اعتصاب یک میلیون کارمند بانک در هند

بیش از یک میلیون کارمند بانک در هند دست به اعتصاب زده و تمام بانک‌های این کشور یک روز کامل تعطیل شدند. به گزارش اسپوتنیک، در دومین اعتصاب کارمندان بانک‌ها در هند، طی یک هفته گذشته تمام بانک‌های خصوصی و دولتی و حتی بانک‌های خارجی هندی هم تعطیل شدند. کارکنان نظام بانکی هند به ادغام دو بانک در این کشور اعتراض دارند. اتحادیه کارکنان بانک‌های هندی این اعتصاب را برنامه‌ریزی کرده بود و این کارکنان به ادغام دو بانک ویجایا و دنا با بانک بارودا اعتراض داشتند. تمام امور بانکی مردم هند شامل پرداخت چک، واریز و برداشت از حساب، صدور درخواست‌ها و دیگر عملیات‌های بانکی در سراسر هند به دلیل اعتصاب مذکور تعطیل شده بود. در حالی که بانک مرکزی هند مدعی است، ادغام بانک‌ها به نفع دو بانک مذکور است و گروه بانکی آن را به سومین گروه بانکی بزرگ در هند تبدیل می‌کند، اما اتحادیه کارکنان بانکی هند مدعی است که این مسأله نه به نفع بانک‌هاست و نه به نفع مشتریان.

    


همه کارگران گروه ملی اهواز بجز ۷ نفر آزاد شدند

وکیل مدافع تعدادی از کارگران بازداشتی گروه ملی فولاد اهواز گفت: همه کارگران به جز ۷ نفر با قرار کفالت آزاد شدند. فرزانه زیلابی در گفت‌‌وگو با ایرنا درباره آخرین وضعیت بازداشت‌ کارگران گروه ملی فولاد اهواز اظهار داشت: بازداشتی‌های اخیر این کارگران 41 نفر بودند که تاکنون همه آنها به جز هفت کارگر به قید کفالت آزاد شدند. این وکیل دادگستری افزود: از این هفت کارگر دو نفر در زندان مرکزی اهواز هستند و غریب حویزاوی از بازداشتگاه امنیتی به زندان منتقل شده است. وکیل مدافع تعدادی از کارگران بازداشتی گروه ملی فولاد اهواز افزود: پرونده در شعبه بیستم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اهواز مطرح و حسب اعلام بازپرس اتهام همه آنها امنیتی است و همین امر مانع وکالت اینجانب در پرونده شده است. البته برخی از کارگران بازداشتی آزاد شده، اتهام تفهیم شده به خود را اخلال در نظم عمومی از طریق برگزاری تجمع غیرقانونی اعلام کردند که این اتهام زیرمجموعه اتهام‌های امنیتی مشمول تبصره ماده48 قانون آیین دادرسی کیفری درخصوص وکلای معتمد رئیس قوه قضاییه نیست. زیلابی افزود: مساله از دو فرض خارج نیست یا اتهام به درستی تفهیم نشده یا آن‌گونه که موکلانم اظهار داشته‌اند، اتهام آنها غیرامنیتی است. این وکیل دادگستری تاکید کرد: برای شفاف شدن واقعیت امر این موضوع را از طریق دادستانی پیگیری خواهیم کرد.

    


یک مقام مسئول کارگری خواستار شد:

اتحادیه امکان، سبد کالای کارگران را توزیع کند

دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تزریق نقدی پول را در بهبود وضع معیشت کارگران موثر ندانست و تاکید کرد: توزیع کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری، بهترین راه کمک به وضع معیشت خانوارهای کارگری است.

هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اختصاص کالاهای اساسی و مورد نیاز کارگران از طریق اتحادیه امکان، گفت: اتحادیه امکان از این جنبه که ساختار تعاونی دارد و متعلق به مجموعه کارگری است برای توزیع اقلام و کالای مورد نیاز کارگران خوب است منتها این اتحادیه نمی‌تواند جنس ارزان توزیع کند مگر اینکه دولت حمایت کند. دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ادامه داد: اگر قرار است مذاکراتی با اتحادیه امکان برای تامین اقلام ضروری کارگران صورت گیرد دولت باید وارد عمل شود تا کالای با کیفیت و نرخ مناسب عرضه شود ولی چنانچه مذاکرات مربوط به عرضه بسته حمایت غذایی است و دولت توزیع‌کننده سبد کالای کارگران است باید با مجموعه‌ها و سازمان‌های تامین‌کننده مذاکره کند به این نحو که برای تامین گوشت مناسب با شرکت پشتیبانی امور دام و برای تامین برنج مرغوب با شرکت بازرگانی دولتی هماهنگ شود.

به گفته ابوی، فعال کردن تعاونی امکان هم موجب ارتقای جایگاه بخش تعاون به عنوان یک تشکل مردمی می‌شود، هم مایحتاج ضروری و اساسی خانوارهای کارگری را تامین کند و مهمتر از آن به رونق تولید و بازار کار کشور کمک می‌کند.

این مقام مسئول کارگری در پایان با انتقاد از فروش شرکت‌های شستا، گفت: به جای فروش این مجموعه‌ها باید مدیریت‌ها را تغییر دهیم. حتی اگر این شرکت‌ها زیان‌ده هم باشند متعلق به کارگران هستند و باید از آنها حراست کرد.