جمعی از پزشکان تامین اجتماعی از وزیر اطلاعات خواستند با تذکرات لازم به مسئولین وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی، در جهت اصلاح هرچه سریع‌تر وضع موجود اقداماتی به عمل آورد.

به گزارش ایلنا، در بخشی از این نامه خطاب به اسماعیل خطیب آمده است: مدیران سازمان تامین اجتماعی نه مالکان این منابع بلکه وکلای بیمه‌شدگان برای مدیریت منابع و ارائه خدمت به جمعیت تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند. بخش اعظم این بیمه‌شدگان از کارگران و بخش‌های محروم و دهک‌های پایین جامعه هستند که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور از جنبه‌های مختلف تحت فشار هستند. در این نامه آمده است: مدیریت فعلی حاکم بر تأمین اجتماعی منجر به شتاب گرفتن این نارضایتی در بین بیمه‌گذاران خواهد شد. از کاستی‌های موجود در نظام مدیریتی حاکم بر تأمین اجتماعی می‌توان به حضور مدیران ارشد خارج سازمانی فعلی با حداقل سوابق مدیریت اجرایی که در حال گذراندن دوره کارآموزی در این سازمان حساس هستند را ذکر کرد که ناکارآمدی و اقدامات غیرکارشناسی آنها موجب فرسایش و در عمل حذف تدریجی نظام درمانی این سازمان شده است.

در این نامه آمده است: سازمانی که روزی اشتغال در بخش درمان آن آرزوی پزشک، پرستار و ماما و سایر رده‌ها بود، به روزی افتاده که با توجه به‌عدم کفایت نظام پرداخت و نارضایتی از نحوه برخورد مقامات ارشد در حوزه درمان، قادر به جذب و نگه‌داشت نیروهای متخصص در حوزه درمان نیست تا حدی که حتی در استان تهران و در درمان مستقیم بیش از ۱۰۰ ردیف خالی پزشک متخصص وجود دارد و سازمان جذابیتی برای جذب نیرو در این حوزه ندارد.

نویسندگان نامه به ابعاد و نتایج وضعی بحران در نظام درمان تامین اجتماعی اشاره کرده و نوشته‌اند: عدم نظارت کافی وزارت بهداشت در تأمین نظام سلامت کارآمد، مقرون به صرفه و مبتنی بر عدالت و حاکم بودن ملغمه‌ای از بخش خصوصی و دولتی در ارائه خدمات و فقدان نظارت کافی وزارت بهداشت بر ارائه خدمات درمانی به ویژه در بخش خصوصی و ناکارآمدی ارائه این خدمات در بخش دولتی که موجب پرداخت از جیب مردم و عموماً محرومان می‌شود، موجب احساس ناامنی در بخش وسیعی از مردم می‌شود که می‌تواند زمینه‌ساز بروز ناآرامی‌های اجتماعی شود که این خود زمینه‌ساز تبعات امنیتی وخیمی خواهد بود.

در زمینه امور پرسنلی پزشکان سازمان نیز در نامه آمده است: با توجه به موج بازنشستگی پزشکان با سابقه طی ۳-۲ سال آینده به زودی شاهد تخلیه مراکز ملکی سازمان از نیروهای تخصصی و با توجه به‌عدم امکان جذب جایگزین، شاهد فروپاشی درمان تأمین اجتماعی خواهیم بود!

در این نامه با اشاره به شیب صعودی خروج پزشکان از سازمان، بر مشکل عدم بازنگری در تعرفه‌های درمان تاکید شده است. همچنین عدم تمایل به انجام خدمات جراحی پرمخاطره و حتی اعمال جراحی کوچک و ارجاع بیماران به بخش خصوصی و افزایش دریافت تعرفه‌های نامتعارف و غیرقانونی از بیماران به علت تعرفه‌های پایین دولتی، ازجمله آسیب‌های مدیریت تامین اجتماعی ارزیابی شده است.

در این نامه با اشاره به هدررفت هزاران میلیارد تومان سرمایه‌های تامین اجتماعی بابت خرید تجهیزات پزشکی و احداث مراکز درمانی فاقد کادر پزشکی لازم، توصیه‌هایی نیز به مدیران سازمان داشته و نوشته است: ما تعدادی از ایثارگران و جانبازان و پزشکان شاغل در سازمان تامین اجتماعی از آن مقام محترم به‌عنوان متولیان امنیت کشور و نظام تقاضا داریم موارد فوق‌الذکر مورد بررسی و با تذکرات لازم به مسئولین وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی در جهت اصلاح هرچه سریع‌تر وضع موجود اقدام کنند.