کارگران کارخانه پاک‌سمن واقع در شهرک صنعتی شماره یک زنجان از اجرای ناقص مقررات شغلی در این واحد تولیدی گلایه کردند. تعدادی از این کارگران در گفت‌وگو با ایلنا، عدم بازرسی اداره کار از این کارخانه را یکی از مهمترین دلایلی عنوان کردند که موجب شده کارگران این واحد تولیدکننده انواع محصولات ارتوپدی و کمک درمانی که اکثریت قریب به اتفاق آنها زن هستند، از شرایط کاری خود ناراضی باشند.

این کارگران با بیان اینکه حدود ۸۲ کارگر با میانگین ۱۲ سابقه کار در این کارخانه مشغول کارند، افزودند: در این واحد تولیدی مدت زمانی بیشتر از آنچه که در قوانین کار و تامین اجتماعی تعیین شده، کار می‌کنیم اما برخلاف قانون از دریافت مزایایی چون حق مرخصی و اضافه‌کار محروم هستیم.

آنها به اجرا نشدن قانون کار درباره محاسبه مزایای حق مرخصی کارگران اشاره کرده و گفتند: در این کارخانه از اردیبهشت ماه سال جاری با درخواست مرخصی کارگران (بیش از ۴ ساعت) موافقت نمی‌شود. علاوه بر آن در صورت غیبت به ازای هر روز مبالغی از حقوق کارگر کسر می‌شود. جدا از کسر حقوق، ذخیره مرخصی کارگری که غیبت کرده سوخت می‌شود. این کارگران با اشاره به اینکه مدیران قسمت‌ها با اضافه‌کارهای اجباری و شیفت‌های ۱۲ساعته شرایط سخت را به کارگر تحمیل می‌کنند، افزودند: شمار زیادی از کارگران این کارخانه در برخی مواقع، روز جمعه و تعطیلات رسمی ندارند و مجبور به اضافه‌کار هستند و برخی کارگران هم به دلیل شرایط سخت اقتصادی که در آن قرار دارند، مجبور به قبول این کار هستند. کارگران گفتند: حقوق کارگران پاک‌سمن حداقلی است لذا خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای افزایش حقوق هستیم. قراردادهای کارگران نیز کوتاه‌مدت و یک‌طرفه است و در مواقع لزوم از کارگران اثر انگشت یا امضا می‌گیرند.

کارگران افزودند: جدا از همه مشکلات، همین حداقل دستمزد ماهانه در دو قسط پرداخت می‌شود. در عین حال کارگران از دریافت فیش حقوقی هم محروم هستند.

کارگران قراردادی کارخانه پاک‌سمن در پایان اظهار داشتند: این مشکلات را بارها به مسئولین اداره کار زنجان به ویژه بازرسان گوشزد کرده‌ایم اما ظاهرا فشاری به کارفرما وارد نمی‌کنند.