وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مدعی هستیم که کل بدهی دولت به تامین اجتماعی بیش از 160هزار میلیارد تومان است.

به گزارش جماران، محمد شریعتمداری افزود: با محاسبات آکچوئری که سازمان بین‌المللی کار (ILO) انجام داده است، میزان بدهی بیش از این رقم است.

وی تصریح کرد: براساس گزارش‌های حسابرسی شده تا پایان سال 1395، سازمان حسابرسی کل کشور 80هزار میلیارد تومان از بدهی را تایید کرده ولی از آن سال به بعد در اسناد حسابرسی شده به این رقم اضافه نشده است.

شریعتمداری افزود: یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم، غیرقانونمند بودن 16صندوق بازنشستگی است که از لحاظ منابع و مصارف دارای شرایط مطلوب نیستند. 

وی اظهار داشت: ورودی‌ها و خروجی‌های صندوق‌ها با هم تطبیق ندارد یا به سطوح پایین نزدیک‌تر است، مانند صندوق بازنشستگی ارتش که کارکنان شاغل و بازنشسته همه از بودجه عمومی تغذیه می‌شوند و نشان می‌دهد که اصلا صندوق وجود خارجی نداشته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: همچنین اگر طلب صندوق‌های بازنشستگی که هزینه و درآمد آنها به نسبت 70 به 30 است، پرداخت نشود، این تعداد صندوق نیز به تعداد صندوق‌هایی که از بودجه عمومی تغذیه می‌شوند، اضافه می‌شوند.

به گفته وی، باید راه‌حل‌هایی برای این مشکلات پیدا کرد با این حال خوشحالیم که دولت و مجلس، نسبت به این موضوع توجه نشان داده و گفته‌اند بخشی از بدهی‌های قطعی شده پرداخت شود اما قطعی شدن آن نیز به تاخیر می‌افتد. شریعتمداری ادامه داد: امسال نتوانستیم منابع بدهی شرکت‌ها و سازمان تامین اجتماعی را با بانک‌هایی که در بانک مرکزی حساب و بدهی دارند، تهاتر کنیم و سهم اندکی از 50 هزار میلیارد تومان را توانستیم اختصاص دهیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: البته امسال درصدد هستیم در مجلس با توجه به اینکه درباره این موضوع فرهنگ بیشتری در بین نمایندگان به وجود آمده و دانش بیشتری شکل گرفته است، بخشی از منابع به حوزه تامین اجتماعی اختصاص پیدا ‌کند تا بخشی از بدهی دولت به تامین اجتماعی کمتر شود.

وی خاطرنشان کرد: در جریان رای اعتمادم از نمایندگان مردم در مجلس خواستم که این بهانه را از سازمان بدهکار بگیرند و تمام بدهی دولت را پرداخت کنند و بگویند حالا خدمات ارائه کنید.