کارشناس روابط کار:

۱۰۰هزار کارگر تولیدی مطالبات معوق دارند

یک کارشناس روابط کار، پیگیری مطالبات معوق ۱۰۰هزار کارگر کارخانه‌های تولیدی را در سال رونق تولید خواستار شد و تاکید کرد: مثل موسسات اعتباری از کارخانه‌های تولیدی مشکل‌دار هم حمایت کنیم. حمید نجف در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در سالی که به نام رونق تولید نام گرفته، باید حمایت بیشتری از بنگاه‌های تولیدی که دچار مشکل شده‌اند شاهد باشیم و نیروهای کار این بنگاه‌ها را فراموش نکنیم. وی ادامه داد: اواخر سال گذشته جمعی از فعالان کارگری در قالب پیشنهادی از وزارت کار خواستند تا بنگاه‌های راکد و مشکل‌دار تولیدی را که ماه‌ها است نتوانسته‌اند حقوق کارگران خود را بپردازند مورد شناسایی و حمایت قرار دهد. این کارشناس اقتصادی افزود: براساس برآورد آنها بیش از ۱۰۰هزار کارگر در بخش‌های مختلف صنعت به ویژه بخش خصوصی و تولیدی هستند که سه تا ۹ ماه است حقوق نگرفته و با مطالبات معوق روبه‌رو هستند. در این پیشنهاد از دولت خواسته شده که مبلغی را به عنوان قرض در اختیار این بنگاه‌ها بگذارد تا با پرداخت قسمتی از حقوق و دستمزد، کارگران به لحاظ معیشتی بیش از این در مضیقه نمانند. نجف گفت: ظاهراً وزارت کار این پیشنهاد را در هیأت دولت مطرح کرده و مورد موافقت و تأیید سازمان برنامه و بودجه هم قرار گرفته اما متأسفانه این پیشنهاد در حد تأیید باقی ماند و مشخص نشد به کجا رسید. به گفته وی، برای حمایت از این بنگاه‌ها فعالان کارگری حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیشنهاد کرده‌اند که این مبلغ تنها بخشی از مطالبات معوق کارگران را شامل می‌شود و دولت می‌تواند در سال رونق تولید با تخصیص آن ولو به شکل قرض، جمعی از خانوارهای کارگری را از گرفتاری و مشکلات معیشتی برهاند. این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: همانطور که دولت برای پرداخت خسارت مؤسسات اعتباری ۳۵ هزار میلیارد تومان از محل بودجه عمومی کشور اختصاص می‌دهد، برای بنگاه‌های تولیدی هم این حمایت را قائل شود و صیانت از کارگران این کارخانه را در دستور کار قرار بدهد.

    

کارگر جوان زیر نوار نقاله جان باخت

مدیرعامل آتش‌نشانی نیشابور گفت: کارگری ۲۵ ساله بر اثر گیر کردن زیر نوار نقاله یکی از کارخانه‌ها در شهرک صنعتی خیام نیشابور جان باخت. مهدی حسینی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: جمعه شب در پی اعلام این حادثه گروه نجات آتش‌نشانان از ایستگاه یکم آتش‌نشانی نیشابور به محل اعزام شد. وی گفت: آتش‌نشانان اقدام به برش دستگاه و رهاسازی فرد حادثه دیده کردند اما شدت جراحات وی به قدری زیاد بود که در همان لحظات اولیه فوت کرده بود.  مدیرعامل آتش‌نشانی نیشابور افزود: علت وقوع این حادثه مشخص نیست لذا کارشناسان در حال بررسی آن هستند.

    

یک فعال کارگری خواستار شد:

حمایت از کارخانه‌ها با تزریق نقدینگی و معافیت مالیاتی

یک فعال کارگری، حمایت از تولید داخلی را در کاهش بیکاری مؤثر خواند و گفت: کارگران به عنوان پرچم‌داران اقتصاد مقاومتی نباید دغدغه امنیت شغلی خود را داشته باشند. رحمت‌اله پورموسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پس از معیشت و دستمزد، امنیت شغلی یکی از دغدغه‌های اساسی کارگران به شمار می‌رود و در شرایطی که بسیاری از قراردادهای کار موقت و کوتاه‌مدت است کارگران همواره نگران امنیت و آینده شغلی خود هستند. وی با بیان اینکه بیش از ٩٠درصد کارگران کشور دارای قرارداد موقت کار هستند، افزود: نباید کارگران که به عنوان پرچمدار اقتصاد مقاومتی مطرح هستند و سهم بسیاری در تولید و شکوفایی اقتصاد مملکت دارند، فاقد امنیت شغلی باشند. این فعال کارگری بیش از ٥٠درصد جمعیت کشور را مزدبگیران دانست و گفت: امروز دشمن تلاش می‌کند با تحریم‌های ظالمانه به کارگران، تولید داخلی و اقتصاد کشور لطمه بزند از این رو دولت باید بیش از گذشته به فکر رفع مشکلات معیشتی کارگران باشد و کارخانه‌های تولیدی را در اولویت حمایت خود قرار دهد.