عضو علی‌البدل هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران گفت: کارگران و بازنشستگان کشور، مالیات خود را با محاسبات دقیق و چندبرابر جدی‌تر از سایر اقشار پرداخت می‌کنند. صرف‌نظر از اینکه تورم خود مالیاتی است که دولت از افراد دارای حقوق ثابت دریافت می‌کند، بحث مالیات بر حقوق و مالیات بر ارزش افزوده ازجمله مواردی است که به شدت روی دوش کارگران و زحمتکشان و بازنشستگان جامعه سنگینی می‌کند.

عبدالله مختاری با بیان اینکه «کارگران و بازنشستگان قبل از دریافت حقوق و قبل از مصرف کالا و خدمات مختلف مالیات خود را پرداخت می‌کنند»، اظهار کرد: سقف مالیاتی ۷ میلیون تومانی اعلام شده توسط رئیس‌جمهور در بودجه بسیار عجیب است زیرا این سقف برای سال آینده مطرح شده و این درحالی است که بسیاری از کارگران همین امسال نیز این میزان حقوق را دریافت می‌کنند. با افزایش ۲۰درصدی مزد شش میلیون تومانی امسال نیز شاهد آن خواهیم بود که بازنشستگان متوسط‌بگیر و حداقل‌بگیر نیز مشمول اخذ مالیات بر حقوق خواهند بود.

این فعال کارگری تصریح کرد: با وجود خط فقر نزدیک به ۱۵ میلیون تومانی اعلام شده از سوی وزارت کار، این میزان مالیات بر حقوق اساسا چیزی در سفره کارگران باقی نخواهد گذاشت و این درحالی است که ارقام دیگری چون «حق مسکن» موجود در احکام حقوقی و مزدی نیز کاملا نمایشی است. دولت به جای آنکه به کارگران بال بدهد، همان برگ‌های موجود بر بدن کارگر و بازنشسته را با این نوع سیاست‌های مالیاتی خواهد کند. این درحالی است که نظام مالیاتی باید کاملا متناسب با دهک‌های درآمدی تغییر کند و نباید به گونه‌ای اخذ شود که دولت دوباره برای کمک به همین اقشار مجبور باشد تا به شکل صدقه‌ای، یارانه و کمک هزینه و وام و... به خانوارها بدهد.

وی با تاکید بر فقدان راهبرد مالیاتی در دولت گفت: نوعی نابه‌سامانی در تصمیم‌گیری مالیاتی طی سال‌های اخیر داشتیم که دولت برای علاج آن باید به تعریف درست مسائل بپردازد. ما کارگرانی را داریم که به دلیل مالیات از اضافه‌کاری می‌ترسند و پیشنهاد اضافه‌کار را به این دلیل که دولت از اضافه‌کار نیز مالیات کسر می‌کند، رد کرده و قبول نمی‌کنند. این درحالی است که دولت علاوه بر ادعای دفاع از عدالت، مدعی ضرورت احیای واحدهای راکد و افزایش ظرفیت‌های تولیدی است و این سیاست مالیاتی دقیقا با افزایش بهره‌وری و ساعت کاری و افزایش انگیزه برای کار بیشتر در میان نیروی کار جامعه تضاد دارد. عضو علی‌البدل کانون بازنشستگان تهران در پایان اظهار کرد: کارگری که اضافه‌کار می‌کند و از فراغت خود می‌زند، عملا باید توسط دولت تشویق شده و با مالیات مجازات نشود. مالیات باید تنها بر پایه حقوق بالای ۷ میلیون تومان کسر شود. ضمن اینکه ما به خود رقم ۷ میلیون تومان نقد جدی داریم و آن را غیرمنطقی می‌دانیم و حداقل‌بگیران نباید مالیات بدهند. ما همچنین نباید به مزایا و عیدی و حق عائله‌مندی نیز مالیات ببندیم و این نکاتی است که باید در سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه قرار گیرد.