فروردین امسال، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف کشور با اشاره به جزئیات بیمه اجتماعی قالیبافان از وجود ۵۰۰هزار بافنده در صف انتظار بیمه خبر داد. به گفته عبدالله بهرامی، در حال حاضر ۲۵۰هزار نفر بیمه‌شده تامین اجتماعی داریم و حداقل دوبرابر این رقم یعنی ۵۰۰هزار نفر در صف انتظار بیمه تامین اجتماعی قرار دارند که متاسفانه به دلیل عدم حمایت و عدم تامین منابع برای پوشش قالیبافان نتوانستند از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند.

«عباس اورنگ» کارشناس رفاه و تامین اجتماعی در این رابطه به ایلنا می‌گوید: 10 سال است که روند بیمه قالیبافان متوقف شده و بنا بر محدودیت‌های بودجه‌ای، قالیبافان شامل گسترش پوشش بیمه‌ای نشده‌اند و امروز بخش قابل توجهی از آنها فاقد بیمه هستند.

وی با بیان اینکه هیچ توجیهی پذیرفتی نیست که بگوییم نمی‌توانیم بیمه قالیبافان را تامین اعتبار کنیم، می‌افزاید: به‌زعم مدیران اجرایی تامین اجتماعی، شغل قالیبافی شغلی‌ست که امکان سوءاستفاده از بیمه آن وجود دارد. مثلاً فرد یک کارت مهارت قالیبافی می‌گیرد و با توسل به آن، از بیمه معافیت‌دار قالیبافی بهره‌ می‌برد، منتها ایراد بزرگی که در کشور ما وجود دارد این است که فرض را بر تخلف می‌گیریم مگر اینکه خلاف آن ثابت شود! در حالی‌که اصل باید بر برائت و صحت عمل باشد.

اورنگ اضافه می‌کند: بدیهی‌ست که باید مکانیسم‌های کنترلی بیمه را تقویت کنیم ولی برای تقویت کنترل‌ها، نیاز نیست تا داخل خانه‌های مردم برویم و مزاحمت برای زندگی شخصی آنها به وجود بیاوریم.

به گفته وی، خانواده‌هایی که از طریق قالیبافی تامین معاش می‌کنند، عموماً خانواده‌های کم‌درآمد و ضعیف هستند و درخانه‌های ۴۰ یا ۵۰ متری زندگی می‌کنند لذا بازرسی دار قالی این خانواده‌ها در حریم شخصی آنها، تجاوز به حریم خصوصی افراد است و از نظر شرعی درست نیست.