وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران بر زندگی مزدبگیران ثابت تاثیر دارد و بیشترین فشار را به آنها تحمیل می‌کند، گفت: اشتغال و جلوگیری از بیکاری کارگران با توسعه مشاغل خرد ممکن است.

علی ربیعی عصر پنجشنبه در نشست تشکل‌های جامعه کارگری یزد که به مناسبت هفته کار و کارگر برگزار شد، اظهار داشت: این هفته نمادین فرصتی برای مروری دوباره در مجموعه مسائل و مشکلات جامعه کارگری است که سالانه تکرار می‌شود.

وی افزود: در شرایط تحریم برای حفظ اشتغال و با ایجاد مشاغل جدید باید به سمت توسعه اشتغال خرد برویم و درآمدهای افراد را افزایش دهیم که صندوق کارآفرینی امید در این مسیر نگاه و اقدامات خوبی دارد.

رئیس هیأت مدیره صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه تلاش‌ها برای کاهش مشکلات کارگری ادامه دارد و مسئولان و تشکل‌ها به دنبال کاهش دغدغه‌های این قشر هستند، اضافه کرد: در پیچ و خم سختی‌های امروز مشکلات گذشته کارگری به نوعی فراموش شده است.

ربیعی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب و با حمایت‌های امام راحل روز کارگر به نیکی گرامی داشته شد، گفت: جریان کارگری در کشور ریشه‌دار و طولانی است و سعی کرد که با انقلاب اسلامی همراه باشد. معتقدم کارگران انقلابی‌ترین قشر نظام هستند که با همه مشکلات در کنار انقلاب ماندند.

وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نگاهی گذرا به وضعیت 40 ساله کارگران اظهار کرد: شان و منزلت جامعه کارگری باید بیش از اینها باشد، متاسفانه مسائلی که با آن روبه‌رو هستیم دشواری‌های پیچیده‌ای را برای جامعه کارگری به بار آورده است.

وی افزود: قطعا ریزش نیرو را در جریان کارگری داریم و عدم ایجاد شغل جدید موجب افزایش بیکاری می‌شود و تاثیر درازمدتی را بر جامعه کارگری خواهیم دید.

او با تاکید بر تقویت تشکل‌های کارگری ادامه داد: ظلم به کارگران به عنوان یک طبقه آرمان‌گرا که مطالبه‌گر عزت ملی هستند، نتیجه رفتارهای ظالمانه‌ای است که عزت نفس ما را نشانه رفته اما غافل است به آن تن نمی‌دهیم.

ربیعی با بیان اینکه نظام بیمه بیکاری باید به سمت کارگرانی برود که در تهدید ریزش و در معرض بیکاری قرار دارند، اظهار داشت: باید روی قدرت خرید و افزایش قدرت خرید برنامه‌ریزی کنیم و سیاست‌هایی در این مدت تدوین شود که کمترین ریزش را داشه باشیم. ربیعی با تاکید بر اینکه باید منابع تامین اجتماعی بیشتر صرف کارگران شود، اظهار داشت: سازمان‌های حمایتی نیز باید دوام و قوام و ماندگاری خود را برای قوی کردن جامعه در برابر فشارهای تحریم داشته باشند و منابع تامین اجتماعی نیز به گونه‌ای تقویت شود که بتواند زندگی بازنشسته‌ها و کارگرانی که بیمه بیکاری دریافت می‌کنند را به خوبی پوشش دهد. این مسئول صندوق کارآفرینی امید یادآور شد: حفظ اموال کارگران در این شرایط که با بیکاری افسارگسیخته روبه‌روست، اولویت دارد و اگر قرار به واگذاری باشد باید حفظ اشتغال مدنظر قرار گیرد.