برقراری فوق‌العاده خاص یکی از مطالبات جدی کادر سلامت است که کمبود اعتبار همواره یکی از مهم‌ترین دلایل تعویق آن بوده اما امسال مانع دیگری مطرح شد و آن جزء ۳ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ است. در این تبصره آمده که هر گونه مجوز جدید برای افزایش حقوق و مزایای مستمر و فوق‌العاده‌ها و نظایر آن توسط مراجع ذی‌ربط تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار خارج از افزایش‌های قانون بودجه ممنوع است.

نماینده کادر سلامت کشور بیان کرد: موضوع برقراری فوق‌العاده خاص کادر سلامت، موضوعی است که از جانب شخص رئیس‌جمهور و مقامات دیگر به رسم قدردانی از مجاهدت‌های کادر سلامت در دوران کرونا مطرح شده و ما انتظار داریم نگاه ویژه‌ای به این قضیه شود.

محمد سقائیان‌فرد در باره موانع اجرای این طرح به ایلنا می‌گوید: وزیر بهداشت در نامه‌ای به مجلس به موانع برقراری فوق‌العاده خاص کادر سلامت اشاره کرده است. نکته اول اینکه، در این نامه به نقش و جایگاه مجلس اشاره شده که می‌تواند با تصویب لایحه دولت برای حذف موانع افزایش 10درصدی حقوق و مشخصا حذف جزء ۳ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ که یکی از مهم‌ترین موانع رسیدن ما به فوق‌العاده خاص است، گام بردارد.

وی ادامه داد: نکته دوم، بحث‌ عدم تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه است. در مورد این قضیه مکاتبات متعددی صورت گرفته و لازم است تدبیری دیده شود. از عملکرد سازمان برنامه و بودجه به این جهت که یک الگوی ضدسلامت را رویه خود قرار داده، گلایه شدیدی داریم.

سقائیان‌فرد افزود: وقتی می‌بینیم حقوق و مزایای کادر سلامت با تأخیر چند روزه پرداخت می‌شود و به نوعی گروکشی حقوقی صورت می‌گیرد، متوجه می‌شویم که انگار مطالبات کادر سلامت برای سازمان برنامه و بودجه اصلا جدی نیست و با وجود تأکیدات بسیار از سوی مسئولان مختلف برای قدردانی از کادر سلامت، همچنان این گروه نادیده گرفته می‌شوند.

وی ادامه داد: یکی از درخواست‌های ما این است که وزیر بهداشت بحث فوق‌العاده خاص برای کادر سلامت را به عنوان یک تکلیف و الزام قانونی پیش روی دستگاه خود قرار دهند. وی می‌تواند با تیم کارشناسی خود در مورد تأمین اعتبار مورد نیاز برای برقراری فوق‌العاده خاص تصمیم بگیرند و رایزنی‌های لازم را انجام دهند تا در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ این موضوع را لحاظ کنند. البته اشاره به بودجه سال ۱۴۰۲ به معنای دست کشیدن از هر گونه اقدامی برای امسال نیست. ضمنا باید موضوع اصلاح تبصره ۱۲ قانون بودجه هرچه زودتر مطرح و تعیین تکلیف شود تا دیگر با مانع قانونی برای برقراری فوق‌العاده خاص کادر سلامت مواجه نباشیم.

سقائیان‌فرد بیان کرد: یکی از راه‌های دیگر برای برداشتن موانع و کسب اعتبار لازم این است که دولت با کسب مجوز لازم از محل درآمد سایر وزارتخانه‌های پردرآمد، اعتبارات لازم را فراهم کند. بالطبع نیاز است در این خصوص رایزنی شود.

وی در پایان بیان کرد: حمایت نمایندگان مجلس از مطالبات مدافعان سلامت، برای ما ارزشمند خواهد بود. اگر بنا باشد کادر سلامت قدردان زحمات نمایندگان مجلس باشد، نمایندگان مجلس نیز باید به صورت عملی با اقدامات مناسب گره‌ها را باز کنند تا مدافعان سلامت به مطالبات خود برسند.