محجوب: 

تکلیف حقوق کارگران تا پایان اسفند مشخص می‌شود

رئیس فراکسیون کارگری مجلس با تاکید بر اینکه تا پایان اسفند تکلیف حقوق کارگران برای سال آینده مشخص می‌شود، گفت: متأسفانه نمایندگان کارفرمایان و دولت برای تعیین تکلیف حقوق کارگران در سال آینده در جلسات حاضر نمی‌شود ولی با این وجود قطعاً وضعیت حقوق آنها تا پایان اسفند ماه مشخص خواهد شد.

علیرضا محجوب در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت حقوق کارگران گفت: با توجه به اینکه هنوز رقم سبد هزینه معیشت خانوارهای کارگری مشخص نشده بحث حقوق کارگران در سال آینده هم به نتیجه نهایی نرسیده است لذا بعد از تعیین تکلیف وضعیت سبد هزینه کارگران، موضوع حقوق هم تعیین تکلیف می‌شود.

وی با انتقاد از امضا نشدن رقم پیشنهادی برای سبد هزینه معیشت کارگران گفت: عدد پیشنهاد شده یعنی سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان برای سبد هزینه معیشت کارگران به صورت علمی محاسبه شده که انتظار می‌رود طرفین آن را امضا کنند و ما از عدم حضور نمایندگان کارفرما و دولت در جلسات مربوطه انتقاد داریم. قطعاً باید برای رقم سبد هزینه‌ معیشت کارگران و حقوق آنها تصمیم مشترکی بین نمایندگان کارفرما و دولت و کارگران حاصل شود. محجوب در پایان گفت که بعد از تعیین تکلیف وضعیت سبد هزینه معیشت کارگران وارد بحث حقوق می‌شویم.

    


کارگران ماشین‌سازی تبریز اعتصاب کردند

کارگران دو واحد تولیدی ماشین‌سازی تبریز و شرکت ریخته‌گری تبریز، صبح دیروز در اعتراض به روند واگذاری ماشین‌سازی تبریز دست از کار کشیدند.

به گزارش ایلنا، کارگران می‌گویند: از چند روز پیش مشتری جدیدی، این بار گویا شخص حقیقی برای واگذاری ماشین‌سازی تبریز مطرح شده و کارگران نسبت به واگذاری این واحد تولیدی به شخص حقیقی معترض هستند. آنها می‌گویند: ماشین‌سازی تبریز یک صنعت استراتژیک کشور است و ما خواستار این هستیم که این واحد تولیدی ذیل نهاد یا ارگان دارای اهلیت قرار بگیرد. اخیراً مزایده ماشین‌سازی تبریز لغو شده و جمعی از نمایندگان مجلس نسبت به واگذاری پیشین این واحد تولیدی انتقاداتی را مطرح کرده بودند.

    


کارشناس اقتصاد:

تعیین مزد کارگران  بی‌قاعده است

یک مدرس دانشگاه‌های پیام نور و علمی- کاربردی در رشته مدیریت مالی با طرح این پرسش که چرا حداقل مزد کارگری یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان تعیین می‌شود؟ گفت: اینکه ابتدا بودجه سالیانه کل کشور تصویب و بعد چانه‌زنی‌ها برای تعیین حداقل مزد شروع می‌شود، خارج از قاعده است.

مجید گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: دولت به عنوان بزرگترین کارفرما باید اعداد و ارقام توافق شده در شورای عالی کار را در بودجه بگنجاند و تبدیل به قانون کند نه قانون بودجه را به شورای عالی کار ببرد.

گودرزی بیان کرد: اگر یک خانواده ۴ نفره از تمام نیازهای بشری خوراک و از تمام خوراکی‌های فقط یک ساندویچ را برای هر وعده غذایی بخواهد مهیا کند و اگر میانگین قیمت یک ساندویچ نه چندان با کیفیت را ۸۰۰۰ تومان در نظر بگیریم، این خانواده برای هر وعده غذایی ۳۲ هزار تومان و برای قوت روزانه خود ۹۶ هزار تومان و برای هر ماه به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیاز دارد تا فقط و فقط برای خانواده‌اش یک ساندویچ تهیه کند.

این مدرس تصریح کرد: حال معلوم نیست چرا حداقل مزد کارگری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین می‌شود؟ وی تأکید کرد: کارگران نقش مهمی در تولید کشور دارند و اگر حقوق این قشر بیشتر شود، بدون تردید اثرات مثبتی خواهد داشت. گودرزی گفت: در این بین نقش دولت خیلی مهم است و انتظار می‌رود با هماهنگی کارفرمایان که در بحث اقتصاد و تولید خیلی تلاش می‌کنند، حقوق مناسبی برای کارگران معین شود.