سهم ۱۳درصدی کودکان کار از شاغلان ساختمانی

نتایج یک گزارش رسمی نشان می‌دهد کودکان کار ایران در عمده فعالیت‌های اقتصادی ازجمله «استخراج معدن» و «ساختمان» به عنوان دو شغل پرخطر از نگاه سازمان جهانی کار نیز حضور دارند. به گزارش مهر، براساس جدیدترین مطالعات منتشر شده از سوی مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، از حدود ۹ میلیون کودک ۱۰ تا ۱۷ ساله، ۴۹۹هزار کودک فعال (مجموع کودکان شاغل و در جست‌وجوی کار) هستند. براساس یافته‌های این تحقیق، نرخ مجموع کودکان در جست‌وجوی کار ۱۰ تا ۱۷ ساله در سال ۹۶ نسبت به سال‌های ۹۴ و ۹۵ به ترتیب ۰.۹درصد و ۴.۱درصد کاهش داشته است. البته به‌رغم کاهش نرخ جمعیت کودکان در جست‌وجوی کار پسر، اما نرخ کودکان دختر در جست‌وجوی کار در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ به میزان ۳.۵درصد رشد نشان می‌دهد. مطابق برآورد سال ۹۶، از تعداد جمعیت ۳۷۸ هزار و ۱۱۹ شاغل ۱۰ تا ۱۷ ساله کشور، ۸۲.۳درصد پسر و ۱۷.۷درصد را دختران تشکیل می‌دهند. طبق جدیدترین آمار منتشر شده از سهم کودکان در گروه‌های عمده فعالیت اقتصادی کشور، این کودکان علاوه بر اشتغال در مشاغل مختلف، در دو گروه شغلی پرخطر از نظر سازمان بین‌المللی کار (ILO) یعنی استخراج معدن و ساختمان فعالیت دارند. براساس استانداردهای سازمان بین‌المللی کار فعالیت اقتصادی استخراج معدن و ساختمان در زیرمجموعه گروه‌های عمده فعالیت اقتصادی پرخطر محسوب می‌شود. به این ترتیب سهم کودکان کار در فعالیت‌های مرتبط با استخراج معدن ۰.۰۳درصد و در بخش ساختمان ۱۲.۷درصد اعلام شده است. سهم کودکان کار در فعالیت‌های کشاورزی، جنگل‌داری و ماهیگیری ۲۹.۳درصد، در مشاغل مربوط به تولید صنعتی (ساخت) ۱۹.۵درصد، در فعالیت‌های مربوط به تأمین برق، گاز بخار و تهویه هوا ۰.۰۸درصد، در بخش‌های آبرسانی، مدیریت پسماند فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه ۰.۵درصد و در سایر فعالیت‌های اظهار نشده نیز ۳۷.۸درصد است.

    

رئیس فراکسیون کارگری مجلس:

نباید کارگران را به بهانه حیات شبانه استثمار کرد

رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: مخالف طرح حیات شبانه هستم چرا که کارگران باید شب‌ها استراحت کنند و نباید آنها را به بهانه حیات شبانه استثمار کرد.

علیرضا محجوب در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به طرح حیات شبانه گفت: یکی از بزرگترین عوامل هرج و مرج و ضدکارگری‌ترین موضوعات در ایران، نداشتن ساعت کاری برای اصناف است طوری‌که در تجاری‌ترین شهرهای دنیا ساعت 6 یا 7 بعدازظهر هیچ مغازه‌ای باز نیست، غیر از بارها و مکان‌های محدود و موقتی یا جاهایی مثل داروخانه‌های شبانه‌روزی که نیاز ضروری به آن وجود دارد. حیات شبانه این شهرها کلوپ‌ها و قمارخانه‌های آنهاست. نماینده تهران در مجلس ادامه داد: حیات شبانه معنی ندارد. معنی وجود حیات شبانه این است که اجازه دهید مردم به کلوپ و کازینو بروند در غیر این صورت در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد که کارگران را استثمار کنند و بگویند بعد از ساعت 12 سر کار بایستند. بنده حتی تا ساعت 12 شب نیز مخالف هستم چرا که 6 بعدازظهر باید مردم به منزل رفته و بخوابند و معتقد هستم که مردم باید شب زود بخوابند و صبح زودتر به سر کار بروند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس با تاکید بر اینکه مخالف کلیات طرح حیات شبانه هستم، تصریح کرد: کارگران باید استراحت کنند. این طرح هیچ کمکی به اشتغال نمی‌کند چرا که وسایل مورد نیاز را صبح هم می‌توان تهیه کرد. علاوه‌ بر این در تهران 100 فروشگاه و در هر محله‌ای چند فروشگاه وجود دارد که شیفت آن معلوم است و هر کسی نیاز ضروری دارد، آدرس آن را می‌داند. برای کارهای ضروری هم این شرایط در همه جای دنیا وجود دارد.