تغییرات پنج‌ساله شاخص‌های بازار کار نشان می‌دهد از سال ۹۲ تا ۹۶، دو میلیون و ۳۳هزار شغل و سالانه به طور میانگین ۴۰۶هزار شغل ایجاد شده است.

به گزارش مهر، بررسی نسبت اشتغال کشور طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶ به استناد آمار مرکز آمار ایران، نشان می‌دهد جمعیت شاغل کشور از ۲۱ میلیون و ۳۴۶هزار نفر در سال ۹۲ به ۲۳ میلیون و ۳۷۹هزار نفر رسیده است. به این ترتیب در بازه پنج ساله ۹۲ تا ۹۶، دو میلیون و ۳۳هزار نفر به جمعیت شاغل کشور اضافه شده است و میانگین اشتغال سالانه حدود ۴۰۶هزار نفر بوده است.

بر اساس این گزارش، در حالی که جمعیت شاغل کشور طی سال‌های ۸۴ تا ۹۳ حدود ۲۰ تا ۲۱ میلیون در نوسان بود اما افزایش تعداد شاغلان در سال ۹۶ کاملا مشهود بوده است.

روند تعداد شاغلان زن کشور از سال ۸۴ تا سال ۹۲ تقریبا در بیشتر سال‌ها یک روند ثابت و در بیشتر مواقع کاهشی بوده است اما از سال ۹۲ تعداد جمعیت اشتغال بانوان از یک روند افزایشی برخوردار بوده است.

براساس این گزارش، بررسی جمعیت بیکار کشور از سال ۸۴ نشان می‌دهد که جمعیت بیکار در سال ۸۹ به اوج خود رسید. پس از آن طی سال‌های ۹۰ تا ۹۴ جمعیت بیکار زیر سه میلیون نفر بوده و از سال ۹۵ دوباره از مرز ۳ میلیون نفر عبور کرد.

البته در فاصله سال‌های ۸۹ تا ۹۵ بیش از یک میلیون و ۹۰۰هزار نفر به جمعیت فعال کشور اضافه شده است.

بررسی روند نرخ بیکاری زنان حاکی از آن است که این نرخ در سال ۹۰ که با نرخ ۲۰.۹درصد به اوج خود رسیده بود، از سال ۹۲ به بعد روند کاهشی به خود گرفت تا اینکه در سال ۹۵ این نرخ دوباره افزایش یافت و به ۲۰.۷درصد رسید که نرخ بالایی است اما در سال ۹۶ نیز نرخ بیکاری زنان حدود یک درصد کاهش یافت.

اما نرخ بیکاری مردان که طی بیش از یک دهه اخیر در سال ۸۹ با نرخ ۱۱.۹درصد به اوج خود رسیده بود تا سال ۹۲ روند کاهشی داشت اما پس از آن مجدد روند افزایشی به خود گرفت.