یک فعال صنفی جامعه بازنشستگان کارگری گفت: تامین اجتماعی برای پرداخت ۲۵درصد باقیمانده متناسب‌سازی باید شفاف‌سازی کند.

احمد قاسمی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به وضعیت معیشتی کارگران بازنشسته می‌گوید: دولت بدهی سنگین خود به تامین اجتماعی را نمی‌پردازد آن وقت بازنشستگان مجبورند با افزایش ناچیز حقوق سر کنند! به گفته وی، افزایش ۲۷ و ۲۱درصدی مزد و مستمری ۱۴۰۲ بدون رضایت و اجماع کارگران و نمایندگان کارگری تعیین شده و کارگران مجبور شده‌اند پایین مصوبه امضا بگذارند لذا این مزد غیرقانونی است و باید ابطال شود.

قاسمی دولت را مسئول اصلی ناتوانی پرداخت و کمبود نقدینگی در تامین اجتماعی می‌داند و می‌گوید: دولت ۲۶ گروه خاص از قبیل خادمان مساجد، قالیبافان، رانندگان، مداحان و... را به سازمان تامین اجتماعی تحمیل کرده و برخلاف مصوبات قانونی، حق بیمه آنها را نمی‌پردازد. در واقع از صندوق بین‌النسلی و اشتراکی تامین اجتماعی برای افرادی برداشت می‌شود که صاحبان صندوق نیستند. در این شرایط برای بازنشستگان و سهامداران صندوق پول نیست!

این فعال صنفی بازنشستگان در بیان مطالبات اصلی بازنشستگان کارگری گفت: اجرای مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی و افزایش مستمری‌ها به اندازه هزینه‌های زندگی خواسته اصلی است. همچنین چون نتوانسته‌اند تورم را مهار و کنترل کنند باید اجازه دهند مزد و مستمری به اندازه تورم واقعی افزایش یابد. او «رفع ابهام از اجرای باقیمانده متناسب‌سازی ۱۴۰۰» را یک مطالبه دیگر می‌داند و می‌گوید: برای پرداخت ۲۵درصد باقیمانده متناسب‌سازی باید شفاف‌سازی کنند

مثلاً احکام سه سال متوالی 99 تا 1401 را جدا جدا بزنند که هیچ‌گونه شبهه‌ای باقی نماند و بدانیم چگونه و با چه فرمول‌هایی محاسبات انجام شده است. باید بدانیم پایه چقدر بوده و آیا ۳۸درصد سال ۱۴۰۰ اعمال شده یا نه. قاسمی در پایان اضافه می‌کند: باقیمانده متناسب‌سازی مربوط به سال ۱۴۰۰ است و باید مشخص کنند معوقات ۲۴ماه را چه زمانی و چگونه می‌خواهند پرداخت کنند.