وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سهم دستمزد در تولید صنعتی کشور ۷.۹درصد است. این عدد خیلی ناچیز است و لازم است دستمزد کارگران به صورت معقولی افزایش پیدا کند.

به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری در دیدار با دبیران اجرایی خانه کارگر سراسر کشور گفت: خانه کارگر یک تشکل صنفی است و عمده بار و زحمت سازماندهی جامعه کارگری کشور به عهده این تشکل بوده است.

وی افزود: یادمان هست که چهره‌های خانه کارگر در ابتدای انقلاب در شکل‌گیری و استواری انقلاب اسلامی نقش اساسی داشتند.

وی افزود: با جامعه کارگری مدت‌ها در ارتباط بودم و با مجموعه‌های صنفی نیز ارتباط نزدیک داشتم.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه دولت حساسیت‌های زیادی بر سر بحث دستمزد دارد، گفت: سهم دستمزد در تولید صنعتی کشور ۷.۹درصد آن‌هم به صورت دست بالاست. این عدد خیلی ناچیز است و لازم است دستمزد کارگران به صورت معقولی افزایش پیدا کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه درک صحیح نسبت به زمان و مکان از ویژگی‌های اسلام ناب است که باعث می‌شود ببینیم در چه زمانی برای چه چیزی می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم، افزود: نباید اجازه داد کسی تشکل‌ها را در کشور ضعیف کند و ما بنشینیم نگاه کنیم. این مساله با تفکر اسلامی نیز سازگار نیست. ضرورت دارد که تشکل‌های صنفی کارگری در استان‌های مختلف داشته باشیم. باید سفت و سخت از ایجاد تشکل‌ها حمایت کنیم. یک نفر از جامعه کارگری نباید بدون حمایت از تشکل‌های کارگری ما باشد. وی افزود: معتقدم کار از کارگر و کارفرما مهم‌تر است. کار نباشد معاد و معاش از دست می‌رود.

شریعتمداری افزود: کارفرماها باید بدانند برخی زیان‌های آنی ممکن است به دست بیاید اما سود آتی در پی خواهد داشت. باید توجه داشت در نظام اسلامی حتما از نیروی کار محافظت کنیم.

از اصلاحات اساسی در تامین اجتماعی حمایت می‌کنم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اصلاحات اساسی برای کارگران آتی است که به کار وارد می‌شوند. 

پایداری صندوق برای نسل‌های آتی اهمیت دارد. بقیه مستمری‌بگیران هم باید از صندوق‌ها استفاده کنند لذا اصلاحات اساسی را که برای پایداری صندوق تأمین اجتماعی است، تایید می‌کنم. باید تجربیات دنیا را در این حوزه ببینیم.

وی افزود: همه توان خود را به کار گرفتیم که جامعه کارگری صدمه نبیند. مالکیت خصوصی محترم است و در عین حال باید با اقدامات فسادآمیز مبارزه کنیم و ما حتما در راستای مبارزه با فساد در حرکت هستیم.

شریعتمداری افزود: کل واحدهای صنعتی ایران در شروع جنگ ۹۰۰ واحد بود و در این 40 سال عظمتی خلق شده است و امروز حداقل ۹۰۰ شهرک صنعتی در کشور وجود دارد.

وی نقش خانه کارگر را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: کارگران پای انقلاب ایستاده‌اند و ما می‌دانیم که خانه کارگر با کارگران در ارتباط است و ارتباط نزدیکی با بدنه کارگری جامعه دارد.

وی افزود: از سال ۹۱ رشد اسمی حداقل دستمزد را می‌بینیم که از رشد نرخ تورم بیشتر است. دولت تلاش کرده تا نابرابری‌ها را کاهش دهد اما در سال ۹۶ رشد تورم بیشتر از رشد اسمی حداقل دستمزد بوده است. اینها نشان می‌دهد در مورد دستمزد برای سال آتی باید دقت ویژه‌ای صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: دولت برای افزایش اشتغال باید شرایط امن برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند. توزیع منابع اشتغال روستایی ازجمله کارهای اخیر دولت در این زمینه بود.