رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با انتقاد از عدم سه‌جانبه‌گرایی دولت در دعوت برای جلسه شورای عالی اشتغال گفت: خواستار حضور نمایندگان کارگری در جلسات شورا هستیم‌ چرا که تصمیم‌سازی برای اشتغال نیروی کار در این محل است.

سمیه گلپور در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: زمانی که پیگیر چرایی عدم دعوت در جلسه شدیم وزارت کار پاسخ داد که دولت اعلام کرده اعضایی در جلسه حاضر شوند که حق رأی داشته باشند. وی گفت: این سؤال مطرح است که چرا باید تشکل‌های صنفی که از سوی دولت‌ها با نام شرکای اجتماعی در امر سه‌جانبه‌گرایی یاد می‌شوند حق رأی نداشته باشند؟ به دلیل حق رأیی که خود دولت به تشکل‌های کارگری نداده از حضور آنها در جلسه شورای عالی اشتغال که بزرگترین شورا برای تصمیمات امر اشتغالی کشور است، ممانعت می‌کنند.

گلپور افزود: باعث تأسف است که تشکل‌های کارگری در حد شعار کنار دولت هستند و در عمل هیچ همراهی از سوی دولت دیده نمی‌شود. ما تشکل‌ها علاوه بر اینکه خواستار حق رأی در شورایی به این مهمی هستیم که تصمیمات آن در سرنوشت نیروی کار تأثیر دارد، از دولت انتظار داریم در تصمیمات خود از تشکل‌های کارگری هم مشورت بگیرد. برداشت ما این است که چون تشکل‌های کارگری نسبت به سیاست‌های اشتغالی و آمار ایجاد اشتغال نقد دارند، از حضور آنها در جلسه ممانعت می‌شود.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری با بیان اینکه اعزام نیروی کار باید به‌گونه‌‌ای صورت گیرد که فرار مغزها نباشد، گفت: اینکه عده‌ای از نیروی کار ماهر درخواست اعزام به کشورهای دیگر برای کار را می‌دهند نیازمند آسیب‌شناسی است. باید مشخص شود که چرا نیروی کار با تخصص مهارتی بالا ترجیح می‌دهد در کشور دیگر مشغول کار شود.

گلپور اظهار داشت: برای رونق تولید و اشتغال در داخل کشور به نیروهای متخصص نیاز داریم و باید شرایط جذب نیروی کار را در کشور فراهم کنیم. حوزه‌هایی مانند حمل‌ونقل اساس تولید و ارتقا و رشد صنعتی، تولیدی و خدماتی است و این فرصت‌ها آسان به دست نیامده که بخواهیم آسان 

از دست بدهیم.

وی با اشاره به نواقص و ضعف‌های سامانه‌های وزارت کار گفت: در همین چند ماه اخیر وزارت کار اعلام کرد که بیش از 70 مورد سامانه اینترنتی برای خدمات مختلف وزارت کار به وجود آمده که اکثر آنها در دوره دو ساله اخیر ایجاد شده است. کدام‌یک از این سامانه‌ها بهره‌وری را بالاتر برده و کدام‌یک از این سامانه‌ها به‌نفع نیروی کار، واسطه‌ها را حذف کرده است؟

گلپور اضافه کرد: این سامانه‌ها فقط برای تکمیل بانک اطلاعاتی وزارت کار مفید بوده است. همچنین تعدد سامانه‌ها و تکثر درگاه‌ها در وزارت کار باعث می‌شود یک فرد برای دریافت چند خدمت مشخص، چندین بار ثبت‌نام کند.

وی با انتقاد از سامانه جست‌وجوی شغلی به‌عنوان یکی از سیاست‌های اشتغالی وزارت کار گفت: این سامانه در اصل مانند همان کاریابی‌های فیزیکی است و چیز جدیدی ندارد. بهتر بود که دولت با حذف واسطه‌ها شرایط را برای کارگران بهتر می‌کرد. یکی از مشکلات کارگران در کار بحث حضور واسطه‌هاست که حق و حقوق کارگران پایمال می‌شود.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران همچنین گفت: تشکل‌های کارگری هم به آمار بیکاری دولت و ایجاد بیش از یک میلیون شغل انتقاد دارند. این آمار با واقعیت‌هایی که از وضعیت بیکاری در جامعه دیده می‌شود، 

همخوانی ندارد.