وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: با تحریم و قرار گرفتن در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف مانع جذب سرمایه‌گذاران خارجی شدیم.

به گزارش ایلنا، علی ربیعی در نشست بررسی تبعات اجتماعی و اقتصادی اعتراضات اخیر، با بیان اینکه می‌توان با اصلاح سیاست‌ها از بحران‌های آینده جلوگیری کنیم، افزود: یافته‌های پژوهشی و نظرات صاحب‌نظران در حوزه اقتصاد، سیاست و جامعه به اصلاح چهار حوزه سیاستی اشاره می‌کند که به اعتقاد من، مهم‌ترین آن اصلاح سیاست داخلی است. اگر سال‌های گذشته پرسیده می‌شد که سیاست داخلی را مهم می‌دانید یا سیاست خارجی، بر سیاست خارجی پافشاری می‌کردم اما امروز به شما می‌گویم که راه سیاست خارجی از سیاست داخلی می‌گذرد.

وی ادامه داد: حوزه اقتصاد و به طور خاص اقتصاد اجتماعی، فرهنگ و مرجعیت رسانه از دیگر حوزه‌هایی است که باید برای اصلاح آنها قدم برداریم. ارزش فرهنگی باید با تغییرات نسلی و جنسیتی متناسب شوند. ربیعی با تاکید بر این نکته که انسان‌های پس از بحران مانند گذشته نخواهند شد، گفت: در حوزه سیاست داخلی ما به یک منجی بزرگ به نام صندوق‌های رای نیاز داریم که می‌تواند فریادهای کف خیابان را به رفتارهای نظام‌مند تبدیل کند. در حوزه سیاست خارجی هم باید از رفتارهای تنش‌آمیز پرهیز و در جای درست تحولات جهانی بایستیم و از تحلیل‌های بی‌مبنا خودداری کنیم.

تحریم، نعمت نیست بلکه نفس‌گیر، زندگی‌سوز، فقرزا و زند‌گی‌ستان است

وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اصلاحات در زمینه اقتصادی دیگر به سادگی میسر نمی‌شود، تصریح کرد: فعالان اقتصادی این نکته را به خوبی حس کردند که مهم‌ترین اثر بحران اخیر در تشدید نااطمینانی از شرایط اقتصادی و عدم پیش‌بینی‌پذیری است. ناامنی سرمایه و فقدان سرمایه‌گذاری موضوعات به‌هم تنیده شده دهه‌های اخیر ما بوده و این بحران این موضوع را تشدید خواهد کرد. ایران بعد از مهاجرت نخبگان علمی با پدیده مهاجرت نخبگان صنعتی و کارآفرینان به ویژه کارآفرینان نسل دیجیتال مواجه شده است.

وی بخش خصوصی را لوکوموتیو توسعه معرفی کرد و افزود: برخلاف تصور نظام یک‌دست‌شده، تحریم‌ها نعمت نبودند بلکه نفس‌گیر، زندگی‌سوز، فقرزا و زند‌گی‌ستان بود. همچنین FATF یک بازی برای فروختن سرداران نبود. این موضوع واقعیتی در اقتصاد جهان است که با تحریم و قرار گرفتن در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف مانع جذب سرمایه‌گذاران خارجی شدیم. دولت پولی برای سرمایه‌گذاری ندارد و علامتی هم برای جذب سرمایه خارجی از خود نشان نمی‌دهد. تنها کورسوی امید ما به کارآفرینان داخلی است و اگر اصلاحات را صورت و سیگنال‌ها را از داخل ندهیم، دور جدید تحریم‌ها را شاهد خواهیم بود و این موضوع فشار بیشتری را بر اقتصاد ایران وارد می‌کند.

ربیعی با اشاره به کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در کشور افزود: مشارکت اقتصادی در سال 98 بالاترین رقم را تجربه کرد. در آن سال نرخ مشارکت اقتصادی 44.1درصد بود که در تابستان اخیر کاهش معناداری داشته است و مهم‌ترین دلیل این کاهش را می‌توان در امید نداشتن به آینده جست‌وجو کرد. امید نداشتن به آینده و دستیابی به شغل مناسب باعث کاهش جمعیت فعال شده و کاهش نرخ بیکاری را هم می‌توان در کاهش این عامل جست‌وجو کرد. در سال 95 ایجاد شغل به طور میانگین در مشاغل مختلف از گاوداری گرفته تا پتروشیمی، حدود 500 میلیون تومان سرمایه نیاز داشت. هر چند ظرفیت ایجاد شغل ارزان‌تر در بخش خدمات وجود دارد اما تا سرمایه‌گذاری کلان انجام نشود نمی‌توان به ایجاد شغل در زیرمجموعه‌ها هم امیدوار بود.

ایجاد یک میلیون شغل در دولت فعلی، مبنای علمی ندارد

سخنگوی دولت دوازدهم با بیان اینکه سالانه 750هزار نفر وارد بازار کار می‌شوند، گفت: نمی‌دانم ایجاد یک میلیون شغل از کجا آمده است چون مبنای علمی ندارد و گمراه‌کننده است. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد در یک سال منتهی به تابستان 1401 حدود 373هزار ایجاد شغل داشتیم که بخش قابل توجهی از آن غیررسمی بوده و 100هزار شغل از این تعداد هم ریزش کرده است. وی تصریح کرد: حدود 3 میلیون کسب و کار وابسته به پلتفرم‌های اینترنتی هستند و اگر این تعداد شغل از کشور حذف شود، احتمال افزایش افراد فقیر وجود دارد که به دهک‌های پایین سقوط می‌کنند. بحث مشارکت اجتماعی و اقتصادی زنان نیز موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود. زنان در جنبش‌های اجتماعی نقش مهمی دارند. درست است که میزان دستگیری زنان نسبت به مردان کمتر بود اما زنان نیز مانند مردان در خیابان‌ها مشارکت داشتند.

زنان با انسدادهای روانی، سیاسی و اجتماعی شدیدی مواجه هستند

ربیعی نرخ مشارکت اقتصادی زنان در سال 91 را 12درصد اعلام کرد و افزود: مشارکت اقتصادی زنان در سال 98 به 17درصد رسید و امروز این آمار به 13درصد سقوط کرده است. زنان در حوزه آموزش و سلامت توانمند شدند ولی با انسدادهای روانی، سیاسی و اجتماعی شدیدی مواجه هستند و این موضوعات یکی از پایه‌های تحلیلی مشارکت زنان در ناآرامی‌های پاییز خیابان‌های ایران است.

وی با بیان اینکه ناآرامی‌های اخیر امکان دستیابی به توافق هسته‌ای را دشوارتر کرده است، گفت: این موضوع انتظارات تورمی و تاثیر در مبادلات تجاری و امنیت سرمایه‌گذاری را به طور مضاعف تحت تاثیر قرار داده و با موج جدید افزایش نرخ ارز، تورم و کاهش مبادلات تجاری روبه‌رو خواهیم بود. کیک اقتصاد کوچکتر و قدرت خرید مردم کمتر خواهد شد، فقر گسترده‌تر می‌شود و وقتی قدرت مصرف تقلیل پیدا می‌کند در بنگاه‌هایی که در زندگی مصرفی مردم سروکار دارند تاثیر می‌گذارد. از همین روی، به نظر می‌رسد 50درصد فروش‌ها از بابت کاهش قدرت خرید تقلیل پیدا کرده است.