رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان از نرخ 50درصدی بیکاری کارگران ساختمانی خبر می‌دهد.

میکائیل صدیقی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: در سال جاری، وضعیت ساخت و ساز به دلیل شرایط اقتصادی کشور خوب نبوده طوری‌که می‌توان ادعا کرد رکود در بخش ساخت‌وساز حاکم است. خیلی از کارفرمایان جرأت ورود به این بخش را ندارند و ریسک نمی‌کنند در ساخت‌وساز سرمایه‌گذاری کنند.

او اضافه می‌کند: از ابتدای سال، فقط حدود ۵۹هزار جواز ساخت در استان تهران صادر شده است. استان تهران معمولاً پرساخت‌وسازترین استان کشور است بنابراین اگر آمار ناچیز تهران را به سراسر کشور تعمیم می‌دهیم، برآورد کلی ناامیدکننده است. بدون تردید دود این اوضاع قبل از همه به چشم کارگران این بخش رفته چون هم بیکاری کارگران ساختمانی افزایش یافته و هم بیمه کارگران ساختمانی معطل مانده است.این آثار منفی به گفته صدیقی، معلول بیکاری گسترده است: کارگران ساختمانی بیکار شده به اجبار رو به مشاغل دیگر آورده‌اند، مشاغلی که در زمره مشاغل کاذب جای می‌گیرند. اینها در استان‌های بزرگ و در کلان‌شهرها دست‌فروشی می‌کنند و در استان‌های مرزی، کولبری و حتی به خارج کشور مهاجرت می‌کنند. این مهاجرت، تبعاتی دارد. کارگران و استادکاران متخصص ساختمانی در کشورهای همسایه، معمولاً به کارهای نامرتبط مشغول می‌شوند. استادکار داریم که در کردستان عراق ظرفشویی می‌کند یا در رستوران گارسون است. این شرایط غم‌بار در شان کارگران و استادکاران ایرانی نیست و مسئولان باید پاسخگوی این وضعیت باشند.

مشاور کانون عالی کارگران ساختمانی کشور اضافه می‌کند: در استان کردستان ۵۰درصد کارگران و استادکاران ساختمانی بیکارند. در میان باقی نیز نیمه‌بیکار و موقتی‌کار زیاد داریم. کارگری که سر میدان می‌ایستد در ماه نهایت ۱۰ یا ۱۵ روز کار دارد یا استادکاری که روزمزد کار می‌کند، شاید فقط یک‌سوم ماه را شاغل باشد. آمار هوا که رو به سردی برود، اوضاع بدتر می‌شود. در فصول سرد سال شاید ۲۰درصد کارگران هم سر کار نباشند.

در این میان، اصلاحیه بیمه کارگران ساختمانی همچنان در کمیسیون اجتماعی مجلس معطل مانده و به صحن نمی‌آید. رفت و برگشت این اصلاحیه در راهروهای مجلس، سه سال تمام به درازا کشیده و در این بازه زمانی طولانی، حتی یک کارگر ساختمانی جدید بیمه نشده است.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان از این اهمال طولانی انتقاد می‌کند و می‌گوید: خیل عظیمی از کارگران ساختمانی مدت‌هاست که در صف بیمه ایستاده‌اند و این صف اصلاً جلو نمی‌رود. پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که بیش از ۵۰۰هزار کارگر ساختمانی در صف بیمه هستند. ۵۰۰هزار خانواده منتظر تصویب یک اصلاحیه توسط نمایندگان مجلس هستند تا بتوانند از اولین و ساده‌ترین حقوق شغلی خود یا همان بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.

او اضافه می‌کند: سه سال است که هیچ کارگر ساختمانی بیمه نشده است. نه تنها کارگران بیمه نشده‌اند بلکه دست تامین اجتماعی باز بوده که بیمه کارگران ساختمانی که واقعا کارگر هستند را قطع کند به این بهانه که منابع کافی ندارد در حالی‌که سازمان هر سال ۱۵درصد از هزینه جوازهای صادرشده را از کارفرمایان به خاطر بیمه کارگران ساختمانی گرفته است. ۷درصد هم هر ماه از کارگران بیمه‌شده گرفته است. چرا وقتی سه سال است هیچ کارگر جدیدی بیمه نشده، چند هزار میلیارد تومان در همین مدت بابت بیمه کارگران ساختمانی گرفته‌اند. باید پرسید این پول‌ها کجا رفته است؟

صدیقی در پایان می‌گوید: نمی‌دانیم چرا اصلاحیه بیمه کارگران ساختمانی تصویب نمی‌شود. نمایندگان مجلس باید پاسخگوی کارگران باشند و به این سوال پاسخ دهند که وقتی با یک امضا می‌توانند ۵۰۰هزار خانواده را در این شرایط اقتصادی از حق بیمه شدن برخوردار کنند، چرا تعلل می‌کنند و چه کاری از این مهم‌تر دارند؟