عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس گفت: از ۵۹ حکمی که در قانون مربوط به بهبود مستمر فضای کسب و کار وجود دارد فقط ۱۰ حکم اجرایی شده است.

سهیلا جلودارزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: در کمیسیون ویژه حمایت از تولید کارگروهی داریم که حمایت از تولید را دنبال می‌کند. دو قانون در مجلس داشتیم که قانون‌های خوبی بودند. یکی از این قانون‌ها قانون مربوط به بهبود مستمر فضای کسب و کار است که در صورت اجرای قانون برای کارآفرینان مشکلات پیش نیاید. البته طبق گزارشی که در مجلس ارائه کردم از 59 حکمی که در این قانون وجود دارد فقط 10 حکم اجرایی شده است.

نماینده تهران در مجلس افزود: این قانون مصوب سال 90 بوده و کار از سال 92 آغاز شد تا برخی کارهای آن انجام شود اما متاسفانه به درستی اجرا نمی‌شود. همین باعث می‌شود جایگاه ایران را در شاخصه‌ای که بانک جهانی همه ساله اعلام می‌کند، بسیار پایین بیاورد و تقریبا جزء گروه‌های آخر جدول باشیم.

رئیس کارگروه اشتغال و کارآفرینی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار از سوی دولت بسیاری از مشکلات برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ حل می‌شد اما این کار را نکردند که یک بخشی از آن مربوط به شهرداری‌ها بوده، بخشی صداوسیما، بخشی هم مالیاتی و بانکی بوده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این دو سالی که کارگروه فعالیت می‌کرد تا حد زیادی سعی کردیم مشکلات بانکی حل شود که زمان کمتری بگذرد. همچنین درباره گمرک که وضع بسیار نامناسبی دارد و در آن شاخص‌های بانک جهانی، تجارت فرامرزی ایران بسیار مشکل دارد. ورودی و خروجی گمرکات برخی از کشورها به روز نمی‌کشد اما در بحث استاندارد در داخل کشور خودمان می‌توان گفت فقط 2 ماه طول می‌کشد تا استاندارد مواد اولیه مشخص شود.

وی ادامه داد: در مجلس و در قوانین مختلف با پیگیری دولتی‌ها و همکاری نمایندگان، درآمدهای بسیاری برای دستگاه‌های مختلف در واردات و صادرات در گمرکات دیده شد، به عنوان مثال 8 در هزار برای استاندارد اعتبار گرفته می‌شود اما این پول را استاندارد نمی‌گیرد بلکه ریاست جمهوری می‌گیرد و این درآمد است که یک مقدار از آن را به استاندارد می‌دهد یا مثلا وزارت مسکن و شهرسازی که انبارها را در آنجا می‌سازد برای اینکه انبارها خالی نماند، با یک پاس‌کاری جنس گاهی برای یک مدتی می‌ماند و این خود درآمدی برای مسکن و شهرسازی می‌شود. جلودارزاده عنوان کرد: اداره ثبت یا نیروی انتظامی همه باید یک پنجره واحد می‌شدند اما با آن همکاری نمی‌شود تا آنلاین شوند و اطلاعات را بگذارند. مثلا هر کسی بخواهد کاری کند برای هر چیز باید انگشت‌نگاری کند مثل ثبت شرکت، کارهای مقدماتی و.... با این وضعیت ساختاری گمرک نمی‌شود صنعت، معدن و تجارت کشور را نجات داد بلکه حتما باید ساختار مستقلی ایجاد شود.

نماینده تهران در مجلس خاطر نشان کرد: در کشورهای موفقی مثل سنگاپور یا گرجستان کار بسیار راحت است چرا که فقط یک سازمان مسئول وجود دارد و باید ورودی و خروجی را چک کند اما در ایران همه دخیل و سهام‌دار هستند و برای کسی که می‌خواهد تجارت فرامرزی کند هزینه نسبت به دنیا بسیار بالا و زمان نیز بسیار طولانی است.

عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس در پایان گفت: کمیسیون ویژه حمایت از تولید بهبود مستمر فضای کسب و کار در تمام مراحل و همه جنبه‌ها از ثبت شرکت یا شروع کسب و کار تا بازار و فضای کسب و کار را پوشش می‌دهد و با وجود اینکه گزارش‌ها را آماده و پیگیری و نظارت دولت را داریم اما یک دفعه طوفانی می‌آید و همه چیز را نابود می‌کند.