمارها از درد و رنج مردم بگوید خودمان همچون مردم با پوست و استخوان بفهمیم چه خبر است و چه باید کرد. وی با بیان اینکه تحریم‌ها و کاهش صادرات نفت و سایر کالاها منجر به کاهش رشد اقتصادی شده، ادامه داد: این حجم از مشکلات اقتصادی فعلی بیشتر مربوط به ساختارهای اقتصادی، ناکارآمدی برخی بخش‌های مدیریتی، سوداگری و رانت‌خواری است.