مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طی ۹ ماهه امسال با حمایت‌های موثر از یک هزار و ۴۰۰ بنگاه مشکل‌دار، شرایط تثبیت ۳۰۴هزار شغل فراهم شد.

به گزارش ایسنا، کریم یاوری با اشاره به اینکه بعد از ۱۲سال تعادل بین منابع و مصارف بیمه بیکاری تامین اجتماعی محقق شد، اظهار کرد: از زمان اجرای قانون بیمه بیکاری در سال ۱۳۶۶ تا سال ۱۳۸۱ بین منابع و مصارف تعادل وجود داشت که این تعادل طی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۲ میزان مصارف از منابع پیشی گرفت. وی تصریح کرد: در مدت زمانی که عدم تعادل بین منابع و مصارف بیمه بیکاری بود ۷۵۰ میلیارد تومان کسری وجود داشت که به مرور طی سال‌های اخیر این زیان‌های انبارشده جبران شد.

یاوری با اشاره به حمایت  تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی برای تثبیت اشتغال در ۹ ماهه امسال، از تثبیت ۳۰۴هزار شغل طی این مدت خبر داد و گفت: برای تثبیت اشتغال در ۹ ماهه اول امسال ۱۸۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی پرداخت شد.

وی با تشریح جنس مشکلات بنگاه‌های اقتصادی ادامه داد: مشکلات بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار، فقط نقدینگی نیست. بخشی از این مسائل، مربوط به «مشکلات درون کارگاهی» مانند بالابودن هزینه‌های تولید، انباشت محصولات تولیدی، نیاز به اصلاح ساختار  اختلاف بین سهامداران و بعضا سومدیریت است و بخش دیگر آن، «مشکلات برون کارگاهی» است که رکود صنعت، تحریم‌ها، واردات بی‌رویه، قاچاق کالا و مطالبات از نهادها و سازمان‌های مختلف را شامل می‌شود. مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در شرایطی که بنگاه‌های اقتصادی با مشکل مواجه می‌شوند، نیروی کار و کارگران باید نهایت همراهی و همکاری را در جهت حل مشکل  پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاه با کارفرمایان داشته باشند. این مسئول با تاکید بر اینکه مدیران و کارفرمایان بنگاه‌ها متقاضی اصلاح ساختار اقتصادی باید طرح خود را به تصویب وزارتخانه ذیربط برسانند، افزود: تمام کارگران و کارکنان مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی در طول اصلاح ساختار اقتصادی، مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می‌شوند.

یاوری تصریح کرد: پیگیری برای اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه بیکاری در اولویت وظایف قانونی دست‌اندرکاران اجرای قانون بیمه بیکاری قرار دارد و در سال گذشته حدود ۱۶هزار نفر از مقرری‌بگیران بیمه بیکاری، بازگشت به اشتغال داشته‌اند.

یاوری با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۲۵۴ نفر از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند، افزود: کارگران مجرد، مشمول بیمه کاری حداقل ۶ ماه و حداکثر ۳۶ ماه و کارگران متأهل و متکفل حداقل ۱۲ ماه و حداکثر ۵۰ ماه به نسبت سابقه کاری می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.

وی با یادآوری اینکه ایام مقرری بیمه بیکاری جز سابقه بیمه‌ای قابل قبول برای بازنشستگی کارگران محاسبه می‌شود، گفت: برای تعادل‌بخشی به منابع و مصارف بیمه بیکاری و افزایش پوشش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری، کارگاه‌های مشترک بین ادارات کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی و تأمین اجتماعی و شرکای اجتماعی، شکل گرفته و به جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنند.